๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Ahkam Hadisleri => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 22 Ağustos 2010, 01:41:58



Konu Başlığı: Loğusalık Ve Bunun Ötesi
Gönderen: Zehibe üzerinde 22 Ağustos 2010, 01:41:58

Loğusalık Ve Bunun Ötesi

 

Yeni çocuk doğuran kadına "loğusa" denir. İslâm, bu durum­da olan kadınlar için birtakım şer'i hükümler koymuştur, bir kısmı koruyucu hekimlikte, bir kısmı ibâdetle ilgilidir. O bakımdan İslâm fıkhında gerek ayhaliyle ilgili meselelere, gerekse loğusayla alâkali konulara geniş yer verilmiş ve özel bablar konulmuştur.

İlgili hadîsler:

Ali b. Âbdüla’lâ'dan, o da Sehl'den (ki bu zatın asıl adı, Kesir b. Ziyad'dır), o da Messe el-Ezdiyye'den, o da Ümmu Seleme'den (r.a.) rivayet etmiştir. Ümmu Seleme demiştir ki:

"Resûlüllah (a.s.) Efen­dimiz zamanında loğusa olan kadınlar kırk gün otururlardı. Bizler de yüzümüzde kırmızıyla siyah arasında susam taneleri gibi beli­ren (allerjiden dolayı) yüzümüzü vers ile sıvardık, (yani yüzü­müze vers sürerdik)."[452]

Enes (r.a.)'den yapılan rivayette demiştir ki:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, loğusa olan kadınlara kırk gün vakit belirledi. Ancak bu süreden önce temizlenirse o başka..."[453]

Hadîslerin açık delâletinden şu hükümler çıkmaktadır:

1- Loğusa kadın en çok kırk gün bekler. Yani bu süre içinde namaz kılmaz, oruç tutmaz, tavaf yapmaz, Mescide gidip oturmaz ve cinsel temasta bulunmaz.

2- Loğusa kadınların yüzünde beliren bir takım allerjik belir­tiler üzerine güzel kokulu vers veya kimyasal maddeler sürmekte bir sakınca yoktur.

3- Kadın doğum yaptıktan sonra kırk günden önce kan kesi­lir temizlenirse, o takdirde gusledip namazını kılmaya, orucunu tut­maya başlar.

Hadîslerin ışığında müctehici imamların görüş, tesbit ve ihticacları:

a) Hanefîlere göre:

Loğusalığın en azı için belirlenmiş bir vakit yoktur. En çoğu ise kırk gündür. Kırk günden önce kan kesilip temizlenirse, gusledip namazını kılar, orucunu tutar. Ancak dikkat edilecek bir husus var:

Loğusa'nın kanı kırk günü aşar da daha önceki doğumlar­da belirlenmiş bir süresi varsa, ona çevrilir, yani ona göre amel eder. Adetini aşan günleri istihaza kanı sayılır. Belli bir âdeti yok­sa, kırk günü loğusalık dönemi sayılır, fazlası istihaza olarak he­saplanır.[454]

b) Şâfiîlere göre:

Loğusalığın en az süresi bir lahza, birkaç dakikadır, en çok sü­resi ise, altmış gündür. Genellikle kırk gün sürer. Ayhali günlerin­de kadına neler haram ve yasaksa, loğusaya da aynı şeyler haram ve yasaktır. Altmış günü aşarsa, artık loğusa kanı değil, istihaza kanı kabul edilir ve ona göre amel edilir.[455]

c) Hanbelilere göre:

Loğusalığın en az süresi için belirlenmiş bir vakit yoktur, bu birkaç dakika da olabilir. En çok süresi kırk gündür.

Loğusa kırk gün dolmadan kanı kesirlirse, hemen temizlenmiş sayılmaz, bu bir tam gün devam ederse, o takdirde loğusalığın sona erdiğine hükmedilir. Kırk günü aşarsa, artık aşan süre loğusalık değil istihaza kanı sayılır. Kırk gün dolmadan kan kesilir ve bir gün devam ederse, o takdirde kadın gusledip namazı kılmaya, ramazan ise oruç tutmaya başlar; ancak kırk günü dolmadan kocasının onunla cinsel temasta bulunmaması müstehabdır.[456]

d) Mâlikîlere göre:

Loğusalığın en az süresi bir lahzadır, en çok süresi altmış gün­dür. Ondan fazlası istihaza kanıdır.[457] İbn Kasım'ın tesbitine göre İmâm Mâlik, loğusalığın en çok süresine bir sınır koymaktan vazgeçtiği anlaşılıyor.[458]

e) Leys b. Sa'd'a göre, en çok süresi yetmiş gündür.

Hanbelîlerin dışında diğer üç mezhebe göre, ençok süresi dol­madan kan kesilirse, o takdirde kocasının onunla cinsel temasta bu­lunmasında bir kerahet yoktur. Ahmed b. Hanbel'e göre, kırk gün geçmedikçe temasta bulunması caiz değildir.[459]

Diğer rivayetler ve tahliller:

Ümmu Selem'den (r.a.) yapılan rivayette, demiştir ki:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz loğusa kadınlar için kırk gün belirledi."[460]

Yukarıdaki hadîsi Ebu Dâvud, Tirmizî ve İbn Mâce, Kesir b. Ziyad Ebi Sehl hadîsinden rivayetle, Kesir şöyle demiştir:

"Messe el-Ezdiyye bana haber verdi, o da Ümmu Seleme'den rivayet etmiş­tir; Ümmu Seleme şöyle demiştir:

"Peygamber (a.s.) Efendimiz'in kadınlarından bir kısmı loğusalıktan dolayı kırk gün veya kırk ge­ce otururlardı ve biz de yüzümüzü, beliren allerjiden dolayı vers ile sıvardık."

Ebu Dâvud burada şu fazlalığa yer vermiştir:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz loğusanın kılamadığı namazları kaza etmesini emretmezdi..."

Tirmizî, Buhari'nin bu hadîsle ilgili şöyle dediğini kaydetmiştir:

"Ebu Sehl sıka (güvenilir) dir, bu hadîs ise ancak onun rivayetinden bilinmektedir." Hakim de kendi Müstedrek'inde rivayet etmiş ve "isnadı sahihtir" demiştir. Buhari ve Müslim bu hadîsi tahric etmemişlerdir. Darekutnî ile Beyhaki kendi Sünen'lerinde rivayet etmiş­lerdir.

Abdulhakk, kendi Ahkâm'ında diyor ki:

"Bu babtaki hadîsle­rin hemen hepsi ma'lüldür, ancak Messe el-Ezdiyye'nin hadîsi müs­tesna..."

İbn Kattan ve diğer birkaç ilim adamı, Messe el-Ezdiyye'nin hadisi üzerinde durmuş ve Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in eşlerinden sadece Hz. Hatice doğum yapıp loğusa olmuştur. Bir de Mısır'dan gönderilen Mâriye, İbrahim adında bir erkek çocuğu doğurmuş ve dolayısıyla loğusa olmuştur. Hz. Hatice (r.a.)'nin nikâhı, yani Resû­lüllah (a.s.) Efendimizle evlenmesi, Hicret'ten öncedir. Mâriye ise Hicret'ten sonradır. O  halde hadiste  "Resûlüllah'ın kadınları" sözünden maksat, kızları olabilir, demişlerdir. Bu bakımdan hadîsi ma­lûl saymışlar, İbn Hibban ise Kitabu'Duâfaa'da sözü edilen hadî­si malûl olarak vasıflandırmıştır ki, sebebi Kesir b. Ziyad'dır. Çün­kü bu zatın düzensiz birtakım rivayetler yaptığı bilinmektedir. O halde yalnız kaldığı rivayetlerinde onun hadîsiyle ihticac etmemek daha uygundur, şeklinde bir ifade kullanmıştır.[461] Diğer bir tesbite göre, "onun münferid kaldığı rivayette mücanebete (çekilip uzak durma), müstahik olduğu" şeklinde bir anlatıma yer vermiştir.

