Konu Başlığı: Abdest Alınmış Su Temizdir Gönderen: Zehibe üzerinde 25 Ağustos 2010, 06:34:14 Abdest Alınmış Su Temizdir
Bilindiği gibi, abdest ve gusül hükmü taharet bölümüne girer, yani bir su ile abdest alan veya gusleden manevî kirlerini temizlemiş olduğundan o suyu müsta'mel (kullanılmış) yapar. İkinci bir defa o su ile abdest almak veya gusletmek üç mezhebe göre caiz değildir. İmam Mâlik'e göre, kerahetle caizdir. Ancak o su murdar da sayılmaz. Şer'i tabir olarak ona tahîr (temiz pak) denilir, ama mutahhîr (Temizleyici) denilmez; öyle ki: O su artık hadesi kaldırmada temizleyici değildir, o vasfını kaybetmiştir, ama temiz sayılır; bedene veya elbiseye ya da namaz kılınan yere dokunduğu takdirde murdar etmez. Bu konuyu açıklar ve mesned kabul edilir mahiyette şu hadis rivayet edilmiştir: "Cabir b. Abdillah (r.a.)'dan yapılan rivayete göre, şöyle demiştir: "Hasta olup kendimi kaybettiğim (komaya girdiğim) bir halde idim ki, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz beni sormaya gelmişti. Abdest aldıktan sonra o suyu benîm üzerime döktü..."[16] Hadîs-i Şerifin açık delâletinden anlaşılan hükümler: 1- Abdestte kullanılan su (mâ-î müsta'mel) temizleyici değil, sadece temizdir. Dokunduğu yeri necis yapmaz. 2- Peygamber (a.s.) Efendimiz'in abdest suyunda feyiz, bereket ve şifâ vardı. Ashab-ı Kiramın onunla teberrük etmesi (uğurlu ve bereketli sayması) takrir buyurulmuştur. 3- Abdest suyu ile teberrük genellik ifade eden bir sünnet değil, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'e has bir fiil ve takrirdir. 4- Abdest alınan suyu içmek caiz midir? Mezhep imamlarına göre, bu suyun hükmü: İmam Ebu Hanîfe'ye göre, temizdir. Ancak ikinci bir defa abdest veya gusletmek caiz değildir. Hanefi imamlarından bir kısmına göre, necistir, temizleyici ve temiz olma vasfını kaybetmiştir. Bunların dayanağı şu hadîstir: "Sizden biri cünüp iken durgun suda elbette gusletmesin!" Diğer bir hadiste ise: "Sizden biri durgun suya idrarını boşalttıktan sonra o suda gusletmesin!"[17] Oysa durgun suda gusletmek suyu necis yapar, idrarın necis yapacağı ise tartışılmaz. O bakımdan abdest alınan müsta'mel suyu buna kıyas etmek farklı bir kıyastır ki, doğru bir hükme medar kabul edilmez. İmam Mâlik'ten ve İmam Şafiî'den yapılan rivayetlerden birine göre, abdest alınan müsta'mel su, aynı zamanda mutahhir, yani temizleyicidir de...[18] İbn Hazm bu suyun mutahhir olduğunu Süfyan es-Sevri'ye, Ebû Sevr'e ve bütün Zahirîlere nisbet etmiştir. [19] İmam Ahmed b. Hanbel'e göre, böyle bir su ile abdest alınmaz ve gusledilmez. Ancak unutularak onunla abdest alınıp namaz kılınırsa, o namaz sahih sayılır. Aynı zamanda sözü edilen müsta'mel su ile necaseti giderip temizlemek de caizdir. [20] Efendimizin abdest suyunun özelliği: Resûlüllah (a.s.) Efendimiz ilâhi rahmet ve inayete en çok mazhar olan bir peygamberdir. Kalbi, Melek Cebrail'in rahmet elleriyle açılarak temizlenmiş ve ilâhî nur ve rahmetle boyanmıştır. Kalbinde tecelli eden bu nur ve rahmet bütün hücrelerine sızmış, bedeninin tamamını kaplamıştır. O bakımdan mübarek azasına dokunan abdest suyu, nur ve rahmetle ittisal sağlamakta ve keyfiyeti bizce bilinemiyecek bir özellik kazanmaktadır. Aynı zamanda Cenâb-ı Peygamber (a.s.) çok nezih ve temiz idi. Abdest suyuna sümkürmez tükürmezdi. Sadece ağzına ve burnuna su verir, sümkürmek gerektiğinde sol eli ile kabın dışına sümkürürdü. İşte bu ve benzeri hikmet ve özelliklerden dolayı O'nun abdest suyu Ashab-ı kiram tarafından kapışılır, kalblerine kuvvet, bedenlerine sağlık ve yüzlerine letafet yansıtırdı. Buna kıyasla başkasının abdest aldığı suyu belirtilen şekilde kullanmak doğru olmaz. Çünkü sözü edilen haller Resûlüllah (a.s.) efendimiz'in hasâisinden, yani özelliklerindendir, ona kıyas yapılarak başkasının abdest aldığı suyun belirtilen şekilde kullanılmasının uygun olacağı söylenemez... Abdest alınan suyun içilmesi caiz midir? Yukarıda da belirttiğimiz gibi, sözü edilen su temizdir, temizleyici değildir. Onunla necaseti giderip temizlemek caizse de hadesi, yani abdestsizlk ve cenâbetliği gidermek caiz değildir. Bir zaruret olmadıkça içilmesi de doğru değildir. Ancak Resûlüllah'ın (a.s.) Efendimiz'in abdest aldığı su bir istisna teşkil eder. Nitekim bununla ilgili üç sahih hadîs nakledilmiştir: Ebu Cuhayfe (r.a.) diyor ki: "Günortası sıcağında Resûlüllah (a.s.) Efendimiz yanımıza geldi. Kendisine abdest için su getirildi, o da abdest aldı. İnsanlar O'nun abdest aldığı suyu kapış kapış alıp (yüzlerine, kollarına, başlarına) sürdüler."