๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Ahkam Hadisleri => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 23 Ağustos 2010, 16:42:42



Konu Başlığı: Hayz Kanı Kesilince Gusletmek Vacibdir
Gönderen: Zehibe üzerinde 23 Ağustos 2010, 16:42:42
Ayhali (Hayz) Kanı Kesilince Gusletmek Vacibdir

 

Kadının cinsel olgunluk devresinde her ay dölyolundan belir­li süre kan gelmesine "ayhali" veya "âdet görme" denir. Arapça buna "hayz" adı verilir. Bunun bazı sıkıntıları olmakla beraber birçok faydaları da söz konusudur. İslâm Dini, her konuda kolay­lık sağladığı gibi, bu hususta da bir takım kolaylıklar getirmiştir: Kadın âdet görme süresi içinde namaz kılmaz, oruç tutmaz, cinsel temasta bulunmaz, Kur'ân'a el sürmez, onu okumaz ve Kabe'yi ta­vaf etmez. Ancak hac menasikini yerine getirip farz olan tavafı ye­rine getirmeden âdeti başlar ve kafile de hareket edecek olursa, ka­dın o vaziyette yıkanıp farz olan tavafı yerine getirir. Bu bir istis­nadır ki, zorlayıcı sebeblere dayanır... İleride bu hususlar yeterince açıklanacaktır...

Kadının âdet görme süresi sona erer, kan kesilirse, gusletmesi gerekir. Bununla ilgili hadisleri naklediyoruz:

Hz. Aişe (r.a.)'dan yapılan rivayette, demiştir ki: Ebû Hubeyş kızı Fatıma'nın (dölyatağından) sık sık kan gelirdi. Peygamber (a.s.) Efendimiz'den sordu. O da şöyle buyurdu:

"O bir damar (çatlama­sından gelen) kandır; âdet görme değildir. Hayız (âdet görme) geldi mi namazı bırak; gitti mi yıkan ve namaz kıl."[212]

Hadîsin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır:

1- Bir hastalık, damar çatlaması sebebiyle devamlı ya da sık sık dölyatağından gelen kan, istihza kanıdır, ayhali kanı değildir. Bu durumda olan kadın özürlü sayılır ve her vakit namazı için ye­niden abdest alır.

2- Âdet görme kanı gelmeye başlayınca belli süresi içinde na­maz bırakılır. O vaziyette namaz kılmak haram olur.

3- Süresi bitip kan kesilince yıkanmak vâcib olur ve hangi va­kit içinde kesilmişse o vaktin namazı kılınarak namaza başlanır...

Hadîslerin ışığında müctehid imamların görüş, tesbit ve istid­lalleri:

a) Hanefîlere göre:

Farz olan gusül üçtür: Birincisi, cenabetten, ikincisi, âdet gör­mekten, üçüncüsü, loğusalıktan dolayı farzdır.

Hayız (ayhali veya âdet görme) günlerinde kadınlara cinsel temasta bulunmak Kur'ân âyetiyle yasaklanmıştır:

"Âdet görme ha­linde iken kadınlardan uzak durun; temizlenmelerine kadar onlara yaklaşmayın. İyice temizlendikleri zaman Allah'ın size emrettiği yerden  (üreme organından) onlara yaklaşın..."[213]

Resûlüllah (a.s.) Efendimiz de sık sık dölyatağından kan gelen kadına: "Ayhali bulunduğun günler namazı bırak. Sonra (kan ke­silince) guslet ve namaz kıl!" buyurmuştur. Bu, guslün farz oldu­ğuna delâlet etmektedir.[214]

b) Şâfiîlere göre:

Guslü gerektiren sebepler beştir. Onlardan biri hayız (âdet görme) dir. Cünüb kimseye namaz kılmak haram olduğu gibi, hayız olan kadına da temizleninceye kadar namaz haramdır.[215]

Allah'ın kitabında açıkça, ayhali olan kadınlar iyice temizlen­medikçe onlara yaklaşmayın! buyurulmuştur. Bu temizlik (sünnet­le belirlenen) gusüldür. Âyette geçen birinci tuhür, kanın kesilmesi, ayhali süresinin sona ermesi demektir. İkinci tuhür ise, guslet­mektir.[216]

c) Hanbelilere göre:

Gerçekte guslü gerektiren hayız (ayhali) ve nifas (loğusalık) tır. Çünkü bunlar birer hadestir. Kesilmesi guslün vücubunun şar­tıdır, aynı zamanda sıhhatinin da şartı sayılmıştır.

Hayız ve nifastan dolayı guslün vücubunda farklı görüş izhar eden olmamıştır. Nitekim Resûlüllah (a.s.) Efendimiz birçok hadîsleriyle hayızdan temizlenen kadınlara gusletmelerini emretmiştir: Fatıma bint Ebî Hubeyş'e: "Hayızlı bulunduğun günlerde namazı bırak; (kan kesilince, süre dolunca) gusledip namaz kıl!" buyurmuş­tur ki Buhari ve Müslim bu hadisi ittifakla rivayet etmişlerdir.[217]

Ayrıca Resûlüllah (a.s.) Efendimiz Ümmu Seleme, Adiy b. Sa­bit, Ümmu Habîbe, Seni kızı Sehle ve Hamme bint Cahş'a âdet bi­tince yıkanmayı emretmiştir.[218]

d) Mâlikîlere göre:

Guslü gerektiren sebeplerden biri de hayız ve nifas kanıdır. De­vamlı veya sık sık gelen kan ise, hayız değildir. Artık hangi kadın hayız kanını görürse, o kanın kesilmesiyle gusületmesi vâcib olur. Bu konuda bütün müctehidler görüş birliği halindedir, muhalefet eden olmamıştır.[219]

 
Çıkarılan Hükümler:

 

1- Kadın hayız kanını istihaze kanından ayırd ettiği takdir­de, hayız kanının süresini itibar edip ona göre gusleder.

2- İstihaze olan kadının dölyatağındaki bir damar çatlamasından veya başka bir hastalıktan dolayı kan kaybettiği kesinleşince, özür sahibi kabul edilir ve her namaz vakti girince abdest alır.

3- Hayız (âdet görme) kanı süresi bitince kesilir ve gusül farz olur.


Konu Başlığı: Ynt: Hayz Kanı Kesilince Gusletmek Vacibdir
Gönderen: Ceren üzerinde 07 Haziran 2018, 04:05:27
Esselamu aleykum. Haydi gören kadın bu süre içinde namaz kilamaaz oruç tutamaz.Haydi kanı kesildiği anda gusul abdesti alıp temizlenir ve tekrar ibadet etmeye başla.Rabbim razı olsun paylasimdan kardeşim. ..


Konu Başlığı: Ynt: Hayz Kanı Kesilince Gusletmek Vacibdir
Gönderen: Sevgi. üzerinde 10 Haziran 2018, 02:13:42
Aleykümüsselam hayız kanı kesilince kadınların gusül edip temizlenmesi gerekir dinimiz temizlik dinidir kirli kirli ibadet olmaz