Konu Başlığı: Namazda Secde Yerine Bakmak Gönderen: Zehibe üzerinde 20 Ağustos 2010, 15:56:31 Namazda Secde Yerine Bakmak
Namaz, huzur, dikkat, saygı ve edep makamıdır. Bir bakıma vuslat zamanıdır. Fâtiha'yı okumak suretiyle Allah ile konuşma makamına yükselme dönemidir. Göğüs ve alın kıbleye yönelik, gözler secde yerine bakar vaziyette kemal-i edeple durup ibâdet etmek, şüphesiz ki büyük bir bahtiyarlıktır. Dikkatin başka bir yana dağılması, insanı asıl dikkat edeceği noktadan uzaklaştırır. O bakımdan namazda gözle de olsa sağa sola iltifat etmek, duvarlardaki yazı ve nakışlarla, halı ve kilimlerdeki renk ve motiflerle meşgul olmak namazın feyiz ve faziletini düşüreceğinden mekruh sayılmış tavana doğru kaldırmak da doğru değildir. Konuyla ilgili hadisler: İbn Sirîn'den yapılan rivayete göre "Resûlullah (a.s.) Efendimiz (bazan, gözlerini semaya doğru çevirirdi. O sebeple, "Onlar ki namazlarında saygıyla korkarlar..." mealindeki âyet indi. Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, başını eğdi."[70] Açıklama: Resûlüllah (a.s.) Efendimizin zaman zaman namazda olsa bile gözlerini semaya doğru çevirmesi, Allah'a olan aşk ve üstün saygısından kaynaklanır, inen ilâhi tecellilere hayranlık duymasının ayrı bir tezahürü hikmetini taşırdı. Diğer insanların böyle bir mazhariyete ermeleri söz konusu olmayacağına göre, Resûlüllah'ın (a.s.) o davranışı, namazın sünnetlerinden sayılarak ümmeti tarafından taklîd edilmesini önlemek için, ilgili âyetle, secde yerine bakmak suretiyle ümmetine namaz adabından birini daha öğretmesi tavsiye edilmiştir. Ebu Hureyre (r.a.)’den yapılan rivayette, Peygamber (a.s.) Efendimiz şöyle buyurmuştur: "Bazı topluluklar namazda ya gözlerini göğe doğru kaldırmaktan vazgeçerler, ya da gözleri herhalde kapılıp alınır."[71] Enes (r.a.)’den yapılan rivayette, Peygamber (a.s.) Efendimizin şöyle buyurduğunu söylemiştir: "Bazı topluluklara ne oluyor da namazda gözlerini göğe doğru kaldırıyorlar?" Sonra da Resûlüllah (a.s.) bu husustaki sözünü biraz daha tesirli kılarak buyurdu ki: "Ya vazgeçerler, ya da gözleri (bakışları) kapılıp alınır."[72] Abdullah b. Zübeyir (r.a.)’den yapılan rivayette, demiştir ki: "Resûlüllah (a.s.) Efendimiz teşehhütte oturunca sağ elini sağ uyluğunun üzerine, sol elini de sol uyluğu üzerine bırakır, şehadet parmağıyla işarette bulunur ve bakışı parmak işaretini aşmazdı, (yani teşehhütte önüne bakar, başka tarafa gözlerini kaydırnıazdı.)"[73] Hadîslerin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır: 1- Namazda gözleri sağa sola kaydırmak, çevreyi taramak mekruhtur. 2- Namazda daha çok secde yerine bakılır, böyle yapmak müstehabdır. 3- Namazda gözleri göğe doğru kaldırmak mekruhtur. 4- Teşehhüde oturulduğunda elleri uyluklar üzerine koymak sünnettir. 5- Teşehhüt esnasında diz kapaklarına bakmak, etrafı gözle taramamak müstehabdır. Hadîslerin ışığında müctehit imamların görüş, tesbit, istidlal ve ihticacları: a) Hanefîlere göre: Namazda başıyla sağa-sola iltifat etmek mekruhtur. Göğüsüyle sağa-sola çevrilmek ise namazı bozmasa bile hem mekruh, hem de fazileti gidericidir. Ancak göz ucuyla çevreye iltifatta bulunmak mekruh değildir. Nitekim Resûlüllah (a.s.) Efendimiz gözünün ucuyla ashabının davranışlarını bazan tarardı.[74] Namazda ayakta iken secde yerine bakmak, rükû'da ayaklara, otururken uyluklara bakmak namazın adâbındandır.[75] b) Şâfiîlere göre: İlgili hadislerle istidlal edip namazda ayakta iken secde yerine bakıp etrafa iltifat etmemek, teşehhüde otururken şehadet parmağına bakıp yine ileriye ve etrafa iltifatta bulunmamak sünnettir. Aksini yapmak mekruhtur.[76] Göğsüyle kıbleden ayrılan kimsenin namazı bozulur.