๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ => Ahkam Hadisleri => Konuyu başlatan: Zehibe üzerinde 24 Ağustos 2010, 10:40:50



Konu Başlığı: Ayakta Bevl Etmek
Gönderen: Zehibe üzerinde 24 Ağustos 2010, 10:40:50
Ayakta Bevl Etmek

 

Bu konuda farklı rivayetler vardır. Peygamber (a.s.) Efendi­mizin çoğu defa oturarak bazan de ayakta bevl ettiği tesbit edil­miştir. Her iki şeklin de caiz olduğunu gösterir. Ancak hüküm ek­sere göredir, yani oturarak bevl etmek daha uygundur. Unutma­mak gerekir ki, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in günlük hayatı ve içinde geçen safhaları tertemiz yaşamanın en güzel ölçüsünü yan­sıtır. Çoğu insan sağlığıyla içiçedir.

Konuyu aydınlatan ve istidlale kaynak sayılan hadîsler:

Hz. Ayşe (r.a.)'dan yapılan rivâyette demiştir ki:

"Kim size Resûlüllah (a.s.) Efendimiz ayakta bevl etmiştir, derse sakın onu tasdik etmeyin. O ancak oturarak bevl ederdi."[294]

Tirmizî bu bapta en güzel ve en sahih rivayet budur demiştir. Hz. Ömer'den (r.a.) yapılan rivayette şöyle demiştir:

"Ayakta bevl ederken Resûlüllah (a.s.) Efendimiz beni gördü şöyle buyurdu:

"Ya Ömer! Ayakta bevl etme..."

Ben de ondan sonra bir daha ayakta bevl etmedim."[295]

Tirmizî bu hadîsin sıhhati hakkında diyor ki: Bunu Abdülkerim b. Ebî Maharik refetmiştir ki, o hadîs ehline göre zayıftır. Eyyub es-Sahtiyanî de onu zayıf saymış ve üzerinde konuşmuştur.

Ayrıca Ma'mer diyor ki:

"Eyyub onun hakkında bana şöyle söyledi:

"Abdulkerîm'den (rivayet) taşıma. Çünkü o (hadîs ricali arasında)  bir şey değildir."

Zehebî onun bu halini Mızanü'l-i'tidâl: 2/646-1572 numarada belirtmiştir.

O halde mâna yönünden sahihse de metin ve rical yönünden zayıftır, ihticaca dayanak seçilmez.

Abdullah'ın Nâfi'den, onun da İbn Ömer'den (r.a.) yaptığı ri­vayete göre, İbn Ömer şöyle demiştir: "İslâm'a girdiğimden buyana ayakta bevl etmedim!.."[296]

Bu, Abdükerîm'in rivayet ettiği hadisten daha sahihtir. Ricalinde zayıf kimse tesbit edilememiştir.

Büreyde'nin rivayet ettiği şu hadîs ise gayr-i mahfuzdur:

"Üç şey cefadandır: Adamın ayakta bevl etmesi veya nama­zını bitirmeden alnını meshetmesi (eliyle alnını silmesi) veya sec­desinde (yerdeki çer çöpü) üflemesi..."[297]

Abdullah b. Mes'ud (r.a.)'den yapılan rivayette ise şöyle de­miştir:

"Adamın ayakta bevl etmesi cefâdan bir bölümdür."

Hadîslerin açık delâletinden şu hükümler anlaşılmaktadır:

1- Ayakta durup bevl etmek mekruhtur.

2- Bir sıkıntı ve zorluk olmadığı takdirde oturup bevl etmek müstehab veya sünnettir.

Hadîslerin ışığında müctehid imamların istidlal, ictihad ve gö­rüşleri:

a) Hanefî'lere göre, bir özür yokken ayakta bevl etmek mek­ruhtur.