1044 nolu Enes (r.a.) hadîsine gelince, Darekutnî onu kendi Sünen'inde rivayet etmiş ve Humayd'den ancak Selâm rivayet et­miştir ki o da zayıftır, demiştir. İbn Mâce de kendi Sünen'inde Selâm'dan sadece bu hadîsi rivayetle tahrîc etmiştir.

Ebû Bilâl el-Eş'ârî, Ebu Şihab'dan, o da Hişam b. Hasan'dan, o da el-Hasen'den, o da Osman b. Ebî As'dan rivayet etmiştir. Osman diyor ki:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, kadınlara loğusalıklarında kır gün belirlemiştir."

Hâkim diyor ki:

"Eğer bu isnadın Ebu Bilâl'dan yapıldığı kabul edilirse, o halde hadîs mursel ve sahihtir. Çünkü el-Hasen, onu Os­man b. Ebî As'dan işitmemiştir."

Darekutnî ise, kendi Sünen'inde Ebu Bilâl el-Eş'ârî'nin zayıf ol­duğunu belirtmiştir.[462]

İbn Adiy'yin el-Kâmil'de yaptığı rivayette, Mekhul'den, onun da Ebu Derdâ ile Ebu Hüreyre'den yaptığı rivayette, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in şöyle buyurduğunu söylemişlerdir:

"Loğusa ka­dın kırk gün bekler. Ancak bundan önce temizlenirse (beklemesi­ne gerek yok.) Kırk güne ulaştığı halde temizlenmezse o takdirde gusleder ve o kadın müstehaza sayılır."

Alâ’ b. Kesîr'in zayıf olduğu, Buharî'den duyulmuştur. Nesâî de aynı görüştedir. İbn Maîn ve İbn Medenî gibi Hadıy âlimleri de onun zayıf olduğuna dikkat çekmişlerdir.

Zehebi, Mîzan'da bu zat üzerinde durup geniş bilgi vermiştir. Hadîs âlimlerinin çoğuna göre, "münkerü'l-hadîs" olduğu kesindir. O bakımdan yaptığı rivayetle ihticac edilmez.[463]

Şevkanî de sıraladığımız rivayetlerden üçü üzerinde durup geniş bilgi vermiş ve hadîsler üzerinde yapılan araştırma ve tesbitleri kısmen açıklamıştır.[464]

 
Çıkarılan Hükümler:

 

1-  Loğusalığın en az süresi için bir sınır, bir vakit belirlenmemiştir, bu bir lahza veya birkaç dakika da olabilir.

2- Kadın doğum yaptıktan hemen sonra kan kesilir de gelmezse, o takdirde şer'î loğusalık süresi sona ermiş kabul edilir ve kadın guslederek namazını kılmaya, orucunu tutmaya başlar.

3- Loğusalığın en çok müddeti kırk gündür. İmam Şafiî bunun altmış gün olduğunu söylemiştir.

4- Kırk günü aşarsa, o takdirde aşan kısım istihaza kanı sayılır ve kırk günün bitiminden sonra kadın gusledip namazını kılmaya, orucunu tutmaya başlar.

5- Kadın daha önce iki doğum yapmış ve loğusalık süresi her kişinde de kırk günden az bir süre devam etmişse, üçüncü doğumunda loğusalık süresi önceki süreyi aştığı takdirde, kadın ilk iki loğumundaki süreyi esas kabul edip ona göre gusleder ve namazını olar. Ancak kırk gün dolmadan cinsel temasta bulunmaz. (Bu İmam Ahmed'e göredir).

6- Loğusa kadının loğusalık süresinin en çok altmış gün veya yetmiş gün olduğu hakkında sahîh bir rivayet tesbit edilememiştir. İbn Kudame bu mesele üzerinde durmuş ve kırk günle ilgili ri­vayetleri sıraladıktan sonra bunda icma' vaki olmuştur, diyerek isabetine dikkatleri çekmiştir.[465]

 

 

 

 

[1] Buharî, Vudû': 35, 48, Salat: 7, 25, Cihâd: 90, Mağazî: 81, Libas: 10, 11, Ahmed: 2/358, 4/139, 179, 239, 6/12, 13, 15, 27.

[2] Buhari, Vudû': 35, 48, Salat: 7, 25, Libas: 10, 11, Müslim, Taharet: 12, 57, 60, 63, 66, Tirmizî, Taharet: 70, 71, 73, Nesâî, Taharet: 15, 16, 23, 85, 85, 86, 93, 98, İbn Mâce, Taharet: 39, 84, 86, 87, 89, Dâremî, Mukaddime: 32, Vüdü': 3, Ahmed:   1/14, 15, 20, 29, 32, 33, 44, 49, 54, 96, 100, 113, 118, 120, 133, 146, 149, 169, 170.

[3] Ebû Dâvud, Taharet: 63, Ahmed: 4/247, 254.

[4] Bedayi'u's-Sanayi' Fi Tertibi'-ş-Şerayi': 1/7.

[5] Bedayi'u's-Sanayi' Fi Tertibi'-ş-Şerayi': 11/7.

[6] Haşiyetü'l-Tahtâvî Alâ Meraki'I-Felâh: 68, 69.

[7] el-Ümm: 1/33.

[8] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullab: 1/15.

[9] Buğyetü'l-müsterşidîn: 24.

[10] eş-Şerhü'1-Kebir, 1/148, el-Muğni: 1/283.

[11] Bedayi'u's-Sanayi', Fi-Tertibi'ş-Şerayi': 1/7,  el-Fikhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/137, 138, 139.

[12] Tenvîrü'l-Havâlik Şerhün Ala Muvatta'i Mâlik: 1/59, 60.

[13] Tenvîrü'l-Havâlik Şerhün Ala Muvtta'i Mâlik: 1/60.

[14] Neylü'l-evtar. 1/210.

İmam Şafiî'nin el-Ümm kitabında İmam Mâlik'in mestler üzerine meshin cevazını inkaâr ettiğini belirtir anlamda bir kayde rastlayamadım. (Müellif)

[15] Fazla bilgi İçin bak: Müslim Şerhi Nevevî'ye, mestleri mesh babına, el-Fikhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa kitabının birinci cilt ilgili bölümüne ve Neylü'1-evtar'ın birinci cilt 209, 210, 211, 212, 213. sahifelerine... NOT: İbn Ömer'den yapılan bu rivayeti başka bir tarikla konunun baş kısmında nakletmişdik, arada kelime ve cümle farkı var, mana farkı yok­tur.

[16] Ahmed: 4/131, 5/281, 288, 439, 440- 6/12, 13, 14, 15.

[17] Ebu Dâvud, Ahmed: 4/244, 248, 250, 251, 6/13, 14.

[18] Sünen-i Sa'd b. Mansur

[19] Ebû Dâvud, Taharet: 61, Tirmizi, Taharet: 74, 75, İbn Mâce, Taharet: 88, Âhmed: 4/252.

[20] Bedayi'u's-Sanayi Fi Tertibi’ş-Şerayi’: 1/10.

[21] Bedayi'u's-Sanayi': 1/10, 11.

[22] Fethülvahhab bi-Şerhi’1 Menheci't-Tullab: 1/16, 17'den özetlenerek....

[23] eş-Şerhü'l-Kebir: 1/149.

[24] eş-Şerhü'l-Kebir: 1/150, 151

[25] el-Muğnî: 1/297.

[26] el-Muğni: 1/298'den özetleyerek...

[27] el-Fıkhu Alâl-Mezahibi'1-Arbaa: 1/136'dan iktibas edilmiştir.

[28] Fazla bilgi için bak: Nasburraye: 1/188,189.

