๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Ahkam Hadisleri => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 17 Ağustos 2010, 06:24:02



Konu Başlığı: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: Zehibe üzerinde 17 Ağustos 2010, 06:24:02
Ekin Ve Meyvanın Zekatı
 

Zekat konusunda genellikle zekatı verilecek bir şeyin üzerinden tam bir yılın geçmesi söz konusu iken, ekin ve meyvanın zekatında ise, devşirilip elde edilmesi söz konusudur.

Unutmamak gerekir ki, elde edilinilen ürünlerin yani yi­yecek maddelerinin -bazı istisnalarla- hemen hepsi topraktan çıkmaktadır. İslam, insanın beslenmesiyle içice olan bu madde­lerden de zekat verilmesini farz kılarken, topraksız fakirlerle, arazi sahibi zenginler arasında ekonomik denge kurmayı ve sos­yal adaleti sağlamayı planlamıştır.

Ancak yerden çıkan her ürünün zekatı gerekli midir? Bu hu­susta birtakım farklı tesbit ve ictihadlar vardır. İlgili hadisleri ve müctehid imamların ictihad ve istinbatlarını nakledince konu kendiliğinden belirlenip anlaşılır.

 

Konuyla İlgili Hadisler
 

Cabir (r.a) den yapılan rivayete göre, Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz şöyle buyurmuştur:

"Irmak ve yağmurun suladığı ekinde uşür vardır. Deve (ve benzeri bir hayvanın taşıdığı su ile, çevirdiği do­lap) ile sulanan ekinin nısfü'1-uşür nisbetinde zekatı vardır."[35]

İbn Ömer (r.a.) den yapılan rivayete göre, Rasulüllah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:

"Göğün, (gökten inen yağmurun) ve kaynak suların su­ladığı ekinde veya kökünün su emmesiyle yetişen veya su birikintilerinden beslenip yetişen ekinde uşür vardır. (Herhangi bir hayvan veya alet ile bir kaynaktan su çekilerek) sulanan ekinden nısfü'1-uşür zekat verilir."[36]

Uşür'den maksat, elde edilen ekinin onda biridir; "nısfü'l uşür"den maksat, yirmide biridir.

Ebu Said (r.a.) den yapılan rivayete göre, Peygamber (s.a.v.) Efendimiz şöyle buyurmuştur:

"Beş veskden aşağı tahılda zekat yoktur. Aynı zaman­da beş okiyyeden az olanında da zekat yoktur. Beş deveden az olan sayıda da zekat yoktur."[37]

Ahmed, Müslim ve Nesai'nin rivayetinde ise şu lafızlara yer verilmiştir:

"Beş veskten az hurma ve tahılda zekat yoktur."

Ebu Said'den yapılan bir diğer rivayette, Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:

"Vesk, altmış sa’dır."

Ahmed ve Ebu Davud'un yaptığı rivayette ise şöyle buyurmuştur:

"Beş veskden aşağı nisbete zekat yoktur. Vesk, altmış mahtûm (sa’) dır."

Âta' b, Saib (r.a.) den yapılan rivayette, adı geçen şöyle demiştir:

"Abdullah b. Muğire, Musa b. Talha'nın toprağında yetişen hudrevat (sebzeler) den zekat almak istedi. Bunun üzerine Musa b. Talha ona dedi ki:

"Böyle bir zekat almaya hakkın yoktur. Çünkü Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz şöyle buyurdu:

"Bunlarda zekat yoktur."[38]

Hz. Aişe (r.a.) den yapılan rivayette, diyor ki:

"Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz, Abdullah b. Revaha'yı görevlendirip gönderirdi; o da henüz yenilecek duruma gelmeden mevcut hurmayı takdir edip belirler; sonra da Yahudi'yi o hurmaları satın almalarında serbest bırakır veya hurma sahipleri bu takdire göre onlara verirlerdi. Ta ki meyva yenilmeden ve dağıtılmadan zekat nisbeti hesa­planıp tesbit edilirdi."[39]

Attab b. Esid (r.a.) den yapılan rivayette:

"Peygamber (s.a.v.), mevcut bağlardaki üzüm ve meyvaları tesbit edip ne kadar zekat gerektiğini takdir etmek üzere (bağ ve bahçe sahibi) insanlara görevli kişiler gönderirdi."[40]

Yine Attab b. Esid (r.a.) den yapılan rivayette, adı geçen diyor ki:

"Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz, hurma oluşup henüz ye­nilmeden nasıl tesbit ve zekat nisbetinin takdir edilmesini emrettiyse, üzümün de tesbit ve takdirini emrederdi. Böylece üzümün zekatı zebîb (kuru üzüm) olarak alınırdı; nasıl ki hurmanın da zekatı temr (kuru hurma) olarak alınırdıysa..."[41]