Mirkat şerhinde ise bu husustaki yasağın tenzih, bazısına göre tahrim için olduğu belirtilmiştir. Tahtâvî'ye göre, ayakta bevl et­mekte bir sakınca yoktur.[298]

b) Mâlikilere göre, İbn Ömer'in (r.a.) ayakta bevl ettiğiyle ilgili Abdullah b. Dîner'in rivayeti istidlale uygun görülerek bunun mekruh olmadığına kail olmuşlardır.[299]

c) Hanbeli'lere göre, üzerine sıçramaması için adamın otura­rak bevl etmesi müstehabdır. İbn Mes'ud  (r.a.): "Ayakta durup bevl etmek cefâdan bir bölümdür" demiştir. Said b. İbrahim, ayak­ta bevl edenin şehâdetini tecviz etmemiştir.[300]

Bu konuda Şafii'lerin net bir görüşünü tesbit edemedim. An­cak bu mezhepte elbise veya bedene dokunan az idrar bile namaza engel olduğuna göre, necasetten sakınmak için çömelip bevl etmek sünnettir, diyebiliriz.

Diğer ilgili hadisler ve tahliller:

Câbir (r.a.)'dan yapılan rivayette, demiştir ki:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz adamın ayakta durup bevl etmesini yasaklamıştır."[301]

Bu hadîsin râvileri arasında Adiy b. Fazl vardır ki, bu zat met­ruktur. O bakımdan, Hafız İbn Hacer, bu hadîsle istidlal edilmez, demiştir. İbn Main ve Ebu Hatim onun hakkında "Metrûkü'l-hadîs" derken; Yahya, "Onun hadisi yazılmaz" diyerek uyarıda bulunmuş­tur.[302]

Abdurrahman b. Hasan'ın rivayetinde Resûlüllah (a.s.) Efen­dimiz oturarak bevl ederken ashabdan bir kısmı onu o vaziyette gö­rüyordu ve: "Bakın kadınlar bevl eder gibi bevl ediyor" demişlerdi.[303]

Nesâî, İbn Mâce ve başkasının ihraç ettiği bu rivayetten, Arap­ların âdetlerinden biri de ayakta bevl etmek olduğu anlaşılıyor, Re­sûlüllah (a.s.) Efendimiz onlara bu hususta da örnek olup kavli ve fiilî hadîsler beyân etmiştir.

Abdurrahman'ın rivayet ettiği bu hadîs sahihtir. Nitekim Darekutnî ve başka muhaddîsler bunun sıhhatına kail olmuşlardır. Bunu kuvvetlendirir mâna ve muhtevada Hz. Ayşe (r.a.)'dan yapı­lan şu rivayettir:

"Resûlülah (a.s.) Efendimiz, kendisine Kur'ân indiği günden beri ayakta durup bevl etmemiştir." Aynı rivayeti Hakim kendi Müstedrek'inde naklederek sahih olduğunu belirtmiş­tir.

Bununla beraber Ashab'dan Ebû Hüreyre, Tabiin'den eş-Şa'bi ve İbn Şirin ayakta bevl etmenin mekruh olmadığına kaildirler.

Hz. Huzayfe (r.a.)'den yapılan rivayette şöyle demiştir:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimiz bir kavmin çöplüğüne kadar git­ti ve ayakta durup bevl etti. O sebeple ben biraz uzak durmaya ça­lıştım, "yaklaş" diye buyurdu. Yaklaştım o kadar ki gelip ökçesinin hemen yanında durdum. Abdest aldı ve ayaklarındaki mestleri meshetti."[304]

Huzayf’nin (r.a.) naklettiği bu rivayetin zayıf olduğunu iddia yoktur, sahih olduğu ise, cumhur tarafından kabul edilmiştir. Yukarıdaki naklettiğimiz diğer sahih rivayet ve hadîslerde oturarak bevl edilmesi emredilirken ona muhalif olarak Resûlüllah'ın (a.s.) ayakta durup bevl etmesi düşünülemez. Ancak bunun hayatında bir iki defa görülmüştür. Umumi kaideyi bozmaz. Nâsıh da sayılmaz, yani diğer hadîslerin hükmünü kaldırdığı da söylenemez. Çünkü kronolojik sıra bu imkânı vermemektedir.

