Konu Başlığı: Şaban ve Haram Ayları Orucu Gönderen: Zehibe üzerinde 16 Ağustos 2010, 06:05:49 Şaban Ve Haram Ayları Orucu
Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz Şaban ayına ayrı bir özellik vermiş ve Ramazandan sonra en çok bu ayı oruçlu geçirmiştir. Aynı zamanda bu ayın fazileti hakkında hayli bilgiler vermiş ve kendisi de bilfiil söylediklerini uygulamıştır. Dört haram ayına da ilgi göstermiş ve ihya edilmelerini tavsiye buyurmuştur. Şüphesiz Şaban Ayı, Ramazan'a hazırlanmaya yönelik bir hikmeti de taşımaktadır. Cenab-ı Hakk'ın, kendini ibadete veren mü'min kullarına Ramazan'da açacağı çok zengin manevi sofradan yeterince nasip almamız için, ona Şaban ayında hazırlanmaya başlamamız çok daha uygun olur. O bakımdan Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz bu ayın ya çoğunu, bazan da tamamını oruçlu geçirmiştir. Özellikle bu ayın yarısında yer alan Berat Gecesi'nin dinimizde ayrı bir anlamı söz konusudur. Konuyla ilgili hadisler Ümmü Seleme (r.a.) dan yapılan rivayete göre, adı geçen şöyle demiştir: "Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz yılın hiçbir ayını tam olarak oruç tutmazdı; ancak Şaban ayını tam olarak tutar ve onu Ramazan'a ulaştırıp (bağlardı)."[283] İbn Mâce'nin rivayetinde ise, hadisin son cümlesi şu lafızla nakledilmiştir: "Resulüllah (s.a.v.) Şaban ve Ramazan ayında oruç tutardı." Hz. Aişe (r.a.) dan yapılan rivayete göre, adı geçen şöyle demiştir: "Resulüllah (s.av.) Efendimiz Şaban'da tuttuğu oruçtan fazlasını (başka aylarda) tutmazdı; O, Şaban'ın tamamında oruç tutardı."[284] Diğer bir rivayette ise, şu sözler nakledilmiştir: "Şabanda tuttuğu oruç kadar hiçbir ayda tutmazdı; Bir kaç gün dışında Şaban'ın çoğunu oruçlu geçirirdi; hatta bu ayın tamamım oruçlu geçirirdi." Başka bir rivayette hadis şu lafızlarla nakledilmiştir: "Resulüllah'ın (s.a.v.) hiçbir ayın değil Ramazan ayının orucunu tamamen tuttuğunu ve hiçbir ayda Şaban ayındaki kadar oruç tutmadığını gördüm."[285] Bâhile Kabilesinden bir adamdan yapılan rivayete göre, adı geçen şöyle haber vermiştir: "Peygamber (s.a.v.) Efendimiz'e gittim ve şöyle dedim: "Ya Resulellah! Ben, bir yıl önce size gelen adamım." Bunun üzerine Efendimiz sordu: "Bedeninin çok zayıfladığını görüyorum (neyin var)." Ben de şu cevabı verdim: "Ya Resulellah! Gündüzleri hiçbir şey yemedim, sadece geceleri yedim." Resulüllah (s.a.v.): "Kendine azap etmeni kim sana emretti?" diye sordu. Ben de şu cevabı verdim: "Şüphesiz benim gücüm (buna) yetiyor." Efendimiz şöyle buyurdu: "Sabır ayı (ramazanda) oruç tut ve ondan sonra da bir gün oruç tut." Ben de: "Ya Resulellah! Benim gücüm (fazlasına) yetiyor" dedim. Buyurdu ki: "Sabır ayında ve ondan sonra iki gün oruç tut." Ben yine: "Bundan fazlasına gücüm yetiyor" dedim. Bunun üzerine Efendimiz: "O halde sabır ayında ve ondan sonra, üc gün oruç tut ve bir de haram aylarında oruç tut" buyurdu.