Zükri'den, o da Ebu Ümame b. Sehl'den, o da babasından yaptığı rivayette, şöyle demiştir:

"Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz zekat konusunda cu'rûr (kötü, işe pek yaramaz hurma) dan ve bir de levn-i hubeyki (çok adi hurma) dan alınmasını ya­sakladı."[42]

 

Hadislerin Işığında Müctehidlerin İstinbat Ve  İhticacları
 

a) Hanefilere göre: Ekin ve meyvaların zekatı kitap, sünnet ve icma' ile sabit olmuştur.  Ebu Hanife'ye göre, hudravat denilen meyva ve sebzelerin zekatı onda bir nisbetinde devşirildiği gün verilir. Ancak Rasulüllah'ın (s.a.v.) açıklamasından anlıyoruz ki, yerden çıkan ekin ve sebzeler yağmur ile sulanıyorsa, onda biri zekat olarak verilir. Irmak ve akarla sulananlar da öyle. Kuyu­dan, dolap ve kova, benzeri şekilde sulananların ise yirmide biri zekat olarak verilir.

Dağda kendiliğinden yetişen meyvanın da onda biri zekat ol­arak verilir. Yerden çıkan sebze ve meyvenin azlığına, çokluğuna bakılmaz; çürümeden bir süre muhafaza edilip edilmemesi de söz konusu olmaksızın zekatı verilir ve bu hadiste belirtildiği üzere yağmur, ırmak ve akar suyuyla sulanıyorsa, onda biri, diğer şekilde sulanıyorsa yirmide biri zekat olarak verilir.

İmameyne göre: Elde edilen meyva ve sebzenin bir yıl dayan­acak türden olması halinde uşr kapsamına girer, yani onda veya yirmide biri verilir. Bir yıl dayanabilecek vasıfta ise, beş vaska ulaştığı takdirde zekatı verilir. O halde bir yıl dayanamayan mey­va ve sebzeden hiçbirinin zekatı gerekmez. Böylece İmameyne göre, hudravattan hiçbir şeyin zekatı gerekmemektedir.[43]

b) Şafiilere  göre: Bedenin  direncini ve beslenmesini sağlayan gıda maddesinden zekat verilir. Bu da meyvalardan hurma ve üzümün, tahıldan buğday, arpa, pirinç, mercimek ve benzeri maddeleri kapsamaktadır. Diğer meyva ve sebzelerden ze­kat verilmez.

Sözü edilen kut özelliğindeki yiyecek maddeleri ancak beş vesk (altmış sa') miktarını bulunca zekatı gerekir. Bu nisbetten az olanda zekat gerekmez.

Üzüm ile hurmaya gelince, bunları kurutma söz konusu olduğu takdirde, kurutulduktan sonra, böyle bir ameliye söz konu­su olmadığı takdirde tazesinden zekat verilir.

Kut niteliğinde olan iki madde biraraya getirilerek nisap sağlanmaz. Her cinsin ve türün kendi özelliğine göre nisaba ulaşması gerekir.[44]

c) Hanbelilere göre: Allah'ın yeryüzünde çıkardığı nesne­lerden (gıda maddelerinden) kurutulup bir süre kaldırılmaya elve­rişli olan ve beş vesk nisbetine ulaşan meyva ve tahılların zekatı gerekir. Yağmur, ırmak ve akarla sulanıyorsa, onda biri, dolap, kuyu ve benzeri ameliyeyle sulanıyorsa, yirmide biri zekat olarak çıkarılır.

Kurutulup muhafazaya elverişli olan hurma, üzüm, ceviz, badem, fıstık ve benzeri meyvalar ile ölçek kapsamına girip depolanabilen buğday, arpa, pirinç, darı, mısır, fasulye, mercimek, no­hut, susam ve benzeri tahıl zekat kapsamına girer.[45]

d) Malikilere göre: Meyvalardan kurutulup depolanabilen maddeler zekat kapsamına girer. Ancak devşirildiği günden hesa­planarak üzerinden bir yıl geçmesi gerekir.

Bunun gibi baklagillerden ve tahıl kapsamına girenlerden de zekat gerekir.

Kurutulup depolanmaya elverişli olmayan sebzelerde zekat gerekmez.[46]

Diğer bir tesbite göre: Kurutulup depolanmaya elverişli olan meyva ve sebzeler olgunlaşıp yenilecek duruma gelince zekatı gerekir. Ancak nisbet olarak beş veska, yani altmış sa'a ulaşması söz konusudur.[47]

 

Tahliller Ve Diğer Rivayetler
 

805 nolu Cabir hadisi, 801 nolu İbn Ömer hadisi ve 802 nolu Ebu Said hadisi sahihtir; aynı zamanda müctehidlerin çoğuna göre ihticaca salihtir.

