> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Ahkam Hadisleri > Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttır
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttır  (Okunma Sayısı 18295 defa)
23 Ağustos 2010, 16:52:45
Zehibe

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 31.681



Site
« : 23 Ağustos 2010, 16:52:45 »



Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttır

 

Mest giymek isteyen kimse, onun sağlayacağı kolaylıktan yararlanması için giymeden önce namaz abdesti alıp ayaklarını yıka­ması, Abdesti henüz bozulmadan giymesi gerekir.

Konuyla ilgili hadîsler:

Muğire b. Şu'be (r.a.)'den yapılan rivayette demiştir ki:

"Bir gece yolculuğunda Peygamber (a.s.) Efendimiz'le beraber bulunuyordum. Mevcut mataradan su döktüm, o da yüzünü ve iki kolunu yıkadı; başını meshettikten sonra eğildim, mestlerini çıkar­mak istedim. Bana, "Bırak, ben ikisini de (abdest alıp yıkayarak) temiz bir halde mestlere soktum", buyurdu ve üzerlerine meshetti."[29]

Ebû Davud'un rivayetinde ise son kısım şöyle ifade edilmiştir:

"Mestleri bırak, çünkü gerçekten ben iki ayağımı temiz oldukları halde mestlere soktum..."[30]

Ebû Hüreyre  (r.a.)'den yapılan rivayette demiştir ki:

"Resülüllah (a.s.) Efendimiz abdest aldı, mestleri üzerine mes­hetti. Bunun üzerine, "Ya Resûlellah! Ayaklarınızı yıkamadınız?" dediğimde buyurdu ki:

"Onları (abdest ile yıkamak suretiyle) te­miz bir halde mestlere soktum!"[31]

Safvan b. Assel (r.a.)'den yapılan rivayette, demiştir ki:

"Peygamber (a.s.) Efendimiz, ayaklarımızı abdestli bir vaziyette soktuğumuz takdirde mestler üzerine meshetmemizi emretti: Sefere çıktığımızda üç (gün ve gece), ikamet ettiğimizde bir gün bir gece (meshe devam etmemizi), büyük ve küçük abdest bozmak ve uyumaktan dolayı ayağımızdan çıkarmamamızı, ancak cenâbetten dolayı çıkarmamıza emretti.[32]

Hadîslerin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır:

1- Mestler üzerine meshedebilmek için ayakların temiz bir halde onlara sokulması gerekir.

Temizlikten maksat, dört mezhep imamlarına göre, mestler gi­rilmeden önce alınan abdestle ayakların yıkanmasıdır ki, bu şer'i bir temizliktir. Dâvud ez-Zâhirî'ye göre, şer'î temizlik değil, ayak­larda necasetin bulunmamasıdır. Bu yorumla Zahirîlere göre, mest­leri giymeden abdest alınmasa bile ayaklar temiz vaziyette mest­lere sokulmuşsa, o takdirde üzerine meshetmek caizdir.

2- Yolculuk halinde üç gün üç gece, eyleşik halde bir gün bir gece ayakları çıkarıp yıkamadan mestler üzerine meshetmek caiz­dir; yeter ki bu sürelerin başında abdest alınıp ayaklar yıkandıktan sonra mestlere sokulmuş olsun...

Hadîslerin ışığında müctehid imamların istidlal, ihticac ve görüşleri:

a) Hanefîlere göre:

Abdestte mestler üzerine meshetmek caizdir. Cenabetten dolayı mestler üzerine meshetmek caiz değildir. Çünkü bu hususta nass mevcuttur. Hem ruhsat sıkıntı ve zorluğu gidermeye yöneliktir. Abdest günde birkaç defa alınmakla, tekrarlanmaktadır; gusül böyle değildir.[33]

Mestleri taharet-i kâmile üzere giymiş olması gerekir. Şöyle ki: Abdestsiz kimse önce iki ayağını yıkar da mestleri giydikten sonra abdestini tamamlarsa, yine de onları taharet üzere giymiş sayılır. Bundan sonra abdesti bozulduğunda artık o giydiği mestler üzeri­ne meshetmesi caiz olur. İmam Şafiî bu görüşe muhalefet ederek, tastamam abdest alındıktan sonra mestler giyilir ve ancak böyle bir taharetten sonra giyilen mestler üzerine meshetmek caiz olur, demiştir. Çünkü abdest azasını yıkamada ayette belirtilen tertip İmam Şafiî'ye göre şarttır.[34]

b) Şâfiîlere göre:

Mest üzerine meshin cevazının şartı, mestleri tuhr üzere giy­miş olmasıdır. Buradaki tuhr'den maksat, cünüp olmaması, tas­tamam abdest alıp ayakarını yıkamış bulunmasıdır. O halde ayak­larını yıkamadan mestleri giyer ve sonra ayaklarını mestlerin için­de yıkarsa, mestler üzerine meshetmek caiz olmaz, ancak ayakla­rını çıkarıp yıkar ve öylece giyinirse, o takdirde mesh caiz olur. Ayaklarından birini yıkadıktan sonra meste sokar, sonra diğer ayağını yıkayıp sokarsa, mesh yine de caiz olmaz. Ancak ikinci ayağını yıkarken birinci ayağını mestten çıkarır tekrar yıkarsa o takdirde mesh caiz olur. Aynı zamanda mestlerin necasetten arınmış temiz bulunması şarttır. Aksi halde onlar ayakta iken namaz kılmak ca­iz olmaz.[35]

c) Hanbelîlere göre:

Mest üzerine meshin şartlarından biri de, kâmil anlamda ta­haretten sonra giyilmiş olmasıdır.