[29] Buhari, Vudû': 33, 34, 49, Salat: 25, hacc: 23, libas: 11, Müslim, Taharet: 79, cenâiz: 13, Ebû Dâvud, Taharet: 60, 63, menasik: 31. 

[30]  Müsned-i Hümeydî: Muğîre b. Şu'be (r.a.)'den.

[31] Ahmed: 4/247, 254, Ebû Dâvud, Taharet: 63.

[32] Ahmed: 1/33, 118, 213- 6/110.

[33] Hâşiyetü't-Tahtavî Ala Meraki'1-Felâh: 68.

[34] Bedayi'u's-Sanayi' Fi Tertibi'ş-Şerayi': 1/9.

[35] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullab: 1/16, es-Siracü'l vahhac: 18.

[36] eş-Şerhü'1-Kebîr: 11/152.

[37] el-Muğni: 1/284, 285'den özetlenerek nakledilmiştir. Muvatta': 1/58.

[38] el-Fıhu alâ'I-Mezahibi'l-Arbaa: 1/139.

[39] Neylü'l-evtar: 1/215'den özetlenerek...

[40] Müslim, Taharet: 85, Ebû Dâvud, Taharet: 61, Tirmizi, Taharet: 71, Nesâî, Taharet: 96, 97, 98, 112, 113, İbn Mâce, Taharet: 86, Dâremî, Vudû': 42, Ahmed: 1/96, 100, 113, 118,  120, 133, 146, 149-2/27-4/240-5/213, 214.

[41] Ahmed: 1/96, 100, 113, 118, 120, 133, 134, 146, 149; 2-27, 4-240 5-213, Ebû Dâvud, Taharet: 85 Tirmizi, Taharet: 71.

[42] Bedayi'u's-Sanayi' Fi Tertîç Şerayi', 1/8 Hâçiyetü't-Tahtâvî Alâ Merakı’l-felah: 70.

[43] Hâşiyetü't-Tahtâvî: 69, 70.

[44] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullâb, 1/16 ,17'den özetlenerek iktibas edilmiştir.

[45] el-Muğnî: 289.

[46] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/144.

[47] Ebû Dâvud, el-Muğnî: 1/289.

[48] Fazla bilgi için bak: Bedayiu's-Sanayi: 1/8, eş-Şerhü'1-Kebîr: 1/156, 157.

[49] Şerhu Meâni'1-Asâr: 11/79.

[50] Şerhu Meâna'1-Asâr: 11/80.

[51] Şerhu Meâni'1-Asâr: 1/81.

[52] Neylü'l-evtar, 1/216'dan özetlenerek...

[53] Ebû Dâvud, Taharet: 63, Tirmizî, Taharet: Ahmed: 4/247, 254.

[54] Ebû Dâvud, Taharet: 63, Nesâî, Taharet: 58, İbn Mâce, Taharet: 52, Ahmed: 1/95, 114.

[55] Nesâî dışında beşler bunu rivayet etmiştir. Tirmizî, Taharet: 72'de riva­yeti nakledip hadîsin ma'lûl olduğunu söylemiştir

[56] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/142.

[57] el-Fıkhu Alâ'l-Meahibi'l-Arbaa: 1/142.

[58] Fethü'l-allâm: 1/36.

[59] Zahirî itibariyle kusursuz gibi görünse de sıhhatini zedeleyen bir veya birkaç kusuru  olan  hadîs'e,   "muallel hadîs" denir.

[60] Fazla bilgi için bak: Fethü'l-allâm: 1/37.

[61] Buhari, Hiyel: 2, vudû': 2, Müslim, Taharet: 2, Ebû Dâvud, Taharet, 31, Tirmizî, Taharet: 56, Ahmed, 2/308, 318.

[62] Ahmed b. Hanbel, Tirmizî, Taharet: 64.

[63] İbn Mâce, İkaamet: 137, Dâre-Kutnî.

[64] Dâre-Kutnî: Enes (r.a.)'den.

[65] Kâsânî'nin naklettiği bu hadîs üzerinde hayli durulmuştur. Bak: Bedayi, 1/24.

[66] Ahmed, 1/256, Taberânî, Taharet: 110.

[67] es-Siracülvahhac Şerhün Alâ Metni'I-Minhac: 11, 12,  Fethü'l-vahhab Şerhi Menheci't-Tullab: 7'den özeltlenerek.

[68] el-Muğnî: 1/160, 161'den özeltlenerek...

[69] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/80, 81.

[70] el-Muğnî, 172, 173, 174'den özetlenerek...

[71] Geniş bilgi için bak: Mîzanü'I- İ'tidal: 2/196-3427 nolu Süleyman...

[72] Mîzanül-İ'tidal: 4/6 - 8056 Nolu Muhammed.

[73] Ebu Dâvud, Taharet: 79, İbn Mâce, Taharet: 62,  Dâremî, Vudu': 48, Ah­med: 4/98.

[74] Ahmed: 1/111, Dare-Kutnî.

[75] Tirmizî, Taharet: 71, Nesâî, Taharet: 97, İbn Mâce, Taharet: 62, Ahmed b. Hanbel.

[76] Bedayi'u's-Sanayi fi Tertibi'ş-Şerayi': 11/30, 31.

[77] el-Fıkhu Ala'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/80, 81.

[78] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa:1/80, 81.

[79] Ebû Dâvud, Taharet: 79, Ahmed: 3/239.

[80] Beyhakî...

[81] Neylü'l-evtâr: 1/225, 226.

[82] Müsned-i Ahmed.

[83] Fazla bilgi için bak: Nasburraye: 1/44, 45.

[84] Nisa: 4/43.

[85] Ebu Dâvud, Nesâî, Taharet: 120, Ahmed: 6/62.

[86] Ahmed b. Hanbel, Dâre-Kutnî: Muâz b. Cebel (r.a.)'den.

[87] Nesâî, Taharet: 119, Kıble: 10.

Ayrıca bu hadîsi az değişik lafızla, Buharî, Salat: 22, 103, vitir: 3, Müslim, Salat: 267, Ebû Davud, Salat: 111, İbn Mâce, İkaame: 40, Ahmed: 6/37,102, 199, 200, 231.

[88] Bedayi'u's-Sanayi' Fi Tertibi'ş-Şerayi' 11/30'dan özetlenerek.

[89] el-Ümm: 1/15, 16.

[90] Fethülvahhab bi-Şerhu Menheci't-Tulla: 1/7, 8.

[91] el-Muğnî: 1/186, 187.

[92] eş-Şerhü'I-Kebîr: 1/186.

[93] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/83'den özetlenerek...

[94] Geniş bilgi için bak: Neylü'l-evtar, 1/230, 231, 232, 233, Nasburraye: 1/60-70.

[95] Buharî, İlim: 53, salat: 9, hacc: 21, Müslim, Ebû Dâvud, Taharet: 69, Tirmizî, Taharet: 61, Nesâî, Taharet, 117, İbn Mâce, Taharet: 63, Ahmed: 2/223, 5/194, 6/406, 407.

[96] Nesâî,Gusül: 30, İbn Mâce, Taharet: 63, Dâremî, Vudu': 50, Ahmed: 5/194, 6/406.

[97] Nesâî, Gusül: 130.

[98] Ahmed: 2/223, 333, 4/220, 6-107, 5/194, 6-406.

[99] İbn  Hibbân kendi Sahih'inde, Tirmizî kendi Sünen'inde rivayet etmiş ve "bu babda bu hadis rivayet edilenlerin en güzel ve en sahihidir," demiş­tir. Ebu Cafer Tahavî bu hadis için: "isnadı doğru bir hadistir, muztarib değildir. Büsre'nin hadisiyle çatışırsa da tercîha daha uygundur. Çünkü er­keklerin rivayeti daha kuvvetli kabul edilir. Fazla bilgi için bak: el-Bahrü'r-râik Şerhu Kenzi'd-dakaik: 1/45, 48.

[100] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullab: 1/8.

