๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Ahkam Hadisleri => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 25 Ağustos 2010, 06:33:42



Konu Başlığı: Cünüb Kimse Necis Sayılır Mı?
Gönderen: Zehibe üzerinde 25 Ağustos 2010, 06:33:42
Cünüb Kimse Necis Sayılır Mı?

 

Cünüplük insana arız olan mânevi bir kirdir, zahirî bir murdarlık değildir. Böylesine manevî bir kirden gusletmek suretiyle arınmanın sayılmayacak kadar faydaları vardır. En azından kalbe kuvvet, ruha cila, bedene sıhhat kazandırır. Gusleden kimse kullandığı suyu bedeninin her tarafına dokundurduğu için artık o su müsta'mel sayılır, başka bir şeyde kullanılmaz.

Cünüplüğün zahiri bir murdarlık olmadığına delâlet eden hadis-i şerif şöyledir:

Ashab-ı Kirâm'dan Hüzeyfe b. Yeman (r.a.) şöyle anlatmıştır:

"Rasûlüllah (a.s.) Efendimiz onunla karşılaşınca, kendisi cünüp bulunuyormuş; o sebeple Peygamber'den meyledip uzaklaşmış, guslettikten sonra gelmiş ve (özür dileyerek şöyle) demişti: Cünüb idim... Bunun üzerine Resûlüllah (a.s.):

"Doğrusu müslüman necis olmaz..."[24]

Hadisin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır:

1- Müslüman bedeni itibariyle temizdir.

2- Kâfir bedeni itibariyle de necistir. Nitekim Kur'ân'da: "Muhakkak ki müşrikler necistir." buyurulmuştur.

3- Müslüman murdar şeylerden korunup arınmayı âdet edin­diğinden temizdir. Müşrik ise bazı murdar şeylerden korunmadığı, meselâ domuz eti yediği ve ona dokunduğu için necistir.

4- Müslüman itikad yönünden de temizdir. Müşrik ise bu yö­nüyle de murdardır. Tabii bu murdarlık manevî anlamdadır.

5- Müslümanın dirisi de, ölüsü de temizdir. Bazı ilim adamla­rına göre, sadece dirisi temizdir.

6- Müslümanın içi dışı temiz olduğuna göre, abdest aldığı su da temizdir.

Müslüman cünüb de olsa temiz sayılır. Çünkü cünüplük arızi bir hal ve mânevi bir kirdir. O halde cünüp kimsenin elinin dokun­duğu yer necis olmaz. "Doğrusu müslüman necis olmaz" mealinde­ki hadis, buna delâlet eder. Çünkü zahirde bir murdarlık söz ko­nusu değildir.

Ayrıca müslüman zahirî bir necaset taşımadığı, beden ve elbi­sesine necaset bulaşık olmadığı sürece temiz sayılır. Gerçek müslü­man zaten bu gibi murdar şeylerden kaçınmayı âdet edinmiştir.

Müşriklerin çoğu bazı zahirî necasetten korunmadıkları, hattâ bazı necis şeyleri temiz kabul ettikleri için murdar sayılmışlardır. Ayette müşriklerin necis olduğu belirtilirken hem zahirî, hem ma­nevî murdarlığa işaret edilmiştir. Bazısına göre, onların murdarlığı itikadi yöndendir.

Küfür manevî bir murdarlıktır ki, kişinin kalbini ve ruhunu kirletir. İmân mânevi bir nur ve temizliktir ki, kişinin kalbini ve ruhunu arındırıp tertemiz yapar. Bu bakımdan cünüplük, küfür de­ğildir, o halde kalbi ve ruhu kirletip karanlığa boğan bir murdarlık sayılamaz. Sadece mânevi bir kirdir ki, gusletmekle temizlenir.

Müslüman temizliği âdet edindiği, şer'î temizliğe dikkat gös­terdiği için abdest aldığı su da temiz kabul edilir.