Hanbeli imamları bu hususta Hz. Muğîre b. Şu'be'den (r.a.) rivayet edilen iki hadîsle istidlal etmişlerdir.[36]

Mesh hususunda mestler giyilmeden önce kâmil anlamda ta­haretin gerçekleşmiş bulunmasında muhalif görüş ortaya koyan bir kimse bilmiyoruz. Muğire hadîsleri taharetin gereğini çok açık şekilde belirtmiştir. Aynı zamanda cenabetten dolayı yapılan gusülde mest üzerine meshin caiz olmadığı hakkında da muhalif bir görüş ortaya koyan olmamıştır. Çünkü mest üzerine mesh ancak abdest konusuna bir kolaylık getirmek, sık sık tekrarlanan ve ayak­ların yıkanması hususunda sıkıntıyı gidermek için meşru kılınmış­tır. Ruhsatın illeti budur.[37]

d) Mâlikîlere göre:

Mest üzerine meshetmenin cevazının şartarından biri de, mest­lerin kâmil bir taharetten (tastamam abdest alındıktan)  sonra giyilmiş olmasıdır. Aynı zamanda mestlerin de her türlü necasetten arınmış bulunması gerekir. Şayet mestlere necaset dokunursa, üzerine yapılan mesh hükümsüz kalır.[38]

e) es-Sevrî, el-Kûfiyyûn, el-Müzani, Ebu Sevr ve Dâvud ez-Zâhirî'ye göre, mestleri abdesti tamamlamadan giymek caizdir, giydikten sonra abdest tamamlanır. Ebu Hanîfe de aynı görüştedir.[39]

Onların bu görüşünü şöyle açıklayabiliriz: Abdestte tertip şart olmadığına göre, bir kimse önce sağ ayağını yıkadıktan sonra meste sokar veya iki ayağını yıkadıktan sonra meste sokar ve sonra abdestini tamamlarsa, bu mest üzerine mesha mani değildir.

Konuyla ilgili rivayetler ve tahliller:

636 nolu Hz. Muğire hadîsi Tebük savaşı esnasında cerayan et­miştir. O bakımdan Mâide süresinden sonra olduğunda ittifak vardır. Böyece mestler üzerine meshin hükmü kaldırılmamıştır. Tirmizî bu hadîsin hasen olduğunu belirtmiştir.

637 nolu hadîsi ayrıca Nesâî, Tirmizî ve İbn Huzeyme taric et­mişlerdir. Tirmizi ile İbn Huzeyme hadîsi sahîhlemişler, istidlale mesned olabileceğine işaret etmişlerdir. Ayrıca İmam Şafiî, İbn Mâce, İbn Hibbân, Darekutnî ve Beyhakî rivayet ederek hadîsin sıhhatma kuvvet kazandırmışlardır. Tirmizî, Buharî'den rivayetle onun bu hadîs için "hasen" tabirini kullandığını kaydetmiştir.

 
Çıkarılan Hükümler:

 

1- Mestler üzerine meshin caiz olmasının şartlarından biri, kâmil anlamda temizlik sağlandıktan sonra giyilmiş olmasıdır.

2- Abdestini tamamlamadan mestleri giyen kimsenin, bilahara abdestini tamamlaması, imamlardan bazısına göre meshin ceva­zına engel sayılmaz. İmam Şafii'ye göre, engel sayılır.

3- Yolculuk halinde mestin müddeti üç gün gece, eyleşik hal­de bir gün bir gecedir.

4- İmam Mâlik'e göre, meste necaset dokunması, meshi hü­kümsüz kılar.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttır
« Posted on: 28 Mart 2024, 17:02:53 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttır rüya tabiri,Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttır mekke canlı, Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttır kabe canlı yayın, Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttır Üç boyutlu kuran oku Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttır kuran ı kerim, Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttır peygamber kıssaları,Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttır ilitam ders soruları, Mestleri Giymeden Önce Abdest Almak Şarttırönlisans arapça,
Logged
03 Aralık 2015, 18:04:59
Rüveyha
Forum Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 6.764


« Yanıtla #1 : 03 Aralık 2015, 18:04:59 »

Esselamu aleykum ve rahmetullah.İslam dini kolaylık dini.Meshlerde böyle.Bizlere çok büyük kolaylıklar sağlıyor.Ayrıntılı güzel bir paylaşımdı
Rabbim razı olsun kardeşim
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

11 Şubat 2019, 19:18:30
Mehmed.
Görevli Sorumlusu
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 18.662


Site
« Yanıtla #2 : 11 Şubat 2019, 19:18:30 »

Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri Peygamberimiz in sünnetlerinden ayırmasın Rabbim paylaşım için razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

12 Şubat 2019, 00:37:05
Sevgi.
Bölüm Görevlisi
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 17.947


« Yanıtla #3 : 12 Şubat 2019, 00:37:05 »

Aleyküm Selam. Rabbim bizleri Peygamber Efendimizin güzel mübarek hayatını örnek alanlardan eylesin inşaAllah
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes