> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > Hadis Eserleri > Ahkam Hadisleri > Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi?
Sayfa: [1] 2   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi?  (Okunma Sayısı 18135 defa)
23 Ağustos 2010, 16:47:46
Zehibe

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 31.681



Site
« : 23 Ağustos 2010, 16:47:46 »



Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi?

 

Bu konuda da müctehid imamlar mevcut rivayet ve hadîsler üzerinde kendi ölçülerine göre ciddî bir inceleme, araştırma ve tesbitten sonra ikiye ayrılmışlardır: Bir gruba göre, abdesti bozar, di­ğer gruba göre bozmaz.

İlgili hadîsler:

Gabir b. Samure (r.a.)'den yapılan rivayete göre, bir adam, Resûlüllah (a.s.) Efendimize,

"Koyun, keçi etinden dolayı abdest alalım mı?" diye sordu. Efendimiz ona:

"İstersen abdest alabilirsin, istersen almazsın!" buyurdu. Adam:

"Deve etinden dolayı abdest alalım mı?" diye sordu. Peygamber (a.s.):

"Evet... deve etinden do­layı abdest al!" buyurdu. Adam:

"Koyun keçi ağılında namaz kı­layım mı?" diye sordu. Efendimiz,

"Evet..." buyurdu. Adam:

"Ko­yun keçi ağılında namaz kılayım mı?" diye sordu. Efendimiz,

"Evet.." buyurdu. Adam,

"Deve ağılında namaz kılayım mı?" diye sordu. Efendimiz,

"Hayır..." diye cevap verdi.[115]

Berâ' b. Âzib  (r.a.)'den yapılan rivayette demiştir ki:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'den deve etinden dolayı abdest (gerekip gerekmiyeceği) soruldu. "Deve etinden dolayı abdest alın!" diye buyurdu. Koyun, keçi etinden soruldu. "Onlardan dolayı ab­dest almayın!" buyurdu.  Deve ağılında namaz kılmaktan soruldu. "Orada namaz kılmayın; çünkü oralar şeytanlardan (pek boş de­ğil)dir." buyurdu. Koyun keçi ağılında namaz kılmaktan soruldu, "Oralarda namaz kılın; çünkü koyun keçi berekettir." buyurdu.[116]

Zilğurre'den yapılan rivayette, demiştir  ki: 

"Resûlüllah  (a.s.) Efendimiz bir tarafa giderken bir bedevi ortaya çıkıp dedi ki:

"Ya Resûlellah! Namaz vakti bize erişince (vakit olunca) bizde deve ağılında isek, orada namaz kılalım mı?"

"Hayır! O yerde namaz kılmayın", buyurdu,

"Deve etini yemekten dolayı abdest alalım mı?"

"Evet, alın", buyurdu.

"Koyun keçi ağılında namaz kılalım mı?"

"Evet orada namaz kılın", buyurdu.

"Koyun keçi etini yemekten dolayı abdest alalım mı?"

"Hayır", diye cevap verdi.[117]

Hadîslerin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır:

1- Deve eti yiyen kimsenin namaz kılmak, tavaf etmek, Mushafa el sürmek için abdest alması vâcibdir.

2- Deve ağılında namaz kılmak mekruhtur.

3- Koyun ve keçi etini yiyen kimsenin bundan dolayı belirti­len şeyleri yerine getirmek için abdest alması vâcib değildir, daha önce abdest alıp abdesti bozulmamışsa, yeniden abdest almasına gerek yoktur.

4- Koyun ve keçi ağılında namaz kılınabilir.

Hadîslerin ışığında müctehid imamların ve diğer ilim adamla­rının tesbit, görüş, ihticac ve istidlalleri:

a) Hanefî, Şafiî, Mâliki ve Sevrî mezhebinde deve etini yiyen kimsenin abdesti bozulmaz. O da diğer yiyecekler gibidir. Hem Re­sûlüllah (a.s.) Efendimiz, tabii yollardan dışarı çıkan şeyler abdes­ti bozar, dışardan giren şeyler bozmaz diyerek genel bir kaide koy­muştur.

b) Hanbelîlere göre:

Deve etini ister çiğ, ister pişmiş yesin, abdestli kişinin abdesti herhalde bozulur. Bu hususu bilsin, bilmesin farketmez. Nitekim Cabir b. Semure, Muhammed b. İshak, İshak b. Rahuye, Ebû Hayseme, Yahya b. Yahya ve İbn Münzir de aynı görüş ve ictihaddadırlar.[118]

Birinci grup şu hadîsle istidlal etmiştir:  İbn Abbas (r.a.)'dan yapılan  rivayette, Resûlüllah (a.s.) şöyle buyurmuştur:

"Abdest ancak (vücuttan) dışarı çıkan şeylerden dolayıdır, giren şeylerden dolayı değil..."[119]

İkincilerin delîli, yukarıda naklettiğimiz Cabir b. Semure ve Bera' b. Aziz hadîsleridir.