[77] c) Hanbelilere göre: Namazda sağa-sola iltifat mekruhtur. Vücudunu bütünüyle kıbleden başka yana çevirirse namazı bozulur. Ancak Kabe'de veya aşırı korkulu anlarda böyle yapmasıyla namaz bozulmaz. Yüzüyle veya göğsüyle sağa-sola iltifat namazı bozmaz.[78] Gözleri göğe kaldırmak ise, mekruhtur. d) Mâlikîlere göre: Namaz kılanın ayakları kıbleye yönelik bulunduğu takdirde sağa-sola iltifat mutlaka mekruhtur, bu ister baş ve göğüsle, isterse vücudun bütünüyle olsun farketmez. Ancak ayakları da kıbleden çevrilirse, o takdirde namazı bozulur.[79] Namazda gözleri göğe doğru kaldırmak, eğer öğüt ve ibret almak içinse, mekruh değildir.[80] Diğer rivayetler, yorumlar ve tahliller: 615 nolu İbn Sirin hadisi murseldir. Çünkü bu zat tabiîndendir, Peygamber (a.s.) Efendimize ulaşmamıştır. Bundan, onun hadîsi rivayet ettiği sahabinin ismini atladığı anlaşılıyor. Ancak ricali sıkat (güvenilirler) dir. Beyhakî ise hadisi mevsulen tahrîc etmiştir. el-Hâkim ise Müstedrek'te Ebû Hüreyre'den (r.a.) şu lâfızla tahrîc etmiştir: "Resûlüllah (a.s.) Efendimiz namaz kıldığı zaman gözünü göğe doğru kaldırırdı. "Onlar ki namazlarında saygıyla korkarlar..." âyeti inince, başını eğmeye başladı." İbn Zübeyr'in hadîsini ise, İbn Hibban kendi sahihinde tahrîc etmiştir. Aslı ise Müslimde geçer, ancak orada şu cümleye yer verilmemiştir: "Gözleri işaret parmağını aşmazdı." Gözlerin kapılıp alınmasından maksat, kör olmasıdır. Bu, zahirî bir körlük değil, manevî körlüktür, yani gözler namazın nurundan mehrûm kalır, demektir. Ezvac-ı tahirattan Ümmü Seleme (r.a.) şöyle anlatmıştır: "Resûlüllah (a.s.) Efendimiz zamanında namaz kılmaya kalkan kimsenin gözlerinin bakış açısı ayaklarını aşmazdı. Resûlüllah (a.s.) Efendimiz vefat ettikten sonra, namaz kılan kimsenin bakış açısı alnını koyduğu secde yerini aşmazdı. Ebûbekir (r.a.) vefat etti, Hz. Ömer zamanında namaz kılan kimsenin namazdaki bakış açısı kıble yerini aşmazdı. Hz. Osman (r.a.) zamanında ise, fitneler baş gösterdi, o yüzden insanlar namazda sağa-sola iltifat etmeye başladılar."[81] İbn Hazım hadîsin zahirine bakarak, sağa-sola iltifat edenin namazı bozulur demiştir. Yine bu zata göre, namazda gözleri göğe doğru kaldırmak da namazı bozar. Çıkarılan Hükümler: 1- Nazmada sağa-sola baş ile veya göğüsü çevirerek iltifat etmek mekruhtur, namazın faziletini düşürür. 2- Namazda ayakta iken secde yerine, otururken diz kapaklarına veya uyluğa bakmak adâbdandır. (Bu Hanefîlere göredir). 3- Namazda ayakta iken secde yerine bakmak, otururken şehadet parmağına bakmak sünnettir. Sağa-sola iltifat mekruhtur. Ayrıca namazda göğüsü kıbleden çevirmek namazı bozar. (Bu Şafiîlere göredir). 4- Sağa sola iltifat etmek mekruhtur. Namazda vücudu bütünüyle kıbleden çevirmek namazı bozar. (Bu, Hanbelîlere göredir). 5- Namazda ayaklar kıbleden başka bir cihete çevirilmedigi takdirde göğüsün veya vücudun tamamının kıbleden çevrilmesi taamazı bozmaz. (Bu, Mâlikîlere göredir). 6- Namazda gözleri göğe doğru kaldırmak mekruhtur. Konu Başlığı: Ynt: Namazda Secde Yerine Bakmak Gönderen: Ceren üzerinde 30 Ocak 2019, 15:51:31 Esselamu aleykum. Namazını hakkiyla ve vaktinde huşu içinde kılan ve hayra rahmete kavuşan kullardan olalim inşallah. ..
Konu Başlığı: Ynt: Namazda Secde Yerine Bakmak Gönderen: Mehmed. üzerinde 30 Ocak 2019, 21:40:38 Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri namazı hakkıyla kilanlardan eylesin Rabbim paylaşım için razı olsun
Konu Başlığı: Ynt: Namazda Secde Yerine Bakmak Gönderen: Sevgi. üzerinde 31 Ocak 2019, 00:48:54 Aleyküm Selam. Rabbim bizleri herdaim ibadetlerini vaktinde ve hakkıyla yerine getiren hayırlı kullarından olmayı nasip etsin...Amiin
|