[101] Fazla bilgi için bak: Fethülvahhab, 1/8, es-Siracü'lvahhac: 12.

[102] Geniş bilgi için bak: el-Muğnî, 1/178, 179.

[103] el-Muğnî: 1/180.

[104] el-Fıkhu Alâ'l-Mezâhibi'l-Arbaa: 1/85'den özetlenerek...

[105] Tenvîrü'I-Havâlik: 1/64, 65.

[106] Şerhu Mââni’1-Asâr: 11/76.

[107] Fazla bilgi için bak: Neylü'l-evtâr: 1/234, 235.

[108] Darekutnî...

[109] Fethü'l-allâm 11/42'den özetlenerek.

[110] Darekutnî tahrîc etmiştir.

[111] Mîzanü'l-İ'tidal: 2/571 - 4900 nolu Abdurrahman...

[112] Neylü'l-Evtar: l/236'dan özetlenerek...

[113] Mizanü'I-I'tidâl: 11/331-1250 nolu Bakıyye.

[114] Şerhu Maâni'1-Asâr: 1/79.

[115] Müslim, Hayz: 97, Ahmed: 5/106.

[116] Ebû Dâvud, Taharet: 71, Ahmed: 5/86, 88, 92, 98, 100, 106, 108.

[117] Müsned-i Ahmed: 5/86, 88, 92, 98, 100, 101, 106, 108.

[118] el-Muğnî: 1/187.

[119] Beyhâkı kendi Sünen'inden: İbn Abbas (r.a.)'dan.

[120] Neylü'l-evtar: 1/237 İmam Şafiî, deve etinden ve diğer ateşte pişirilmiş yemeklerden dolayı abdestin bozulmayacağını söylerken Süfyan b. Uyeyne tarikiyle rivayet edilen şu hadîsi hüccet olarak göstermiştir: "Resûlüllah (a.s.) koyunun kürek kısmını yedikten sonra kalkıp namaz kıldı, abdest almadı" el-Ümm: 1/21.

[121] Fethü'l-allâm: 1/44.

[122] Müslim, Hayz: 90, Ebû Dâvud, Taharet: 75, Tirmizî, Taharet: 58, Nesâî, Taharet: 121, 122, İbn Mâce, Taharet: 65, Dâremî, Vudû': 59, taharet: 22, Ahmed: 1/264, 272, 2/285, 271, 427, 470, 5/184, 188, 189, 190.

[123] Fethü'l-allâm: 1/44.

[124] Neylü'levtar: 1/239.

[125] Fıkhü's-Sünne: 1/55.

[126] Şerhu Maâni'1-Asâr: 1/62, 63.

[127] Şerhu Maâni'1-Asâr: 1/63, 64.

[128] Şerhu Maâni'1-Asâr: 1/67-71.

[129] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/87.

[130] Müslim, Taharet: 1, Ebü Dâvud, Taharet: 31, Tirmizî, Taharet: 1, Nesâi, Taharet: 103, zekât: 48, İbn Mâce,Taharet: 2, Dâremî, Vudû': 21, Ahmed: 2/20, 39, 51, 57, 73, 5/74, 75.

[131] el-Esrem Dârekutni.

[132] Hakim, Beyhakî, Taberani

[133] Nesâî, Menasik: 138, Dâremi, Menasik: 32, Ahmed: 3/414, 4-64, 5-377.

[134] Bedayi'u's-Sanayi' fi-Tertibi'ş-Şerayi: 33.

[135] Vâkı'a: 56/79.

[136] Bedayi'u's-Sanayi' fi-Tertibi'ş-Şerayi': 33, 34.

[137] Hakim bu mealdeki hadîsi Müslim'in şartı üzere rivayet etmiştir.

[138] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullâb: 1/8.

[139] Fethülvahlıab bi-Şerhi Menheci't-Tullâb: 1/8, Minhacü't-Tâlibîn: 3.

[140] el-Muğnî: 1/147.

[141] el-Muğnî: 1/147, 148'den özetlenerek...

[142] Ebû  Dâvud, Taharet, Müsned-i Ahmed, Abdullah b. Hanzele el-Ansârî'den.

[143] Buhari, Vudû’: 54, Ebû Davud, Taharet: 65, Tirmizi, Taharet: 100, İbn Mâce, Taharet: 12, Dâremi, Vudû': 3, 46, Ahmed: 3/132, 154, 260, 5/301.

[144] Ahmed: 1/80, 120, 214, 221, 366 - 2/28, 94, 231, 245, 250, 259, 287, 313, 384, 400, 429, 433, 473, 496, 502, 517, 531 - 3/442 - 4/114, 116 - 5/193, 410 - 6/150, 325, 429.

[145] Fazla bilgi için bak:  Nasburraye li-Ahadisi'1-Hidâye: 1/197, 198.       

[146] Buhari, Gusül: 23, 27, Hayz: 2, Ezan: 25, Savm: 22, 25, Müslim, Taharet: 97, hayz: 21, 24, 115, 116, Ebû Dâvud, Taharet: 87, 79, 100, Tirmizî, Savm: 62, taharet: 87, İbn Mâce, Taharet: 80, 89, 103, 104, Siyam: 27, Nesâi, Taharet: 138, 162, 165, 171, Ahmed: 1/25, 35, 44, 2/17, 36, 102.

[147] Kütüb-i sitte...

[148] Müslim, Ahmed b. Hanbel: 6/102, 119, 192, 279.

[149] Ebû Dâvud, Taharet: 88, Tirmizî, Taharet: 78, Müsned-i Ahmed...

[150] Beşler rivayet etmiştir. (Buhari hâriç).

[151] Bedâyi'u's-Sanayi' fi-Tertibi'ş-Şerayi': 1/38'den özetlenerek...

[152] el-Muğnî: 1/146.

[153] el-Muğnî: 1/146.

[154] Muvatta': Vudu'ü'I-cünüb faslı. Tenvîrü'l-Havâlik: 1/67, 68.

[155] Neylü'I-evtar: 11/254.

[156] Fethü'l-allâm li-Şerhi Bülûği'l-meram: 1/61.

[157] Mîzanü'1 İ'tidal Fi-Nakdi'r-rical: 4/488- 9941 nolu Ebu İshak...

[158] Ebû Dâvud, Taharet: 87, 88, Müslim, Hayz: 22, Nesâî, Taharet: 162, 164, İbn Mâce, Taharet, 103, 104, Taberânî, Et'ime: 36, vudû: 79, Ahmed: 6/102,119, 192, 279.

[159] Müsned-i Ahmed, Ebû Dâvud, Tirmizî...

[160] Buhari, İlim: 51, vudû': 34, gusül: 13, Müslim, Hayz: 17, Ebû Davud, Ta­haret: 82, Nesâi, Taharet:  111, 119, gusül: 28, Ahmed: 1/80, 82, 87, 107, 111, 129, 145, 6/5.

[161] Ahmed: 1/107.

[162] Buhari, İlim: 50, tefsîr: 33, edeb: 93, Müslim, Hayz: 29, 32, 33, Ebû Dâvud, Taharet: 95, Nesâî, Taharet: 130, nikâh: 52, İbn Mâce, Taharet: 107, Daremi, Vudu': 76, Taberanî, Taharet: 84, Ahmed: 3/81, 302, 6/309.

[163] Fetâvâ-yı Hindiyye: 1/14'den özetlenerek...  Şerhu Fethi'l-Kabîr: 1/40, 41.

[164] Şerhu Fethi'l-Kedir: 1/41.

[165] Bu  tarif, şâfii fukahasına aittir. Müfessirler ise bu iki tabir üzerine çok farklı görüş ve yorumlar ortaya koymuşlardır.

[166] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci’t-Tullâb: 1/18, Minhacü't-tâlibın ve umdetü'l-muftîn: 5.

[167] Fetülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullâb: 1/18, Minhacü't-talibin ve umdetü'l-Müftîn: 5.