O halde çöplükte ayakta bevl etmesinin birtakım sebeb ve illet­leri vardır. İlim adamları onları şöyle belirtmeye çalışmışlardır:

a) Zaman zaman şartlar elvermediğinde ayakta durup bevl etmekte bir sakınca yoktur. Kuvvetli bir ihtimalle çöplükte rahat çömelip idrar yapma imkânı pek mevcut değilmiş.

b) Yanındaki adamlardan daha fazla uzağa gidip idrar etme imkânı olmadığından onlara yakın yerde bulunan çöplükte bevl ederken ayakta durmayı tercih etmiş, otururken sesli yellenme im­kânını dikkate almıştır.

c) Çöplükte idrarın sıçramamasına uygun çukurların bulu­nuşu, ayakta durup bevl etmeyi daha da kolaylaştırmış olabilir. Çünkü Resûlüllah (a.s.) Efendimiz idrarın elbiseye sıçramamasına çok dikkat eder ve bu hususta sık sık ashabını uyarırdı. Nitekim İbn Abbas'ın yaptığı rivayette diyor ki:

Resûlüllah (a.s.) Efendimiz iki kabrin yanından geçerken şöyle buyurdu:

"Şüphesiz ki bu ikisi azâb edilmekteler, büyük bir günaktan dolayı azâb edilmiyorlar; onlardan biri bevlden sakınmak için bir sütre edinmezdi. Diğeri ise, koğuculuk yapıp söz götürüp getirirdi."[305]

Ebu Dâvut'un rivayetinde "lâ-yestetirü" yerine "lâ-yestenzihü" lafzı yer almaktadır ki mânası, "Kendini uzak tutup korunmazdı" demektir. Birincisi ise, "Kendisiyle idrarı arasında bir sütre, bir engel bulundurmazdı", demektir.

Bilindiği gibi ayakta idrar edildiği takdirde etrafa sıçrayan bevl zerreciklerinden korunmak mümkün değildir. O bakımdan Resû­lüllah (a.s.) çöplükte ayakta durması hem bir istisna teşkil eder, hem de o vaziyette durmayı zorlayan bazı sebebler söz konusudur.

Kabirdeki kişilerin isminden bahsetmemesi, onların o gizli ha­lini ifşa etmekle yakından ilgilidir. Ancak o iki kabirde yatan kişi­lerin müslüman oldukları rivayetlerin mecmuundan anlaşılmakta­dır. Nitekim Ahmed b. Hanbel'in Ebû Ümâme (r.a.)'den yaptığı ri­vayette, "Resûlüllah (a.s.) Efendimiz daha yeni gömülmüş iki kab­rin yanından geçerken..." lâfzı yer almaktadır ki, yine aynı riva­yetin bir benzerinde "Bakî' kabristanından geçerken..." denilmek­tedir. Bilindiği gibi Medine'de o dönemde müslümanların kabrista­nına gayr-i müslim'ler gömülmezdi. Özellikle Baki' kabristanı ta­mamıyla müslümanlara aittir.[306]

Ayrıca Enes (r.a.)'den yapılan rivayette, Peygamber (a.s.) Efendimiz'in şöyle buyurduğunu söylemiştir: "Bevl'den sakınıp uzak durun. Çünkü kabir azâbının umumu ondandır."[307]

İbn Mâce, Ahmed ve Hâkim'in rivayetlerinde ise, "Kabir aza­bının çoğu" lafzı yer almaktadır. Dârekutni hadîsin "sahîhü'l-irsal" olduğunu belirtmiştir. Ebu Hatim de aynı görüştedir.

Ubâde b. Sâmit'ten (r.a.) yapılan rivayette ise, şöyle denilmiş­tir:

"Resûlüllah (a.s.) Efendimizden bevl'den sorduk. Buyurdu ki:

"Ondan size bir şey dokunup yapışırsa, yıkayınız. Çünkü ben kabir azabının ondan olduğunu sanıyorum (veya kesin biliyorum.)"[308]

 
Çıkarılan Hükümler:

 

1- Çömelip bevl etmek sünnettir veya müstehabdır.