808 nolu Ata’ b. Saib hadisini, aynı zamanda Darekutni ve Hakim tahric etmiştir.

Hafız İbn Hacer bunun zayıf olduğuna dikkat çekmiş ve Tirmizi de "Talha'nın böyle bir hadisi Peygamber (s.a.v.) den murselen rivayet etmesi sahih değildir" diyerek bu rivayetle amel edilemeyeceğine işarette bulunmuştur.

İbn Abdilber de, "Musa her ne kadar Tabiîndense de Muaz'a ulaşmamıştır" demiştir, Ebu Zür'a da aynı görüştedir.

Sözü edilen hadisi Bezzar ve Darekutni, Hars b. Nebhan tarikiyle Ata' b. Saib'den, o da Musa b. Talha'dan, o da ba­basından şöyle rivayet etmiştir: "Hudravatta zekat yoktur." İbn Adiy bu rivayetin de zayıf olduğunu belirtmiştir. Ayrıca Darekut­ni bu anlamda bir diğer hadisi Ali (r.a.) den rivayet etmiştir ki, senedinde Sakar b. Habib bulunuyor ve bu zat cidden zayıftır. Zehebi onun maruf olmadığını nakletmiştir.[48]

Bu babda bir diğer hadisi Darekutni Muhammed b. Cahş'den rivayet etmişse de isnadında Abdullah b. Şebib bulunuyor ki bu zatın hadis çaldığı söylenir.[49]

Zehebi onun vahi olduğunu, Ebu Ahmed ise onun "zahibü'l-hadis" ile bilindiğini belirtmiştir.[50]

Yine bu babda Darekutni'nin Hz. Aişe (r.a.) den yaptığı bir rivayet vardır ki, senedinde Salih b. Musa bulunuyor ve bu zat zayıf kabul edilmiştir.

809 nolu Hz. Aişe hadisinin senedinde İbn Cüreyc ile Zühri arasında bir vasıta bulunuyor ki o, maruf değildir. Abdurrezzak ile Darekutni aynı hadisi, arada sözü edilen vasıta ile rivayet etmişlerdir.

810 nolu Attab b. Esid hadisini Ebu Davud ile İbn Hibban tahric etmişlerdir. Nesai ise ikinci lafızla onu rivayet etmiştir. Said b. Müseyyeb'in Attab'dan rivayet ettiği şüpheyle karşılanmış ve Ebu Davud, onun Attab'dan duymadığına dikkat çekmiştir.

İbn Kani' ise, Said'in Attab'a yetişmediğini söylemiştir, el-Münzeri de bunu teyid ederek diyor ki: "Zira Said b. Müseyyeb, Hz. Ömer'in hilafetinde doğmuştur. Attab b. Esid ise, Ebu Bekir Sıddik'in (r.a.) vefat ettiği yıl vefat etmiştir."

812 nolu Zühri hadisi hakkında Ebu Davud ve el-Münzeri susup bir şey dememiştir. Ancak isnadındaki ricalin hepsi sahih­tir. O bakımdan müctehid imamlar tarafından istidlal ve ihticaca salih görülmüştür.

 

Çıkarılan Hükümler:
 

1- Yerden çıkan ekinde, yağmur, ırmak, akar ve benzeri şeyle sulanıyorsa onda bir; dolap ve benzeri külfetli şeylerle su­lanıyorsa yirmide bir zekat gerekir.

2- Elde edilen ürünün miktarı beş vesk (60 sa') olursa zekatı gerekir. Daha az olursa zekat gerekmez.

3- Sebze ve meyvelerin zekatı, az olsun, çok olsun bir ayrım yapmadan İmam Ebu Hanife'ye göre zekatı gerekir.

4- Diğer müctehid imamlara göre, meyvelerden kurutulup depolanmaya elverişli olan hurma, üzüm ve benzeri şeyler zekata tabidir.

5- Hanbeli ve Maliki mezhebine göre: Ceviz, badem, fındık, fıstık ve benzeri maddeler de zekat kapsamına girer. Ebu Hanife ile arkadaşları da aynı görüşü izhar etmişlerdir.

6- Tahıl kapsamına giren maddelerin hepsinden zekat ver­mek gerekir. Ancak nisap miktarına, yani   beş veska (60 sa'a) ulaşması söz konusudur.

7- Hurma ve üzüm gibi zekata tabi olan meyvalar henüz devşirilmeden, tahsildar ondaki zekat nisbetini tesbit eder.

8- Meyva ve tahıldan zekat çıkarılıp verilirken işe yaramaz kötüsünden vermek doğru olmaz. Malın vasatından (orta hallisin­den) çıkartılıp verilmesi sünnete daha uygundur.