[168] el-Muğnî: 1/199'dan özetlenerek...

[169] el-Fikhu Alâl-Mezahibi'1-Arbaa: 1/109.

[170] Buharî, Gusül: 28, Müslim, Hayz: 87, 88, Ebû Dâvud, Taharet: 83, Nesâî, Taharet: 128, İbn Mâce, Taharet: 111, Dâremî, Vudu': 75, Ahmed: 2/234, 383, 347, 471, 520, 6/47, 112.

[171] Buharî, Gusül: 28, Müslim, Hayz: 87, 88, Ebû Dâvud, Taharet: 83, Nesâi, Taharet: 128, İbn Mace, Taharet: 111, Dâremî, Vudu': 75, Ahmed: 2/234, 393, 347, 471, 520, 6/47, 112.

[172] Şerhu Fethi'l-Kadir: 11/43.

[173] Yukarıdaki hadîsi İbn Mace, Taharet: 111'de, Ahmed: 2/178'de  rivayet etmiştir.

[174] es-Siracü'1-vahhac Ala Metni'l-Minhac: 20.

[175] el-Muğnî: 204, 205'den özetlenerek...

[176] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/106.

[177] Tenvîrü'l-Havâlik Şerhün Alâ Muvatta'i Mâlik: 86'67'den özetlenerek...

[178] Şerhu Maâni'1-Asâr: 1/53.

[179] Şerhu Maâni'1-Asâr: 1/54.

[180] Şerhu Maâni’l-Asâr: 1/54.

[181] Tahavî, Şerhü Maani'l-Asâr: 1/55.

[182] Tahavî, Şerhü Maâni'1-Asâr. 1/55.

[183] Tahavi, Şerhü Maani’l-Asar: 1/57.

[184] Nasburraye li-Ahadîsi'1-Hidâye: 1/82, 83'den özetlenerek...

[185] Şerhu Maâni'1-Asâr: 11/56.

[186] Fethülâllam li-Şerhi Bülûği'l-Meram: 1/58'den özetlenerek...

[187] Müslim, Hayz: 81, Ebû Dâvud, Taharet: 83, Tirmizî, Taharet: 81, Nesâî, Taharet: 131, İbn Mâce, Taharet: 110, Dâremî, Vudu': 74, Ahmed: 3/29, 36-5/115, 116, 416.

[188] Sahîh-i Müslim.

[189] Müsned-i Ahmed.

[190] Müsned-i Ahmed.

[191] Nesâi, Ahmed b. Hanbel, Havle (r.a.)'dan.

[192] Ahmed: 6/309.

[193] Ahmed: 6/256, Ebû Dâvud, Taharet: 94, Tirmizi, Taharet: 82, İbn Mâce, Taharet: 112. Daremi, Vüdu': 77.

[194] Bedayi'u's-Sanayi' fi-Tertibi'ş-Şevayi': 1/36.

[195] Şerhu Fethi'l-kadîr: 1/42.

[196] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullab: 11/18.

[197] el-Fikhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/109.

[198] el-Muğnî: 1/202, Fikhü's-Sünne: 1/65, 66.

[199] el-Muğnî: 1/203.

[200] Fethü'l-allâm: 1/59.

[201] Mîzanü'l-Î'tidal: 2/465-4472 nolu Abdullah maddesi...den, özetlenerek...

[202] Buharî, Salat: 76, Müslim, Nesâî, Taharet: 125, 126, Tirmizî, Cumua: 72, Si­dir, güzel kokulu buharlardan bir cinstir.

[203] Ahmed: 5/161.

[204] Bedayi'u's-Sanayi’ Fi-Tertibi'ş-Şerayi: 1/35.

[205] Fetâvâ-yı Hindiyye: 1/18, Guslü gerektiren sebebler bölümü.

[206] el-Bahrü'r-raik: 1/68, Gusül bahsi...

[207] el-Ümm: 11/38, Guslü gerektiren sebebler bölümü...

[208] el-Muğnî: 1/207-208'den özetlenerek...

[209] el-Muğni: 1/207.

[210] el-Müdevvenetü'l-Kübrâ: 1/32.

[211] Ahmed: 4/199204, 205.

[212] Buharî, Vudu': 63, hayız: 8, 19, Müslim, Hayız: 62, 63, Ebu Dâvud, Taharet: 107, 108, 109, 110,  Tirmizî, Taharet: 93, 96, Nesâî, Taharet: 133, 134, hayız: 2, 4, 6. İbn Mâce, Taharet: 115, 116,  Taberânî, Taharet: 104, Ahmed: 6/82, 187, 194, 464.

[213] Bakara: 2/222.

[214] Bedayiu's-Sanayi, fi-Tertibi'ş-Şerayi': 1/38.

[215] Fethülvahhav bi-Şerhi Menheci't-Tullâb: 1/24.

[216] el-Ümm: 159'dan özetlenerek...

[217] el-Muğnî: 1/209.

[218] el-Muğnî: 1/209.

[219] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/109...

[220] Buharî, Müslim, Ebû Dâvud, Nesâî, İbn Mâce: Ali (r.a.)'den,

[221] Tirmizî, Taharet: 111, Ahmed: 1/83, 84, 398, 403.

[222] İbn Mâce, Taharet: 105. Tirmizî, Taharet: 98.

[223] Dârekutnî: Cabir (r.a.)'den.

[224] Bedayi'u's-Sanayi' Fi-Tertibi'ş-Şerayi': 1/37.

[225] Bedayi'u's-Sanayi’ Fi-Tertibi'ş-Şerayi': 1/44.

[226] es-Siracü'-lvahhac Alâ Metni'l-Minhac: 1/31.

[227] el-Muğnî: 1/143, 144.

[228] Geniş bilgi için bak: Mîzanü'l İ'tidal: 1/240, 241, 923 numaraya...

[229] Geniş bilgi için bak: Neylü'l-evtar: 1/266.

[230] Mizânü'l-İ’tidal: 4/6- 8056 nolu Muhammed b. Fazıl...

[231] Müslim, Hayız: 11, 12, Ebû Dâvud, Taharet: 103: Tirmizî, Taharet: 101, Nesâî, Hayız: 18, İbn Mâce, Taharet: 12, Daremî, Vudu': 82, 108, Ahmed: 2/70-3/103-6/45, 101, 106, 112, 114, 173, 179, 214, 229, 243.

[232] Müsned-i Ahmed, Nesâî, Taharet: 173, hayız: 19.

[233] Sünen-i Saîd b. Mansûr: Cabir (r.a.) 'den.

[234] İbn Münzir: Zeyd b. Eslem'den...

[235] Ebû Dâvud, Taharet: 92, İbn Mâce, Taharet: 126.

[236] İbn Mâce, Taharet: 127.

[237] Fetevâ-yi Hindiyye: 1/38.

[238] es-Siracü'I-vehhac: 31

[239] Nisa: 4/43.

[240] Ebû Dâvud: Hz. Ayşe (r.a.)'den.

[241] Nisa: 4/43.

[242] el-Müdevvenetü'I-Kübrâ, Mürürü’l-Cünüb 11/32.

[243] Fazla bilgi için bak: Neylü'l-Evtar: 1/265-270, Nasburraye: 1/194, 195.

[244] Fıkhü's-Sünne: 1/67, 68.

[245] Buhari, Cumu'a: 2, 3, 5, 6, 12, 26, ezan: 161, şahadet: 18, Müslim, Müsafirîn: 26, 27, cumu'a: 1, 2, 4, 6, 8, Ebû Dâvud, Taharet: 127, 128, Tirmizî, Cumu'a: 29, Nesâî, Cumu'a: 7, 8, 11, 13, siyam: 81, İbn Mâce, İkamet: 78, 80, 83, Dâremî, Salat: 190, Ahmed: 1/15, 46, 265, 268, 269, 330, 2/3, 35, 37, 41, 42, 51, 53, 57, 3/60, 66, 4/35, 5/363, 6/289, 310.