[21] Cumhur-i ulemâ sözü edilen hususta bu hadîsi delil saymışlardır. Ebu Musa (r.a.)'den yapılan rivayette diyor ki: "Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, içinde su bulunan küçük bir kap istedi. Ellerini ve yüzünü o kapta yıkadı, sonra da ağzına aldığı suyu ona boşalttıktan sonra o ikisine (Ebû Musa ile Bilâl) "bundan içiniz ve yüzünüze, göğsünüze boşaltınız!", buyurdu."[22] Hadîsin açık delâletinden, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in burada abdest almayıp sadece serinlemek için ellerini ve yüzünü yıkadığı anlaşılıyor. Üçüncü hadîsi yine Buharî naklediyor: Ashab-ı Kirâm'dan Sâib b. Yezîd (r.a.) diyor ki: "Teyzem beni alıp Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'e götürdü ve Ya Resûlellah! dedi, doğrusu kızkardeşimin oğlu hastadır. Bunun üzerine Resûlüllah (a.s.) başımı okşadı ve benim için bereket ile duâ ettikten sonra abdest aldı. Ben de onun abdest aldığı sudan içtim ve sonra da arkasına geçip durdum..."[23] İşte bütün bu rivayetler, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in abdest aldığı suyun teharetine delâlet etmektedir. Bu O'nun hasâisinden, yani özelliklerinden biridir ki başkasının abdest suyu ona kıyas edilmez. Şevkanî ise, özelliklerle ilgili iddiayı pek geçerli kabul etmemiş ve aslolan o ki: Onunla ilgili hüküm ümmetiyle ilgili hüküm birdir, meğer ki o fiilin ona has olduğunu gösteren bir delil bulunsun; oysa belirtilen husus hakkında bir delil yoktur, diyor, sonra da şunu ilâve ediyor: Bir şeyin necis olduğuyla ilgili hüküm, şer'i hükümdür ki, delile muhtaçtır... diyor. Bize göre, bu konuda delil aramaya gerek yok. Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'in öyle halleri var ki, onları izhar ederken "bunlar bana mahsus hallerdir" dememiştir. Ama Ashab-ı Kiram, ona mahsus olduğunu idrâkten uzak kalmayıp aynı halleri izhar etmeyi düşünmemişlerdir. O bakımdan cumhur, abdest alınan suyun içilmesini veya yüze göze sürülmesini Hz. Peygamber'e (a.s.) has bir hal olarak kabul etmiştir. Çıkarılan Hükümler: 1- Abdest alınan su müsta'meldir, onunla tekrar abdest alınmaz ve gusledilmez. Ancak necaseti gidermede kullanılabilir. İmam Mâlik'e göre, abdest ve gusülde kerahetle kullanılabilir. 2- Cumhura göre, başkasının abdest aldığı suyu alıp içmek veya yüze göze sürmek mekruhtur. Bu, Peygamber'e (a.s.) has bir haldir ki ümmetine teşmil edilmez. 3- Ahmed b. Hanbel'e göre, böyle bir su ile unutur da abdest alır veya gusleder de namaz kıldıktan sonra hatırlarsa, kıldığı namaz sahîh kabul edilir. Konu Başlığı: Ynt: Abdest Alınmış Su Temizdir Gönderen: Pelinay üzerinde 07 Eylül 2014, 22:33:40 Esselamü aleykum..yani kisacasi yukarida da belirtildigi gibi abdest suyu temizdir ancak temizleyici degildir..
bilgilendirici bir paylasim olmus.Rabbim razi olsun... Konu Başlığı: Ynt: Abdest Alınmış Su Temizdir Gönderen: ✿ Yağmur ✿ üzerinde 07 Eylül 2014, 22:39:56 Aleykum selam;
Abdest almak zaten manevi kirlerden uzaklaşmak demek,yeniden temizlendiğimiz suyu kullanmak bizi pislendirir..Rabbim maddi ve manevi temizliğimizi artırsın..Paylaşım için Allah c.c. razı olsun.. Konu Başlığı: Ynt: Abdest Alınmış Su Temizdir Gönderen: Sefil üzerinde 07 Eylül 2014, 23:57:44 Esselamu aleykum ; Bu konuda ince bir nokta var abdest suyu temizdir temizleyici değil bir tek allah resulunun abdest suyu sahabeyi kiramın kalblerine kuvvet, bedenlerine sağlık ve yüzlerine letafet yansıtırdı.Bu yüzden efendimizin abdest suyu sahabeler arasında kapışılırdı inşaallah bir gün efendimizden kalan mübarek emanetler bizede nasip olur .allah razı olsun
Konu Başlığı: Ynt: Abdest Alınmış Su Temizdir Gönderen: Rüveyha üzerinde 08 Eylül 2014, 15:19:58 Ve aleykümüsselam..Amin kardeşlerim..Mevlam razı olsun..Abdest suyunun temiz olduğun bir kez daha hatırlamış olduk inşaAllah..Mevlam ilmimizi artırsın..
Konu Başlığı: Ynt: Abdest Alınmış Su Temizdir Gönderen: Mehmed. üzerinde 08 Eylül 2014, 18:57:15 Esselamu aleyküm ve rahmetullahi ve berekatuh Rabbim paylaşım için razı olsun. İnşaAllah daha dikkatli ibadetlerimizi sürdürürüz.
|