2- Zorlayıcı bir sebep yokken ayakta durup bevl etmek mek­ruhtur.

3- Müctehid imamların ve diğer ilgili ilim adamlarının bu hu­susta ittifakı yoktur: Kimine göre mekruh, kimine göre, mekruh değildir.

4- Ayakta durup bevl etmenin tahrimine kail olan yoktur. Ağırlık mekruhtur, diyenlerin tesbit ve görüşündedir.


Konu Başlığı: Ynt: Ayakta Bevl Etmek
Gönderen: Pelinay üzerinde 07 Eylül 2014, 19:43:00
Esselamü aleykum .. oldukça önemli ve dikkat edilmesi gereken bir davranış..zira Efendimiz sallahu aleyhi ve sellem "Bevlden sakınınız..çünkü kabir azabının çoğu ondandır.” buyuruyor..
aydınlatıcı bir paylaşım .. mezheplere göred de hükmü çok güzel açıklanmış..Rabbim razı olsun


Konu Başlığı: Ynt: Ayakta Bevl Etmek
Gönderen: ❣ Muhammed ❣ üzerinde 07 Eylül 2014, 22:03:38
ve aleykümselam... gerçektende çok önemli bir konu. hem sağlık açısından,
hemde ahiret açısında çok önemli...
bu yüzden çok dikkat edilmesi gerekiyor... efendimiz (S.A.V) bunu çok güzel açıklamıştır... çok dikkat etmemiz gereken bir konudur...


Konu Başlığı: Ynt: Ayakta Bevl Etmek
Gönderen: Rüveyha üzerinde 07 Eylül 2014, 22:23:08
Ve aleykümüsselam..Amin ecmain inşaAllah..Mevlam razı olsun.Kabir azabına sebebiyet vericek olan ayakta bevl etmemeye çok dikat edilmesi gerekiyor..İnşaAllah Mevlam Efendimize uyanlardan kılsın.


Konu Başlığı: Ynt: Ayakta Bevl Etmek
Gönderen: Sefil üzerinde 07 Eylül 2014, 22:39:02
Esselamu aleykum ; Bizler de sünneti seniyeye uymalı efendimizi her daim kendimize örnek almalıyız .Özellikle erkek kardeşlerimizin bu konuya

karşı daha hassas olmalı çünkü kabir azabına sebep olan bu durumdan uzak durmalı ve ümmeti muhammede örnek olmalıyız ...

allahu teala paylaşım yapan kardeşimizden razı olsun inşaallah


Konu Başlığı: Ynt: Ayakta Bevl Etmek
Gönderen: ✿ Yağmur ✿ üzerinde 07 Eylül 2014, 22:46:54
Ve aleykum selam;
Paylaşım için Allah c.c. razı olsun..Bevl etmek ne demek anlayamadım ama ayakta olmadığını öğrendim..Peygamber efendimiz(sav) bile yapmadıysa hoş bir şey değil..Rabbim namazlarımızda bizleri doğru etsin..


Konu Başlığı: Ynt: Ayakta Bevl Etmek
Gönderen: Sevgi. üzerinde 30 Ağustos 2015, 05:32:50
Ve Aleykümüsselăm. Çok önemli bir konuya değinmişsiniz kardeşim.Rabbim bizleri Peygamberimizin sünnetine uyarak yaşantı sürdürebilmemizi  nasip eylesin inşaAllah. Amin


Konu Başlığı: Ynt: Ayakta Bevl Etmek
Gönderen: İkraNuR üzerinde 30 Ağustos 2015, 10:01:12
Ve aleykumusselam ve rahmetullah . aslinda cok onmli bir konu hem bayan hem erkk icin ayakta bevl etmek iyi bir durum dgl. Ama insanoglu bazilari bilmedwn yapiyor bazilarda bildigi halde uygulamak zoruna gittigi icin ole yapmaya alistigi icin yapmiyor. Allahm  bilmeyenleri bildir yapmayanlari uyandir allahm.