[246] Buhari, Müslim, Ebû Saîd (r.a.)'den...

[247] Buharî, Cumu'a: 12, Enbiya: 54, Müslim, Cumu'a: 9, Ahmed: 2/342.

[248] Bedayi’u’s-Sanayi' fi-Tertibi'ş-Şerayi’: 1/35-269, 270.

[249] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tüllâb, 1/77.

[250] el-Ümm: 1/196; 197'den özetlenerek.

[251] Nesâi ve Tirmizî, Semure b. Cüdeb'den (r.a.)

[252] Buharî ve Müslim: Ebû Hüreyre (r.a.)’den...

[253] el-Muğnî: 2/345, 347.

[254] el-Fikhu Alâ'l-Mezahibî'l-Arbaa: 1/403'den özetlenerek...

[255] el-Müdavvenetü'l-Kübrâ, Gusl'ü-Cumu'a: 1/145, 146.

[256] Buhari ve Müslim: İbn Ömer (r.a.)'dan...

[257] Buharî, Vudu: 46, Müslim, Taharet: 8, 12, Ebû Dâvud, Taharet: 32, 57, 128, Tirmizî, Taharet: 45, cumu'a: 5, Nesâî, Cumu'a: 9, İbn Mâce, Taharet: 6, 47, 73, 139, İkamet: 81, 193, Daremî, Vudu’: 43, Ahmed: 2/98, 5/1, 11, 15, 16, 22.

[258] Buharî ve Müslim, Urve'den...

[259] Ebû Dâvud, Taharet: 125, 127, Tirmizî, Cumu'a: 4, Nesâî, Cumu'a: 10, 12, 19, İbn Mâce, İkamet, 80, Daremî, Salat, 195, Ahmed: 2/209, 4/8-9, 10, 104.

[260] Ahmed: 2/229, 232, 260, 329, 331, 472, 484.

[261] Sahîh-i Müslim: Ebû Hüreyre (r.a.)'den.

[262] Fethü'l-aliâm li Şerhi Bülûği'l-Merâm: 1/205.

[263] Müsned-i Ahmed, İbn Mâce, el-Fakih (r.a.)'den.

[264] Fetâvâ-yi Hindiyye: 1/149.

[265] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullâb: 1/83.

[266] el-Ümm: 1/231'den özetlenerek...

[267] el-Muğnî: 2/370, 371.

[268] Tenvirü'l-Hevâlik: 1/189, el-Müdevvenetü'l- Kübrâ, Salatü'lideyn: 1/167.

[269] Neylü'l-evtar: 1/287.

[270] Ebu Dâvud, Cenâiz: 35, İbn Mâce, Cenâiz: 18, Ahmed:  2/280, 433, 454, 472, 4/246.

[271] Ahmed, Dârekutnî, Ebû Dâvud: Mus'âb b. Şeybe (r.a.)'den.

[272] Meraku'l-felâh: 18.

[273] el-Ümm: 1/38.

[274] Beyhaki: İbn Hacer bu hadîsin hasen olduğuna dikkatleri çekmiştir.

[275] Beyhakî tahrîc etmiş, İbn Hacer hasen olduğunu söylemiştir.

[276] el-Hattab, Ömer (r.a.) hadîsi.

[277] Darekutnî, el-Hâkim, İbn Abbas (r.a.)'dan merfu'ân rivayet etmiştir.

[278] Darekutnî ve el-Hâkim tahrîc etmiştir.

[279] Mizanü'l-İ’tidal: 2/301- 3830 nolu Salih b. Mukatil...

[280] İmam Mâlik, el-Muvatta'dan rivayet etmiştir. Cenaze bahsi...

[281] Tirmizî, Hacc: 16, Dâremî, Menasik: 6.

[282] Ahmed: 2/25, 59, 6/236, Müslim'de az değişik bir lâfızla rivayet edilmiştir; Müslim, Hacc: 44.

[283] Müslim, Ebu Dâvud, İbn Mâce: Aişe (r.a.)'dan...

[284] İmam Şafiî rivayet etmiştir.

[285] Buharî, Müslim, Muvatta': İbn Ömer (ra.) 'dan...

[286] Bedayi'u's-Sanayi' fi- Tertibi'ş-Şerayi: 2/143, 144.

[287] Fetâvâ-yı Hindiyye: 1/224.

[288] Fetâvâ-yı Hindiyye: 1/228.

[289] Bedayi'u's-Sanayi' fi-Tertibi'ş-Şerayi’: 2/151.

[290] Fethü'l-vahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullâb: 1/138, 139.

[291] el-Muğnî: 3/271, 272'den özetliyerek...

[292] el-Muğnî: 3/368.

[293] el-Muğnî: 3/409.

[294] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/642, el-Müdevvenetü'l-Kübrâ: 1/360.

[295] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibil-Arbaa: 1/651, 652.

[296] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'I-Arbaa: 1/664.

[297] Mizanü'l-İ'tidal: 2/527 4708 nolu Abdullah...

[298] Mîzanü'I-İ'tidal: 4/453-9821 nolu Yakub b. Atâ'...

[299] Nasburraye li-Ahadisi'l- Hidâye:  3/17.

[300] İbn Ebî Şeybe kendi Musannef'inde: İbn Ömer'den...

[301] Geniş bilgi için bak: Nasburraye: 3/18.

[302] Ebu Dâvud, Taharet: 107, 113, 116, 118, Savm: 80.

[303] Ebu Dâvud, Taharet: 107, 113, 116, 118, Müsned-i Ahmed: 6/83, 119, 128, 187, 237.

[304] Ebu Dâvud, Taharet: 107, 113, 116, 118, Savm: 80.

[305] Bedayi'us-Sanayi' Fi-Tertibı'ş-Şerayi': 1/44.

[306] Fetâvâ-yi Hindiyye: 11/39.

[307] el-Ümm: 1/60.

[308] es-Siracü'l-vahhac: 31.

[309] el-Muğnî: 1/310, 331'den özetlenerek, el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l Arbaa: 1/119, 120'den özetlenerek..

[310] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/120.

[311] el-Müdevvenatü'l-Kübrâ, Hayız: 1/49.

[312] Fazla bilgi için bak: Neylü'l-evtar: 1/285, Mîzanü'l-İ'tidal: 2/243-3604 no­lu Süheyl b. Salih...

[313] Fazla bilgi için bak: Şerhu Meâni'1-Asâr, 1/98-107...

[314] Fazla bilgi için bak: Nasburraye li-Ahadisi'1-Hidâye: 1/199-204...

[315] Fıkhü's-Sünne: 1/86, 89'dan özetlenerek...

[316] Buharî, Ezan: 51, Müslim, Salat: 90, 92, 95, Dâremî, Salat: 44, Ahmed: 2/52 6/251.

[317] Meraku'l-felâh: 18, Fetâvâ-yı Hîndiyye: 1/16, Gusül bahsi...

[318] el-Ümm: 1/38, Guslü gerektiren şeyler bölümü...

[319] Buğyetü'l-müsterşidîn, Sünnet olan gusüller faslı: 28.

[320] el-Muğnî, Tahareti bozan sebebler faslı: 1/172.

[321] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa, Guslün sünnet olduğu umur faslı: 1/119, 120.

[322] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa, Guslun sünnet olduğu umur faslı: 1/110, 120.

[323] Buharî, Müslim, Hayız: 35, 37, 57, Ebû Dâvud, Taharet, 130, Taberânî, Taharet: 70, cihâd: 50.

[324] Buharî, Gusül: 6, savm: 65, büyü': 98, Müslim, Hayız: 39, mesacid: 223, Ebû Dâvud, Taharet: 98, Nesâî, Gusül: 19, Ahmed: 1/321, 346, 367-2/19, 116.