Müctehid imamların ve bazı ilim adamlarının ictihad ve görüş­leri:

İmam Mâlik'e göre, müslümanın aynı (zâtı, kendisi) temizdir, müşrikin aynı necistir. Cumhura göre, müşrikin aynı necis değildir. Çünkü kitap ehli kadınla evlenmeyi Allah mübah kılmıştır. Ayrıca onların hazırladığı necis olmayan yiyecekler bize helâl kılınmıştır. Kestikleri hayvandan yememizde bir sakınca görülmemiştir.

İmam Mâlik ve aynı görüşte olanlar, Ebu Sa'lebe'nin şu rivaye­tini delil olarak almışlardır:

"Ya Resûlellah! Biz kitap ehli olan bir kavmin topraklarında bulunuyoruz, onların kaplarında bir şeyler yiyebilir miyiz?" diye sorunca, Resûlüllah (a.s.) ona şöyle buyurmuş­tur:

"Başka kap bulabilirseniz onların kaplarında yemeyin, bula­mazsanız, yıkayın da öylece yiyin..."[25]

Cumhur ise, müşriklere ait kapların mutlak anlamda necis ol­madığına, o kaplarda domuz eti pişirdikleri ve içki kullandıkları için murdar sayıldığına kail olmuştur. Nitekim İmam Ahmed b. Hanbel ve Ebu Davud'un Sa'lebe'den rivayet ettikleri hadiste şu sözler yer almıştır:

"Bizim  (eyleştiğimiz) yer, Kitap ehlinin yeridir. Şüphesiz ki onlar domuz eti yiyorlar, şarap içiyorlar. Bu durumda biz onların kaplarını ve çömleklerini nasıl yapalım  (kullanalım)?..."

Bundan da anlaşılıyor ki, müşrikler domuz eti yedikleri, ona bulaştıkları; şarap içtikleri ve ondan kaçınmadıkları için zahiren de murdar sayılmışlarsa da, böyle bir durumu olmayan müşriklerin  zahiren murdar sayılması söz konusu değildir. Nitekim Buhari ve Müslim’in tesbitlerine göre, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, müşrike bir kadına ait deriden mamul su kabından abdest almıştır. Aynı zamanda müş­rik olan Sümâme b. Esâl'ı Mescid'deki hurma sütunlarından birine bağlamıştır. Hayber'in fethinde müşrike kadının pişirip hazırladığı koyundan yemiştir. Hıristiyan ülkelerden satılık için getirilen pey­nirden yemiştir.[26]

Her şeyden önce Kur'ân'da en son inen Mâide sûresinde Kitap ehlinin yiyeceklerinin (helâl maddeden olduğu takdirde) müslümanlara helâl kılındığı açıklanarak her türlü şüphe giderilmiştir.


Konu Başlığı: Ynt: Cünüb Kimse Necis Sayılır Mı?
Gönderen: Ceren üzerinde 26 Nisan 2015, 14:11:04
Esselamu aleyküm.Rabbim razı olsun paylaşımdan Reyyan abla.
1- Müslüman bedeni itibariyle temizdir.

2- Kâfir bedeni itibariyle de necistir. Nitekim Kur'ân'da: "Muhakkak ki müşrikler necistir." buyurulmuştur.

3- Müslüman murdar şeylerden korunup arınmayı âdet edin­diğinden temizdir. Müşrik ise bazı murdar şeylerden korunmadığı, meselâ domuz eti yediği ve ona dokunduğu için necistir.

4- Müslüman itikad yönünden de temizdir. Müşrik ise bu yö­nüyle de murdardır. Tabii bu murdarlık manevî anlamdadır.

5- Müslümanın dirisi de, ölüsü de temizdir. Bazı ilim adamla­rına göre, sadece dirisi temizdir.

6- Müslümanın içi dışı temiz olduğuna göre, abdest aldığı su da temizdir.


Konu Başlığı: Ynt: Cünüb Kimse Necis Sayılır Mı?
Gönderen: Sefil üzerinde 26 Nisan 2015, 22:24:19
Ve aleyküm selam; Allahım her daim dini islami mubin üzerine yaşamayı islami kaideler üzerinde hassasiyetle yaşamayı hak yolun yolcusu olmayı nasip eyle ...
Allah razi olsun