[286] Hadislerin Işığında Müctehid Ve İstidlalleri Şâfiî, Mâliki ve Hanefî mezhebine göre: Receb ve Şa'ban ayında oruç tutmak menduptur. Hanbelîlere göre ise, yalnız Receb ayında oruç tutmak mekruhtur. Ama bu ayda bazan tutup bazan iftar etmekte bir sakınca yoktur. Haram ayları olan Zilkade, Zilhicce, Muharrem ve Receb'de oruç tutmak, İmam Şafiî, İmam Mâlik ve İmam Ahmed'e göre menduptur. Hanefî imamlarına göre, sadece bu aylardan her birinde üçer gün oruç tutmak menduptur; tamamını oruçlu geçirmek mendup değildir.[287] Hadislerin Tahlilli Ve Diğer Rivayetler 1 nolu Ümmu Seleme hadisini Tirmizî hasenlemiştir. Hadisin açık delaletinden, Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz'in Şaban ayının tamamını oruçlu geçirdiği anlaşılıyor. 2 nolu Hz. Aişe hadisinden de aynı mana anlaşılmakta ve biri diğerini kuvvetlendirmektedir. Ancak Hz. Aişe'den yapılan diğer rivayetten, Şaban'ın çoğunu oruçlu geçirdiği anlaşılıyor. O bakımdan hadisteki "tamamını" sözünden, "çoğunun" murad edildiği söylenebilir. Tirmizî'nin yaptığı bir rivayette, İbn Mübarek'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Arapça konuşma tarzında, bir ayın çoğunu oruçlu geçirince, tamamını oruçlu geçirdi demek caizdir." Şüphesiz bu tür mecaz, az kullanılan cinstendir. Şaban ayının tamamını veya çoğunu oruçlu geçiren Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz'in bunu daha çok Ramazan'a ta'zim olsun diye yaptığı bilinmektedir. Nitekim Enes'in (r.a.) yaptığı rivayete göre: Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz'den soruldu: "Ramazan'dan sonra en üstün oruç hangisidir?" Cevap verdi: "Ramazan'a ta'zim olsun diye Şaban ayının orucu."[288] Bunun bir diğer hikmeti de, Receb ile Ramazan arasında yer alan Şaban ayından insanların gaflet etmemesini sağlamaktır. Çünkü bu ayda, özellikle Berat Gecesi'nde ameller Cenab-ı Hakk'a yükseltilir. O bakımdan Resulüllah (s.a.v.) ümmetinin oruçlu bulunduğu halde amellerinin yükseltilmesini arzulamış ve sözü edilen ayın çoğunu oruçlu geçirmiştir. Nitekim Üsâme (r.a.) diyor ki: "Resulüllah'a (s.a.v.) dedim ki: "Ya Resulellah! Şaban'da oruç tuttuğun gibi hiçbir ayda o kadar oruç tuttuğunu görmedim." Cevap verdi: "Bu ay, Receb ile Ramazan arasında bir aydır ki insanlar ondan gaflet ederler. Bu öyle bir aydır ki, ameller onda Cenab-ı Rabbi'l-âlemîne yükseltilir. O bakımdan ben de oruçlu bulunduğum halde amellerimin yükseltilmesini arzu ediyorum."[289] Böylece Şaban ayında oruç tutmak müstehab kapsamına giriyor. Nitekim selef-i sâlihîn bu istihbabı dikkate alarak Şaban ayını oruç ve diğer ibadetlerle ihya etmeğe özen göstermiştir. Sonra genel anlatımla Receb ayının orucuna yer verildiğini görüyoruz. Dört haram ayda ibadet ve oruca teşvik eden şâri', onlardan biri olan Receb'i de anıp teşvik etmiş oluyor. Receb Ayıyla İlgili Rivayetler: Receb ayının fazileti hakkında rivayet edilen hadislerin çoğu merfu', bir kısmı da mursel olarak nakledilmiş bulunuyor. Ancak bunların isnadı üzerinde hayli durulmuş