[325] Buharî, Müslim, Tirmizî, İbn Mâce, Nesâî, Ahmed, Buharî, Gusül: 5, 10, Nesâî, Taharet: 111.

[326] Tirmizî, Taharet: 79, Nesâî, Taharet: 159, gusül: 24, İbn Mâce, Taharet: 96, Ahmed: 6/68, 192, 253, 258.

[327] Nesâî, Gusül: 28, Taberânî, Taharet: 58, Ahmed: 3/24, 149- 4/6, 7, 44-5-80, 105 - 6/51.

[328] Fetâvâ-yı Hindiyye, Guslün sünnetleri bölümü: 1/14.

[329] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullâb, Gusül babı: 1/18'den kısaltılarak..

[330] el-Muğnî, Gusül faslı: 1/217.

[331] Tenvirü'l-havâlik Şehün Ala Muvatta'ı Mâlik: 1/66.

[332] Tenvîrü'l-havalik Şerhün Ala Muvatta'i Mâlik: 1/66.

[333] Geniş bilgi için bak: Neylü'l-evtar: 1/287.

[334] İbn Ebi Şeybe, İbn Ömer'den...

[335] Sahîh-i Müslim, Ümm Seleme (r.a.)'dan...

[336] Müslim, Hayız: 58, Ebû Dâvud, Taharet: 99, Tirmizi, Taharet:  77, Nesâî, Taharet: 149, 160.

[337] Müslim, Hayız: 59, İbn Mâce, Taharet: 108, Ahmed: 6/43.

[338] Dâremî, Vudu': 115.

[339] Ebû Dâvud, Taharet: 97, İbn Mâce, Taharet: 106, Ahmed: 1/94, 101, 133, Dâremî, Vudû': 69, Ebû Dâvud, Ahmed: 6/111, 254.

[340] Ebû Dâvud, Taharet: 97, Tirmizî, Taharet: 78, İbn Mâce, Taharet: 106.

[341] Bedayi'u's-Sanayi' Fi-Tedtibi'ş-Şerayi': 11/34.

[342] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullâb:1/19.

[343] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahib'il-Arbaa: 1/114.

[344] el-Muğnî: 1/228.

[345] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/113'den özetlenerek.

[346] Mîzanü'l-İ'tidal: 3/70, 71, 5641 nolu Atâ’dan özetlenlerek...

[347] Ebu Dâvud, Hammam: 1, vitir; 23, Nesâî, Gusül: 7, Ahmed: 4/224.

[348] Buharî, Gusül: 20, Müslim, Hayiz: 75, fezâil: 155, 156, Ahmed: 2/315, 515.

[349] Ahmed: 3/262.

[350] Fetâvâ-yı Hindiyye: 5/327-329'dan özetlenerek...

[351] Sahîh-i Müslim...

[352] el-Muğnî: 1/231'den özetlenerek.

[353] Sahih-i Müslim: Ümmu Hâni' (r.a.)'dan.

[354] Ebû Dâvud: Behz b. Hakîm'den...

[355] Mîzanü'l-İ'tidal: 3/127, 5844 nolu Ali b. Zeyd...

[356] Geniş bilgi için bak: Neylü'l-evtar: 1/298.

[357] Buhari, Teyemmüm: 6, 9, Nesâî, Taharet: 198, 202, Ahmed: 4/319, 434.

[358] Ebû Dâvud, Taharet: 125, İbn Mâce, Taharet: 93, Ahmed: 1/370.

[359] Ahmed b. Hanbel, Dârekutnî, Ebû Dâvud: Amir b. Âs  (r.a.)'dan.

[360] Buhari, Teyemmüm: 5, 6, Ebû Dâvud, Taharet: 123, Tirmizi, Taharet: 92, Nesâi, Taharet: 2, 3, Ahmed: 5/146, 147, 155, 180.

[361] Buharî, Teyemmüm: 1, salat: 56, Müslim, Mesacid: 3, 4, 5, Ebû Dâvud, Salat: 24, Tirmizî, Mevakit, 119, siyer: 5, Nesâi, Gusül: 26, İbn Mâce, Taharet: 90, Dâremî, Salat: 111, siyer: 28, Ahmed: 1/250, 301, 2/222, 240, 250, 412, 442, 502, 3/304, 4/416, 5/145, 148, 161, 248, 259, 383.

[362] Müsned-i Ahmed: Ebu Ümame (r.a.)'den.

[363] Bedayi'u's-Sanayi' fi-Tertibi'ş-Şerayi': 1/46'dan özetlenerek...

[364] Bedayi'u's-Sanayi' fi-Tertibi'ş-Şerayi’: 1/48'den kısaltılarak...

[365] es-Siracü'1-vahhac Alâ Metai'l-Minhac: 24,  26'dan kısaltılarak...

[366] el-Muğnî: 1/233, 234'den özetlenerek...

[367] el-Muğnî: 1/238, 239'dan kısaltılarak... Mu'cemu'l-Fıkhî'l-Hanbeli: 1/178, 180.

[368] el-Müdevvenetü'l-Kübrâ, Teyemmüm: 1/44.

[369] Tenvirü'l-havâlik Şerhün Ala Muvatta'i Mâlik: 1/74, 75.

[370] Tenvîrü'l-havâlik Şerhün Ala Muvatta'i Mâlik: 1/75.

[371] Neylü'I-evtar: 1/301.

[372] Mîzanü'l-i'tidal: 2/67-2834 nolu Zübeyir b. Hurayk.

[373] Mîzanü'l-i'tidal: 1/20-39 nolu İbrahim b. İsmail...

[374] Nasburraye li-Ahadisi'1-Hidâye: 149, 150'den kısaltılarak...

[375] Geniş bilgi için bak: Fethülallâm: 1/65-67.

[376] Nisa: 4/43, Mâide: 5/6.

[377] Buharî, Cenâiz: 72, menakıb: 21, mağâzî: 27, cihad: 122, ta'bîr, 11, 22, 40, i'tisam: Müslim, Rü'ya: 22.

[378] Müslim, Mesâcid: 4.

[379] Şerhu Fethi'l-kadîr: 1/8.

[380] el-Ümm: 11/50'den kısaltılarak.

[381] el-Mugnî: 1/247, 248, Mu'cemü'I-Fıkhi'l-Hanbelî: 1/178.

[382] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/160. - Lübabu'l-Tevîl: 1/356, 357.

[383] Mizariü'l-i'tidal: 3/435, 7061 nolu Müsnî b. Sabah...

[384] Nasburraye: 1/109.

[385] Fıkhü's-Sünne: 1/79.

[386] Ahmed: 4/263, Ebû Dâvud, Teyemmüm, İbn Mâce, Taharet: 91.

[387] Tirmizî, Taharet: 110.

[388] Buhari, Teyemmüm: 8, Müslim, Hayz: 110, Ebû Dâvud, Taharet: 121, Nesâî, Taharet, 198, 201, Ahmed: 4/264, 319, 396.

[389] Darekutnî: Ammar (r.a.)'dan.

[390] Ebû Dâvud, Taharet: 122.

[391] Beyhakî rivayet etmiştir.

[392] el-İhtiyar li-Ta'lil'il-Muhtar: 1/21.

[393] es-Siracü'1-vahhac Alâ Metni'l-Minhac: 29.

[394] el-Mugni: 1/244, 245, Mu'cemü'l-Fıkhi'l-Hanbeli: 1/177.

[395] el-Fikhu Ala'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/163, 164.

[396] Tenvirü'l-Havâlik Şerhün Alâ Muvatta'i Mâlik: 1/76, el-Müdevvenetü'l-Kübrâ: 1/42. 

[397] Şerhu Maani'l-Asâr: 1/110, 111.

[398] Şerhu Maâni'1-Asâr: 1/112, 113, 114'den iktibasen...

[399] Nasburrâye: 11/155, 156'den özetlenerek...

