๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Ahkam Hadisleri => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 23 Ağustos 2010, 16:43:27



Konu Başlığı: Kafir Müslüman Olduğunda Gusletmesi Gerekir mi
Gönderen: Zehibe üzerinde 23 Ağustos 2010, 16:43:27
Kafir Müslüman Olduğunda, Diğer Bir Tabirle İslam’a Girdiğinde Gusletmesi Gerekir Mi?

 

Bilindiği gibi, küfür manevî bir murdarlıktır ki insan ruhunu kirletmekte, kalbini karartmaktadır. O bakımdan inkarcıların Ha­rem sınırına sokulması yasaklanmıştır.

İslâm bu kiri temizleyen, kişinin ruhunu ve kalbini ağartan tek ve tek çaredir. Onun için kâfir İslâm'a girince, kelime-i şeha­betle birlikte gusledince içindeki o manevî kirlerle birlikte dışında­ki kirleri de temizlemiş olur.

Konuyla ilgili hadîsler:

Kays b. Âsım'dan yapılan rivayete göre, adı geçen İslâm'a gi­rince, Peygamber (a.s.) Efendimiz ona su ve sidir ile yıkanmasını emretmiştir."[202]

Ebu Hüreyre (r.a.)'den yapılan rivayette, demiştir ki:

"Sümame İslâm'a girince, Peygamber (a.s.) şöyle buyurdu:

"Onu falan oğullarının hâitina götür de yıkanmasını söyleyin..."[203]

Hadîslerin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır:

1- Kâfir İslâm'a girince gusletmekle emrolunur.

2- Müslüman olan kâfirin yıkanması vâcibdir. Çünkü emir vücubu gerektirir.

3- Küfrün zahirî ve bâtınî bütün kirlerini gidermesi için de, gusledeceği suya sidir ve benzeri güzel koku karıştırması müstehabdır.

Hadîslerin ışığında müctehid imamların görüş, tesbit, istidlal ve ihticacları:

a) Hanefîlere göre:

Müstehab olan gusülden biri de, İslâm'a giren kâfirin yıkan­masıdır. Nitekim Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, gelip İslâm'a girmek isteyenlere gusletmelerini emretmiştir. Emrin en aşağı derecesi, nedb ve istihbabdır.

Bu hüküm, o İslâm'a girdiğinde cünüp olduğu bilinmediği takdirde böyledir. Cünüp bir halde gelip İslâm'a girdiği biliniyorsa, o tak­dirde ne yapılır? Meşayih (fıkıh ilminde söz sahibi âlimdir) bu hu­susta farklı görüş ortaya koymuştur: Kimine göre, cünüp olduğu için gusletmesi gerekmez. Çünkü kâfirler, kurbiyeti gerektiren şer'i hükümlerle muhatab değillerdir. Gusül ise niyet getirmek suretiy­le kurbet ifade eder. Bu da kâfir için lüzumlu değildir. Diğer bir kıs­mı ise, cünüp bir halde İslâm'a girmişse, bundan dolayı gusletme­si gerekir, demiştir.[204]

Fetâvâ-yı Hindiyye'de ise bu konu şöyle açıklanmıştır:

"Guslün çeşitleri dokuzdur: Üçü farzdır. Onlar, cenabetten, hayz ve nifastan dolayı gusletmek farzdır. Biri vâcibdir, o da ölüyü yıkamaktır. Nitekim Serahsî'nin el-Muhit'inde de bu husus belirtil­miştir. Ayrıca kâfir cünüp olduktan hemen sonra İslâm'a girerse, zahir-i rivayette gusletmesi vâcib olur. Kâfire kadının ayhali kanı kesildikten sonra İslâm'a girerse, bundan dolayı gusletmesi gerek­mez [205]

İbn Nüceym, Kenzü'd-dakayık şerhinde, cünüp olarak İslâm'a giren kâfirin gusletmesi vâcibdir diyenlerin kavlini tercih etmiş ve bunun daha sahîh olduğunu belirtmiştir.[206]

b) Şafiîlere göre:

İmam Şafiî diyor ki: Müşrik İslâm'a girince, gusletmesini ve tı­raş olmasını müstehab sayarım. Böyle yapmaz da, cünüp de değil­se, sadece abdest alması kâfi gelir ve bu abdestle namaz kılar.[207]

c) Hanbelîlere göre:

Hanbelî imamları bu meselede Kays b. Âsim (r.a.) hadîsiyle istidlal edip buradaki emrin vücubu iktiza ettiğini belirtmişlerdir. Nitekim yapılan rivayete göre, Sa'd b. Muâz ve Useyd b. Hudayr; Mus'âb b. Umeyr ile Es'âd b. Zürare'den (r.a.) İslâm'a girmek iste­diklerini, girdikleri zaman ne yapmaları gerektiğini sorduklarında onlar şu cevabı vermişti:

"Guslederiz, hak olan şehadeti söyleriz.."

