๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Ahkam Hadisleri => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 13 Ağustos 2010, 14:37:33



Konu Başlığı: Damızlık Hayvandan
Gönderen: Zehibe üzerinde 13 Ağustos 2010, 14:37:33
Damazlık Hayvandan Döl Almayı Bir Baha-Bedel Karşılığı Gerçekleştirmek Caiz midir?
 

İslâm Dini, insan ve hayvan neslini korumayı ve geliştirmeyi ıedef olarak seçer ve o bakımdan hem koruyucu hekimliğe ağırlık ve-ir, hem de insanların geçimine önemli katkısı olan, aynı zamanda jıda ihtiyacım karşılayan davarları çiftleştirme olayının bir baha bedel) karşılığı olmamasını emreder. Zira damızlık bir hayvandan löl almaya para karşılığı cevaz verilecek olursa, bunun topluma, özellikle fakir kesime birtakım sıkıntılar getireceği kesindir. Toplum yararına olup kalkınmayı hızlandıran bu gibi şeylerden dolayı bir para almamak en uygun bir davranış ve o top-lumdan yana güzel bir aizmettir. Aynı zamanda damızlık hayvanın menisi mal-i mütekavvim değildir. O bakımdan da satışı caiz görülmemiştir, [28]

 

Konuyla İlgili Hadisler
 

îbn Ömer (r\a.) dan yapılan rivayete göre, adı geçen şöyle haber vermiştir:           

'Peygamber (s.a.v.) Efendimiz damızlık hayvandan döl al­manın bir semen (baha ve bedel) karşılığı olmasını men'etti." [29]

Enes (r.a.) den yapılan rivayete göre:

Kitab Kabilesinden bir adam, Peygamber (s.a.v.) Efendi­mizden damızlık hayvandan (para, bedel karşılığı) döl almak­tan sordu. Efendimiz onu bundan men'etti. O da şöyle dedi: 'Ya Resulellah! Biz damızlığı icare olarak (tekrar geri vermek üzere) alırız da (sonra sahibine) ikramda bulunuruz." Bunun üzerine Resulüllah (s.a.v.) ona bu ikram hususunda ruhsat verdi." [30]

Cabir (r.a.) den yapılan rivayete göre: "Peygamber (s.a.v.) Efendimiz damızlık hayvandan döl almanın satışını men'etti." [31]

 

Hadislerin Işığında Müctehidlerin İstidlalleri
 

a) Şafiîlere göre: Damızlık hayvandan döl almak karşılığında semen ödemek, bedel vermek caiz değildir. Bazısına göre, hadiste geçen ifadeden maksat, damızlık hayvanın belsuyudur ki, onu semen (baha, bedel) karşılığında satmak men'edilmiş tir. Diğer bir yorumla, damızlık hayvanı ücret karşılığı döl alma hususunda kullanmak de­mektir. Her iki yorumun aynı noktada birleştiğine göre, ikisi de caiz değildir. [32]

b) Hanefîlere göre: Fasit satışlardan biri de, damızlık hay­vanın belsuyunu satmaktır. Kimin yanında damızlık olarak boğa, deve, eşek ve benzeri bir hayvan bulunursa, bir kirase de onu yanındaki dişi hayvanla çiftleştirmek için isterse, damızlık sahibinin onu semen (para, bedel) karşılığında isteyen kimseye satması caiz ol­maz. Çünkü damızlık hayvanın menisi mal-i mütekavvim değildir. [33]

Damızlığı iare olarak isterde sahibi vermesze, onu başka bir ko­nuda kullanmak üzere kiralaması caiz olur. Kira süresi içinde, onun­la cinsi olan dişi hayvanı çiftleştirebilir.

c) Malikîlere   göre:   Damızlık   hayvanı,   dişi   cinsiyle çiftleştirmek üzere kiralamak, yani icarlamak caiz ve sahihtir. Ancak bu icarlama belirli bir süreyle sımrlanmalıdır. Meselâ bir veya iki gün.. Veya bir ya da iki defa çiftleştirmek üzere bir belirlemede bulu-nulmalidır. [34]

Şaftîler bu konuda hadisin zahiriyle istidlal edip "asbü'1-fahl" m aram olduğunu ihticac etmişlerdir. Hanefîlerle Malikîler ise, dolaylı ola başvurup iare veya icare yoluyla damızlıktan faydalanmaya ce-az vermişlerdir. Aslında bu görüş, hadisin zahiri delâletine uymamaktadır. [35]

 

Tahliller ve Diğer Rivayetler
 

Bu bapta İmam Şafiî'nin Enes (r.a.) dan, Hâkim'in Hz. AH (r.a.) len, yine Ibn Hibban ile Bezzar'ın Hz. Ali (r.a.) den, Taberânî'nin 3era' (r.a.) den rivayet ettikleri hadisler bulunuyor. Bunlar birbirini kuvvetlendirmekte ve konuya ağırlık kazandırmaktadır. Ayrıca STesâî'nin Ebû Hüreyre (r.a.) den rivayet ettiği bir hadis bulunuyor si, mealen şöyledir: "Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz teke (erkek keçi) nin belsuyunım (semen karşılığı satılmasını) men'etti,"

Az yukarıda da kısmen değindiğimiz gibi, hadiste geçen "asbü'l-fahl" dan maksat, damızlığın belsuyu olabileceği gibi, çiftte ştirmey e karşılık ücret de olabilir. Ancak Cabir hadisi birinci yorumu destekle­mektedir.                                         

Böylece bu konudaki hadislerin tamamı, hem damızlık hay­vanın bclsuyunu satmanın, hem de çiftleştirmek maksadiyle onu icarla tutmanın haram olduğuna delalet etmektedir. Çünkü belsuyu mütekavvim (tenavül ve intifa edilen mal, meta') türünden değildir. Aynı zamanda malûm da değildir. Sonra da teslimi kesin belirlenmiş de bulunmuyor. O bakımdan cumhurda bunun tahrimine kaildir. Çünkü amaç, bu gibi konularda hayvan besleyen kesimin birbirine yardımcı olması ve hayvan neslini artırıp geliştirin esidir.

Damızlığı icarlayıp o isim altında belsuyundan yararlanmak, sonuç ye mana1 itibariyle hadislerin zahirine ters düşmektedir. [36]

 

Çıkarılan Hükümler
 

1- Damızlık hayvanı döl almak için semen karşılığı kullanmak haramdır.

2- Damızlık hayvanın belsuyunu semen karşılığı satın almaya cevaz verilmemiştir.

3- İare yoluyla sahibi verir de adanı onu kendi dişi hayvanıyla çifti eştirdikten sonra sahibine ikramda bulunursa bunda bir sakınca yoktur.

4- Damızlık hayvanı'icarlayıp sonra onu kendi cinsiyle olan hay­vanla çiftleştirmek caizdir. Bu, Ebû Hanife ile İmam Mâlik'in görüş ve ictihaddır. [37]


Konu Başlığı: Ynt: Damızlık Hayvandan
Gönderen: Ceren üzerinde 07 Şubat 2019, 15:17:30
Esselamu aleykum. RABBİM razi olsun bilgilerden kardesim.   


Konu Başlığı: Ynt: Damızlık Hayvandan
Gönderen: Mehmed. üzerinde 08 Şubat 2019, 13:51:57
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaşım için razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Damızlık Hayvandan
Gönderen: Sevgi. üzerinde 11 Şubat 2019, 02:00:08
Aleyküm Selam. Paylaşım için Allah razı olsun