[400] Fazla bilgi için bak: Mîzanü'l-İ'tidal, 1/57-189 nolu İbrahim.

[401] Fazla bilgi için bak: Neylü'l-evtar: 1/310, 311.

[402] Ebu Dâvud, Nesâî, Taharet: 204, Taberânî, Sefer: 78.

[403] el-Müdevvenetü'l-Kübrâ, Teyemmüm: 11/42.

[404] Bedayi'u's-Sanayi' Fî-Tedtibi'ş-Şerayi': 1/53, 54'den özetlenerek...

[405] el-İhtiyar li-Talili'l-Muhtar: 1/21.

[406] es-Siracü'I-vahhac: 30.

[407] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullab: 1/22.

[408] el-Muğni: 1/252.

[409] el-Muğni: 1/272.

[410] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/165.

[411] el-Müdevvenetü'l-Kübrâ, Teyemmüm: 1/42.

[412] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/165.

[413] Müsned-i Ahmed, Tirmizî, Hadîs sahihtir.

[414] Müsned-i Ahmed, Ebû Dâvud, Nesâî, İbn Hibban.

[415] Müslim, Ebû Dâvud, Nesâî, İbn Mâce: Buharî, Tefsir: 4, 10, Libas: 58.

[416] Neylü'I-evtar: 313, 314.

[417] Buharî, Vudu': 63, hayz: 8, Müslim, Hayz: 62, 63, Ebû Dâvud, Taharet: 107, 108, 109, 110, Tirmizî, Taharet: 93, 96, Nesâî, Taharet: 133, 134, hayz: 3, 4, 6, Talak: 74, İbn Mâce, Taharet:   115, 116, Taberânî, Taharet: 104, Ahmed: 6/82, 187, 194, 464, Daremî, Sünnet: 1.

[418] Müslim, Hayız: 66, Ebû Dâvud, Taharet: 107, Nesâî, Taharet: 134, İbn Mâce, Taharet: 115, 116.

[419] Ebu Dâvud, Taharet: 107, 109, Nesâi, Hayız: 5.

[420] Ebu Dâvud/Taharet : 107. Nesâî/Taharet t 133, hacc : 57. İbn Mâce/Mena-sik s 12. Daremî/Vudu1  84, Taberânî, Taharet: 105, Ahmed: 6/293, 304, 320, 323, 464.

[421] Bedayi'u's-Sanayi' Fi-Tertibi'ş-Şerayi': 1/44.

[422] el-İhtiyar Li-Ta'lili'l-Muhtar: 1/29.

[423] Minhacü't-Talibîn ve Umdetü'l-Müftîn: 7.

[424] el-Muğnî: 1/315.

[425] Tenvîrü'l-Havâlik: 79-82'den özetlenerek...

[426] Geniş bilgi için bak: Neylü'l-evtar: 1/314-317.

[427] Ebu Dâvud, Taharet: 109, 115, Nesâî, Taharet: 137, hayız: 6.

[428] Ebû Dâvud, Taharet:  109, 119, Tirmizî, Taharet: 95, İbn Mâce, Taharet: 115; Ahmed: 6/439.

[429] Neylü'l-evtar: 1/318.

[430] Mizanü'l-İ’tidal: 2/85, 2919 nolu Züheyr, 2/269, 3694 nolu Şerik.

[431] Ebu Dâvud, Taharet: 107, 109, 112, 114, Tirmizî, Taharet: 94, Nesâî, Taharet: 134, hayz: 4, İbn Mâce, Taharet: 115, Dâremî, Vudu’: 84, 94.

[432] Ebû Dâvud, Taharet: 112, 115, Taberani, Taharet: 107, 108 Tirmizi, Taharet: 94.

[433] Müslim, Nesâî, İbn Mâce, Ebû Dâvud, Taharet: 102, nikâh: 46.

[434] Ebû Dâvud, Taharet: 106.

[435] Buhari kendi tarikinde...

[436] Ebû Dâvud, Taharet: 82, Ahmed: 1/14.

[437] Buharî, Müslim, Ebû Davud, Nikâh: 46, İbn Mace, Taharet: 121.

[438] Bedayi'u's-Sanayi' Fi-Tertibi'ş-Şerayi: 1/44, Fetâvâ-yi Hindiyye: 1/39.

[439] Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullâb: 1/26.

[440] el-Muğnî: 1/306, El-Fikhu Alâ'l-Meezahibi'I-Arbaa: 1/134.

[441] el-Fıkhu Alâ'l-Mezahibi'l-Arbaa: 1/134.

[442] Tenvîrü'l-Havâllk Şerhün Alâ Muvatta'i Mâlik: 1/77.

[443] Tenvîrü'l-Havâlik Şerhün Alâ Muvatta'i Mâlik: 1/77, el-Müdevvenetü'l-Kübrâ, Hayy: 1/52.

[444] Geniş bilgi için bak: Neylü'l-evtar: 1/323, 325, Fethülallâm: 1/74, 75, Fıkhü's-Sünne: 1/85, 06.

[445] Ebu Davud, Taharet: 103, 105, salat: 205, Müslim, Taharet: 47, Tirmizi, Taharet: 102, 103, Nesâî, Taharet: 181, hayız: 9, İbn Mâce, Taharet: 123, 129, Daremî, Vudu’: 112, Ahmed: 1/230, 247, 249. 5/8, 14.

[446] Fetâvâ-yı Hindiyye, Ahkâmü’l-Hayz ve Nifas: 1/39.

[447] Mîzanü'l-Kübrâ: 1/107.

[448] İbn Mâce...

[449] el-Muğnî, Hayız: 1/335.

[450] el-Ümm: 1/59.

[451] Fazla bilgi için bak: Neylü'l-evtar, 1/326, 327, Fethülallah, Hayız: 1/74, 75.

[452] Ebu Dâvud, Taharet: 19, Tirmizî, Taharet: 105, İbn Mace, Taharet: 128, Daremî, Vudu': 99, Ahmed: 6/300, 304, 309.

[453] İbn Mâce, Taharet: 128.

[454] Bedayi’, Fetâvâ-yı Hindiyye: 1/40,  el-İhtiyar Ii Ta'lîli’1-Muhtar: 1/30.

[455] es-Siracü'1-vahhac: 33, Fethülvahhab bi-Şerhi Menheci't-Tullâb: 1/29.

[456] Mu'cemü'l-Fıkhi'l-Hanbelî: 2/984, Nifas maddesi...

[457] Mîzanü'l-Kübrâ, Hayiz: 1/108, el-Müdevvenetü'l-Kübrâ: 1/53.

[458] el-Müdevvenetü'1-Kübrâ, Nifas: 1/53.

[459] Mîzanü'l-Kübrâ, Hayiz: 1/108.

[460] İbn Mâce, Taharet: 128, Dâremî, Vudû': 198.

[461] Nasburraye li-Ahadisi'1-Hîdâye: Faslü'n-nifas: 1/204, 205.

[462] Nasburraye li-Ahadisi'1-Hidâye: Faslü'n-nifas: 1/205.

[463] Mîzanü'l-İ'tidal: 3/104, 5740 nolu Ala'...

[464] Fazla bilgi için bak: Neylü'l-evtar: 11/331, 332.

[465] el-Muğnî: 1/345, 346.


Konu Başlığı: Ynt: Loğusalık Ve Bunun Ötesi
Gönderen: Vatan Var Olsun ! üzerinde 25 Haziran 2014, 22:22:04
Lohusalık ve bu konudaki hükümlerde geniş bir bilgi verilmiş, Rabbim razı olsun.


Konu Başlığı: Ynt: Loğusalık Ve Bunun Ötesi
Gönderen: Pelinay üzerinde 27 Haziran 2014, 19:55:27
Esselamü aleykum ve rahmetullah;evet konu agyet açık bir şekilde ifade edilmiş...paylaşım için teşekkürler..Mevlam razı gelsin..