Kâfir cünüp olduktan sonra İslâm'a girerse, küfür halindey­ken yıkanmış olsun olmasın, cenabetten dolayı kendisine gusül gerekmez. Bu, İslâm'a girmekten dolayı guslü vâcib kabul edenlere göredir; aynı zamanda Ebû Hanife'nin kavlidir. İmam Şafiî ise, her ki halde de gusleder, demiştir. Ebubekir de bu görüşü ihtiyar etmiştir. Çünkü teklifin yokluğu guslün vücubunu engellemez, çocuk ve deli hakkında olduğu gibi, çocuk ergen olunca, gusleder. Deli iyileşince gusletmesi gerekli olur.

Hanbelîlerin bu husustaki delili, erkek ve kadınlardan hayli kişi gelip İslâm'a girdiğinde, hiç birine cünüp olduklarını hatırlatarak gusletmelerini söylediğinin işitilmediğidir, yani Peygamber (a.s.) Efendimiz hiç birine böyle bir emir vermemiştir.

İslâm'a giren kimsenin suya sidir karıştırıp yıkanması müstehabdır. Öyleki, İslâm'a girdiği için gusletmesi vâcib, gusül suyuna si­dir karıştırması müstehabdır. Aynı zamanda tıraş olması da müs­tehab sayılmıştır. Çünkü Peygamber (a.s.)'ın İslâm'a giren bir ki­şiye, "kendinden küfrün kıllarını giderip at" diye buyurduğu bilinmektedir.[208]

d) Mâlikîlere göre:

Kâfir İslâm'a girdiği zaman, ister yeni İslâm'a girmiş olsun, is­ter mürtedlikten dönerek girsin; ister İslâm'a girmeden önce yıkan­mış olsun, ister yıkanmamış olsun, küfürdeki günlerinde kendisin­den guslü gerektiren bir sebeb vücut bulsun bulmasın, gusletmesi vâcibdir.[209] Hristiyan olan eşini cenabetten dolayı gusletmeye zorluyamaz. Ancak ayhalinden temizlenince gusletmesi için icbar eder.[210]

İmam Sevri'nin de mezhebi budur. Sözü edilen hususta Mâliki mezhebiyle aynı görüştedir.

İslâm'a giren kâfirin gusletmesi vâcibdir, diyenler yukarıda naklettiğimiz iki hadîsle ve bir de Taberânî'nin naklettiği Vasile ve Katade hadîsiyle, Hâkim'in naklettiği Akil b, Ebî Talib hadîsiyle ihticac etmişlerdir. Yapılan ciddi araştırmalara göre, gerek Taberâni'nin, gerekse Hâkim'in naklettiği hadis ve ayrıca Semame hadisi zayıftır. Hafız İbn Hacer de aynı görüşü izhar etmiştir.

Bunun müstehab olduğunu söyleyenler ise, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in her İslâm'a giren kimseye gusletmesini emretmemiştir. Eğer bu vâcib olsaydı, mutlaka Resûlüllah (a.s) onu ihmal et­mezdi. O halde bu hususta bir kısmına emretmesi, bir kısmına em­retmemesi, kâfirin İslâm'a girince gusletmesinin gerekli olmadığı­na delâlet eder, neticesine dayanarak ihticacda bulunmuşlardır. Aynı zamanda şu hadîsle de istidlal ederek istihbabın terciha daha uygun olduğunu söylemişlerdi:

"İslâm kendinden önceki şeyleri kö­künden kesip atar..."[211]

809 nolu Semâme hadîsini Abdurrezzak, Beyhakî, İbn Huzeyme ve İbn Hibban da rivayet etmişlerdir. Aslı ise Buharî ve Müs­lim'de geçer, ancak bu iki kaynakta gusül ile emredildiğine dair bir lafız yoktur, sadece, Semame'nin guslettiği belirtilmiştir.

 
Çıkarılan Hükümler:

 

1- Kâfirin İslâm'a girince gusletmesi, bazı müctehidlere göre müstehab, bazısına göre vâcibdir.

2- Cünüp olduktan sonra İslâm'a giren kâfirin gusletmesi, yi­ne bazı müctehidlere göre vâcib, bazısına göre vâcib değildir.

3- Kâfir İslâm'a girince gusledeceği suya sidir veya ona ben­zer güzel kokusu olan bir madde karıştırıp    yıkanması müstehab­dır.


Konu Başlığı: Ynt: Kafir Müslüman Olduğunda Gusletmesi Gerekir mi
Gönderen: Ceren üzerinde 09 Haziran 2018, 03:58:46
Esselamu aleykum. Rabbim razı olsun bilgilerden. Tüm insanliga hidayet edip islama kavuştursun inşallah. ..


Konu Başlığı: Ynt: Kafir Müslüman Olduğunda Gusletmesi Gerekir mi
Gönderen: Sevgi. üzerinde 09 Haziran 2018, 04:09:16
Aleykümüsselam kafir Müslüman olunca önce Kelime-i şehadet getirir sonrada gusletmesi gerekir


Konu Başlığı: Ynt: Kafir Müslüman Olduğunda Gusletmesi Gerekir mi
Gönderen: Mehmed. üzerinde 11 Haziran 2018, 15:14:02
Aleyküm selam Rabbim herkese hidayet nasip etsin inşallah