9- Meyva, sebze ve tahılın zekatı, bu maddeler yetişip olgunlaştığı veya devşirildiği zaman verilir. İmam Malik'ten bir rivay­ete göre, kurutulup kaldırılmaya elverişli olanların, olgunlaştığı günden hesaplanarak bir yıl geçmesi beklenir.

Bu rivayet ağırlık kazanmamıştır.


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: Tuğçe 8/D üzerinde 02 Aralık 2014, 16:35:00
Elbette zekat, para veya değerli eşyaların yanında meyve ve sebze gibi     
toprak ürünlerini de gerektirir. Ayrıca ekip biçmek ve hayatlarını sürdürebilmeleri için toprak
arazilerine de ihtiyaçları var.


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: Liyla üzerinde 02 Aralık 2014, 17:58:56
Güzel bi paylaşım ama 'meyva 'değil 'meyve'


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: -merve-7d- üzerinde 02 Aralık 2014, 21:36:39
Ayrıca bu konuyla ilgili verilecek zekatın sağlam güzel  olması çok önemlidir
sonuçta biz o zakatı allah rızası için veriyoruz


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: Ceren üzerinde 03 Aralık 2014, 00:15:07
Esselamu aleyküm.Rabbim razı olsun paylaşımdan Neslihan abla.Zekatın malımıza göre nasıl verileceğini öğrenmiş olduk...


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: nurcan8/b üzerinde 03 Aralık 2014, 18:00:24
peygamber efendimiz aldığınız ürünü paylaşmamızı buyurur


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: tarık acar üzerinde 03 Aralık 2014, 18:52:58
hasadını yaptığımız ekin ve meyvaların zekatını vermeliyiz ki hasadın bereketini görelim


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: hasan7d üzerinde 04 Aralık 2014, 15:48:47
meyvelerin yahuud hasadı yapılan ürünlerin zekadının verilmesi  gerekir. yagmurla sulandıysa 10/1 kendisi suladıysa20/1ini vermek gerekir. zekat bizim kirimizdir kirimizden gerekir


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: yasin8c üzerinde 05 Aralık 2014, 15:34:42
Hasadı yapılan veya meyvelerin zekatı verilmelidir
zekat' ı verilmez ise kirimizden arınamayız..


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: Gülbahar Aktay üzerinde 05 Aralık 2014, 19:09:18
zekatın verilmesi bir çok konuda olduğu gibi de toprak mahsüllerinin bazılarında da gerekir.  meyvelerin yahut hasadı yapılan ürünlerin zekatının verilmesi  gerekir. yağmurla sulandıysa 10/1 kendisi suladıysa 20/1 ini vermek gerekir.


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: Elif Benal 8 üzerinde 08 Aralık 2014, 14:37:45
Birçok konuda zekat veilirken toprak ürünlerininde zekatı verilmelidir böylece ürünler de bereketlenir :))


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: Bahrişan 8 üzerinde 08 Aralık 2014, 19:39:15
zekatta sadece para verilmez  zekaat değerli eşyalar para ve meyva gibide olabilir


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: 8c nazlı üzerinde 08 Aralık 2014, 20:50:28
Zekat sadece parayla olmadığı gibi ekin ve meyvedende yapılıyormus. Yani zekat
vermek için bir cok yol vardir. Zekat vermeye herkezin gücünün yetebileceği gibi
zengin insanların ustüne daha çok zekat vermek düşer diye düşünüyorum.


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: Emirhan8a üzerinde 10 Aralık 2014, 01:50:31
Bu dünyada sahip olduğumuz belirli ölçüdeki malların zekatını vermemiz gerektiğini öğrendim!!


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: Yunus Emre üzerinde 20 Ocak 2015, 16:15:22
herkez zekatini verip allahin sevdigi kullar arasina girsin


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: Ruhane üzerinde 26 Şubat 2016, 17:48:31
Mezheplere göre zakatin  hükümlerini öğrenmiş oldum.. Birde yine bilmediğim bir konu olan meyve ve ekinin zekasının verilmesi gerektiğini de öğrenmekle vesile oldunuz Allahim razi olsun


Konu Başlığı: Ynt: Ekin Ve Meyvanın Zekatı
Gönderen: Mehmed. üzerinde 26 Şubat 2016, 18:28:50
 
Zekat konusunda genellikle zekatı verilecek bir şeyin üzerinden tam bir yılın geçmesi söz konusu iken, ekin ve meyvanın zekatında ise, devşirilip elde edilmesi söz konusudur.Allah (Celle celaluhu ) için bizler de zekat veren kullardan olalım inşaAllah.