ve güven verici bir sonuç çıkarılmamıştır. Kimi bu rivayetlerin zayıf ve münker olduğunu belirtirken, kimi de zayıf ve istidlale sâlih olmadıklarına dikkat çekmiştir. Nitekim İbn Sübkî'nin Muhammed b. Mansûr es-Sem'ânî'den yaptığı rivayete göre, adı geçen şöyle demiştir: "Receb ayında oruç tutmanın istihbabı hakkında sabit bir sünnet varid olmamıştır. Bu konuda rivayet edilen hadislerin hemen hepsi haber-i vahidir, hiçbir ilim adamı o rivayetlerle ferahlık duymaz."[290] İbn Ebî Şeybe'nin rivayetine göre, Hz. Ömer (r.a.), Recep ayında oruç tutmak isteyenlere şöyle demiştir: "Oruç tutmayıp yemek yeyiniz. Çünkü bu ay, cahiliyye devrinde ta'zim edilen bir aydı." Zeyd b. Eslem (r.a.) diyor ki: "Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz'den Receb ayında oruçtan soruldu. Şöyle buyurdu: "Şaban ayına bakın, ondan ne haber?"[291] İbn Mâce'nin İbn Abbas (r.a.) dan yaptığı rivayete gelince, senedinde iki zayıf ravinin bulunduğu söz konusudur. İbn Abbas (r.a.) diyor ki: "Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz Receb ayında oruç tutmayı men'etti." Evet bunun isnadında Zeyd b. Abdülhamîd ve Dâvud b. Atâ' bulunuyor ki, bu iki zatın da zayıf olduğu belirlenmiştir. Zehebî'nin tesbitine göre, Zeyd sadece yukarıdaki hadisi Süleyman b. Ali el-Emir'den rivayet etmiş ve Dâvud da bunu Zeyd'den rivayet etmiştir. Dâvud hem zayıftır, hem de bu rivayette teferrüd etmiştir.[292] 4 nolu Bâhile'li adamın hadisini aynı zamanda Nesâî tahric etmiştir. Ancak bu kişinin ismi üzerinde farklı tesbitler ortaya çıkmıştır: a) Ebûlkasım el-Beğavî, Mu'cemü's-Sahabe'de, bunun Abdullah b. Hars olduğunu, Muceybe el-Bahile'nin ondan rivayet ettiği belirtiliyor. b) Ebû Davud'un rivayetinde ise, Muceybe'nin babasından veya amcasından söz ediliyor. Nesâî'nin rivayetinde, onun sadece amcasından rivayeti konu ediliyor. Böylece ismi ve kimden rivayeti ihtilaf konusu olunca artık o hadisle istidlal edilmiyor. Hadiste: "Sabır ayında ve ondan sonra üç gün oruç tut" cümlesinden, Ramazân'ı müteakip üç gün oruç tutmanın müstehab olduğu anlaşılıyor. Oysa daha önceki hadislerle de açıklandığı üzere, Şevval ayından altı gün oruç tutulması söz konusu idi. O halde Şevval ayından üç veya altı gün oruç tutmakta kişinin serbest olduğu neticesi çıkıyor. Yine hadiste: "Bir de haram aylarında oruç tut" deniliyor. Bu, haram aylarının hepsini oruçlu geçirmeğe delalet eden bir anlatım değildir. Zira bu aylardan Muharrem'de zaten oruç tutmanın fazileti biliniyor ki, Aşûra orucu söz konusudur. Zilhicce'nin ilk on gününü veya dokuz ve onuncu günlerini oruçlu geçirmek de teşvik edilmiş bulunuyor. Receb ayında ise konu ihtilaflıdır. Bununla beraber birkaç gün oruç tutmanın müstehab olduğu neticesine varılmıştır. Zilkade ayında ise oruç tutmakla ilgili ona has bir rivayet yoktur. O halde haram aylarında oruç tutmaktan maksat, bu ayların tamamını oruçlu geçirmek değil, onlardan her birinde birkaç gün oruç tutmanın faziletini belirtmektir. Çıkarılan Hükümler 1- Şaban ayının çoğunu, Receb ayının bir kısmını oruçlu geçirmek menduptur. Bu, üç imamın görüş ve ictihadıdır. 