Konuyla ilgili diğer rivayetler, tesbitler ve tahliller:

722 no'lu Cabir hadîsinin bir benzerini İbn Mâce, Muharib b. Dessar'dan, rivayet etmiştir. Ayrıca Ebû Dâvud ile Tirmizî de aynı hadîsi nakletmişlerdir. Beyhakî sözünü ettiğimiz iki hadîsin de sa­hih olduğunu, söylemiş, Ahmed b. Hanbel'de aynı görüşü izhar et­miştir.

İmam Nevevî, sözü edilen hadîslerin hükmünün kaldırıldığına kail olanları, o bakımdan deve etini yemekten dolayı abdestin bo­zulmayacağını söyleyenleri şöyle sıralamıştır: Dört halîfe, Ubey b. Kâ'b, İbn Abbas, Ebû Derdâ, Ebû Talhâ, Âmir b. Rebi'â, Ebû Ümame, Tabiîn'den önemli bir cemaat, İmam Mâlik, İmam Ebû Hanîfe, İmam Şafiî ve arkadaşları. Deve etini yemekten dolayı abdestin bozulacağına kail olanlar ise şunlardır: Ahmed b. Hanbel, İshâk b. Rahuye, Yahya b. Yahya, Ebubekir b. Munzir ve İbn Huzeyme... Hafız Ebubekir Beyhâki de bu ikincilerin görüşünü seçmiştir. Ha­dîs ashabı ise, mutlaka abdestin bozulacağına kaildirler.

İmam Şafiî'den yapılan bir rivayette ise şöyle demiştir:

"Eğer deve etiyle ilgili hadîs sahîhse ben onunla hükmederim."[120]

İbn Hibbân'ın Câbir hadîsini naklederek onun şöyle dediğini açıklıyor: "Ateşin dokunduğu (eti yemekten) dolayı abdestin bozulup bozulmayacağı hususunda, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in son emri ve ondan son anlaşılanı, ateşin dokunduğu (eti yemekten) dolayı abdestin bozulmayacağıdır."

İmam Nevevî bu hadîsin umum ifade ettiğini, deve etinden dolayı abdest gerekir hadîsinin ise husus ifade ettiğini, hususun umuma takdim edileceğini belirtmiştir. Bazısı da hastan sonra gelen amm, onu nesheder. O takdirde, deve etinden dolayı abdest gerekir, hükmü kaldırılmış sayılır. Ne var ki, burada neshi kabul etmeyenler çoğunluktadır.

el-Hâzimî ise, bazı ilim adamlarının bu konuda mensûh olanın, ateşin dokunduğu şeyi yemekten dolayı abdestin gerekmediğidir. Nâsıh ise, ateşin dokunduğu şeyi yemekten dolayı abdestin gerektiğidir. Zührî de aynı görüştedir.

İmam Ebû Hanîfe ile İmam Şafii'den yapılan rivayette, bu konuda şöyle dedikleri belirtiliyor:

"Gerek deve etinden, gerekse ateş okunan şeyi yemekten dolayı abdestin gerekeceği hakkındaki Câbir ve Berâ' hadîsleri, ya Câbir'den rivayet edilen son hadîsle nesholmuştur, ya da abdest ile ilgili emir, tenzife (nezafeti iyice sağlamaya, gereken temizliği yapmaya) yöneliktir."[121]

Câbir'den rivayet edilen son hadîs şöyledir:

"Şüphesiz ki Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in son emri, ateşin temas ettiği şeyden dolayı  abdestin gerekmemesidir."[122]

Diğer bazı ilim adamları ise, deve etini yemekten dolayı abdest emri, vücub için değil, istihbab içindir. Oysa bu hilaf-ı zahir sayılır. Çünkü istihbaba delâlet eden bir kayıt yoktur.[123]

723 no'lu Berâ' hadîsine gelince: Bunu Tirmizî, İbn Mâce, İbn Hibbân ve İbn Cârud da rivayet etmişlerdir. İbn Huzeyme kendi Sahîh'inde diyor ki:

"Bu hadîs hakkında hadîs ilim adamları arasında görüş ayrılığı izhar edeni görmedim. Çünkü nakil cihetiyle sahih, nakledenler ise adildir." Tirmizî de bunun Berâ'dan rivayet edildiğini sahihlemiştir.[124]

İmam Ahmed ile Beyhakî bu babda daha çok Câbir b. Semure ile Berâ' hadîsinin sahîh olduğunu belirtmişlerdir. İshak b. Râhuye de böyle demiştir. Hafız İbn Hacer de onların bu görüşünü et-Telhîs'te nakletmiştir.

O bakımdan Nevevî, deve etinden dolayı abdest bozulur hük­münü ve buna dayalı mezhebi delil bakımından en kuvvetli kabul etmiştir. Her ne kadar cumhur onun hilâfına bir görüş ortaya koy­muşsa da hadîslerin sıhhati onu böyle bir netice çıkarmaya sevk etmiştir.[125]

Ebû Cafer et-Tahavî konuyla ilgili hadîsleri şöyle naklediyor:

Zeyd b. Sâbit'ten (r.a.) yapılan rivayette, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz şöyle buyurdu:

"Ateşin değiştirdiği şey (i yemekten) do­layı abdest alın!"