2- Yalnız Receb ayını oruçlu geçirmek mekruhtur. Ama bu ayın bazı günlerinde oruç tutmakta bir sakınca yoktur. 3- Şaban ayının tamamını veya önemli bir kısmını oruçlu geçirmek müstehabtır. 4- Şaban ayından gaflet etmemek ve bu ay girince, Ramazan'a ta'zim olsun diye ibadeti artırmak da müstehabtır. 5- Aynı zamada Şaban ayının yarısında Berat Kandili'nin gecesini namaz ve tesbihle, dua ve niyazla geçirmenin, gündüzünde oruç tutmanın büyük ecri ve sevabı vardır. 6- Üç aylar diye anılan: Receb, Şaban ve Ramazan'ı oruçlu geçirmenin istihbabı üzerinde durulmuştur. Şöyle ki, Ramazan ayını oruçlu geçirmek zaten farzdır. Receb ayının tamamını oruçlu geçirmenin müstehab olduğuna açıkça delalet eden sahih bir rivayet yoktur. Ancak haram aylarında oruç tutmanın fazileti işlenirken, dolayısıyle receb ayında da oruç tutmanın fazileti ortaya çıkıyor. Bu da tamamını değil, bir kısmını oruçlu geçirmeğe yönelik bir anlatımdır. Şaban ayının tamamını veya çoğunu oruçlu geçirmenin müstehab olduğuna dair sahih hadisler mevcuttur. O bakımdan üç aylar orucu denilince belirttiğimiz manayı anlayıp ona göre bir yol tutmamız daha uygun olur. Bununla beraber Receb ye Şaban'ın tamamını oruçlu geçirmek isteyene de "Böyle yapma. Receb'de birkaç gün oruç tut, Şaban'ın çoğunu veya tamamını oruçlu geçir" denilmez. Konu Başlığı: Ynt: Şaban ve Haram Ayları Orucu Gönderen: Pelinay üzerinde 09 Haziran 2014, 20:18:18 Esselamü aleykum; inşALLAH amellerin Mevlamıza arz edildiği bu ayda çokça oruç tutanlardan,salat-ü selamı artıranlardan ve ecrine muvaffak olanlardan oluruz....
Mevlam gafillerden eylemesin..ahirette bu ayı bizden şikayetçi değil şefaatçi kılsın inşALLAH.... Konu Başlığı: Ynt: Şaban ve Haram Ayları Orucu Gönderen: Rüveyha üzerinde 31 Mayıs 2015, 19:50:20 Ve aleykumusselam.Âmin ecmain İnşaAllah kardeşim..Çok değerli bilgiler..Rabbim idrakimizi artırsın,amellerimize de yansısın İnşaAllah.Rabbim razı olsun kardeşim.
Konu Başlığı: Ynt: Şaban ve Haram Ayları Orucu Gönderen: Sevgi. üzerinde 23 Mart 2016, 22:06:03 Aleyna Ve Aleykümüsselăm. Bu aylarda Allah'ı çokca zikredip çokca kur'an okumalı vede vatinde namazlarımızı kılalım inşaAllah. Mevlam bu güzel bilgileri doğruca öğrenip hakkıyla uyguluyabilenlerden eylesin bizleri Amin...
Paylaşım için Rabbim Razı olsun kardeşim.. Konu Başlığı: Ynt: Şaban ve Haram Ayları Orucu Gönderen: İkraNuR üzerinde 23 Mart 2016, 22:21:13 selamun aleykum.
bu aylarda Kur'an okumayı eksik etmeyelim inş. namazlarımızıda kılalım inş. Allah c.c. razı olsun. Konu Başlığı: Ynt: Şaban ve Haram Ayları Orucu Gönderen: Rüveyha üzerinde 19 Mayıs 2016, 20:20:28 Ve aleykumusselam.Âmin ecmain İnşaAllah..Şaban ayındayız.İnşaAllah hakkıyla bu mübarek ayı ihya edenlerden oluruz.İbadet ve taati İnşaAllah artıranlardan oluruz.Rabbim razı olsun
|