Aynı hadîsin dört ayrı tarikdan daha rivayet edil­diğini naklettikten sonra Ebu Saîd b. Ebî Süfyan b. Muğîre'den şu haberi naklediyor:

"Ümmu Habîbe (ra.)'nin yanına girdiğimde, benim için sevik (kavut) istedi, ondan yiyip içtim. Sonra bana şöyle dedi: "Kardeşim oğlu! Abdest al..." Ben de "abdestimi boza­cak bir şey yapmadım" deyince, şu haberi verdi: "Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, ateşin dokunduğu şeyden dolayı abdest alınız." buyurdu.[126]

Tahavî aynı hadîsi iki ayrı tarikle de rivayet ederek ona ağır­lık kazandırmıştır.

Ayrıca Ebubekre tarikiyle Ebû Hüreyre'den (r.a.) Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in şöyle buyurduğunu naklediyor:

"Ateşin değiş­tirdiği şeyden dolayı, isterse o şey kurutulmuş keş parçası olsun, abdest alınız!"

Buna yakın bir anlamda Muhammed b. Huzeyme tarikiyle Ebû Hüreyre (r.a.)'den, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in şöyle buyurduğu­nu rivayet ediyor:

"Kurutulmuş keş parçasından dolayı abdest alı­nız!"

Yukarıdaki iki hadîsi İbn Ebî Dâvud tarikiyle yine Ebu Hürey­re'den (r.a.) rivayetle te'yid etmiş dört rivayet daha getirerek hadî­sin sıhhat derecesine dikkatleri çekmiştir.

Et yemekten dolayı abdestin gereğine delâlet eden bir diğer hadisi ise Mevlâ Muâviye'den şöyle naklediyor:

"Mescid'e geldiğimde, oradaki cemaatin yaşlı bir zatın etrafında toplanıp onu dinlediklerini gördüm. "Bu kimdir?" diye sorduğumda, "Sehl b. Hanzele"dir dediler. Şöyle dediğini işittim: Resûlüllah (a.s.) Efendimiz buyurdu ki:

"Kim et yiyecek olursa, abdest alsın."[127]

Tahavî bu rivayetlerden sonra Resûlüllah'ın (a.s.) et yedik­ten sonra abdest almadan namaz kıldığını belirten hadisleri nakle­diyor. Biz bunlardan birkaç tanesini konunun önemini dikkate ala­rak buraya alıyoruz:

İbn Abbas'dan (r.a.) yapılan rivayette, demiştir ki:

"Resûlül­lah (a.s.) bir koyunun kürek kısmını yedikten sonra abdest alma­dan kalkıp namaz kıldı."

İbn Huzeyme'nin İbn Abbas'dan (r.a.) yaptığı rivayette, adı geçen şöyle demiştir:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz ekmek ve et yedikten sonra abdest almadan kalkıp namaz kıldı..."

Muhammed b. Amr b. Atâ'dan yapılan rivayette, adı geçen şöy­le demiştir: Bir g...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi?
« Posted on: 27 Nisan 2024, 05:55:38 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi? rüya tabiri,Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi? mekke canlı, Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi? kabe canlı yayın, Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi? Üç boyutlu kuran oku Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi? kuran ı kerim, Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi? peygamber kıssaları,Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi? ilitam ders soruları, Deve Etini Yedikten Sonra Abdest Almak Gerekir Mi?önlisans arapça,
Logged
30 Ağustos 2015, 16:54:11
❣ Muhammed ❣

Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bay
Mesaj Sayısı: 3.112


« Yanıtla #1 : 30 Ağustos 2015, 16:54:11 »

Ve Alleykümselam Ve Rahmetullah Ve Berekatuh...Bu konuda gereken hassasiyeti gösteririz İnşaAllah.Rabbim bu konuda ki hükkümlere uymayı nasip eylesin İnşaAllah.Allah c.c razı olsun İnşaAllah...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

30 Ağustos 2015, 18:31:21
Ceren

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 26.620


« Yanıtla #2 : 30 Ağustos 2015, 18:31:21 »

Aleykümselam.Rabbim razı olsun paylaşımdan kardeşim.Deve eti yedikten sonrada,diğer hayvanların etini yedikten sonra da abdest almak gerekmez.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

03 Eylül 2015, 16:09:37
Sefil
Yeni Üyeler
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 28.807


« Yanıtla #3 : 03 Eylül 2015, 16:09:37 »

Esselamu aleykum ; İnşaallah bu hükümlerle amel eder cenabı hakkın rızasına mazhar oluruz .

Allah razı olsun
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

03 Eylül 2015, 18:38:45
İkraNuR
Öğrenci Grubu
***
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 3.427



« Yanıtla #4 : 03 Eylül 2015, 18:38:45 »

allahım inşllh bu hukumlere bu sözlere uyarız. paylaşımdan dolayı allah razı olsun.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Sayfa: [1] 2   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes