Konu Başlığı: Leşin, Kanın Ve Domuz Etinin Haram Olması Gönderen: Ekvan üzerinde 05 Mart 2011, 01:52:34 (Haram Ve Helâl Yiyecekler) Leşin, Kanın Ve Domuz Etinin Haram Olması Mâide sûresinde Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: Size şunlar haram kılındı: Leş {yani, ölmüş olan her şeyin eti}, kan {yani, akıtılmış olan kan}, domuz eti, Allah'ın gayrisi için boğazlanan {yani, Allah'tan başka ilahlar adına kesilmiş olanlar -Müslüman tarafından kesilmiş olsa dahi yenilmesi haramdır-}, boğulan {yani, ister en'âmdan olsun, ister başka hayvanlardan olsun boğulanlar haramdır}, vurulan {yani, sopa ya da başka bir şeyle vurularak öldürülenler}, yüksek bir yerden yuvarlanan {yani, kuyuya yuvarlanıp yahut damdan düşüp ölenler}, süsülenler {yani, bir koyun tarafından veya başka bir hayvan tarafından süsülerek ölenler} yırtıcı bir hayvan tarafından parçalanmış olanlar {yani, en'âmdan ya da başka hayvanlardan yırtıcı hayvanlar tarafından avlananlar). (Mâide/3) Yüce Allah boğulanlar, vurulanlar, yüksek yerden yuvarlananlar, süsülenler ve yırtıcı hayvan tarafından parçalananlar için istisnada bulunarak buyuruyor ki: Bunlardan, canı çıkmadan yetişip kestikleriniz müstesna. (Mâide/3) Sonra Yüce Allah şöyle devam etmektedir: Nusub {yani, câhiliyye dönemi Arablarının ibâdet etmek üzere diktikleri ve kendilerine hayvan kestikleri taşlar} üzerinde boğazlananlar ve ezlâm {yani, müşrik Arablarm yapacakları işlerde kısmet aradıkları oklar) ile kısmet aramanız {müşrik Arab-lar, gazaya gitmek yahut yolculuğa çıkmak istediklerinde ok çekerlerdi. Bunlardan birinde, "Rabbim bana emretti", diğerinde ise "Rabbim bana nehyet-ti" yazılıydı. Bunlardan hangisi çıkarsa onu yaparlardı}. Bütün bunlar fısktır {yani, bu âyette yasaklananları işlemek bir ma'siyettir}. (Mâide/3) Sonra Yüce Allah şöyle buyuruyor: Fakat kim son derece açlık içinde çaresiz kalır da günaha meyletmeksizin {yani, herhangi bir ma'si-yet işleme kasdı gütmeksizin} —{Yüce Allah Bakara sûresinde ise, Kim bunlardan yemeye mecbur kalır da, tecavüz etmeksizin {yani, helâl kabul et-1 î ı meksizin} ve haddi aşmaksızın {yani, mecbur kalmadığı halde yemeye kalkışmaksızm} (yerse), ona da günah yoktur (Bakara/173) buyuruyor}— onlardan yemeye mecbur olursa, elbette Allah gafurdur {yani, çaresizlik ve mecburiyetten dolayı haram olan eti yiyenlere karşı bağışlayıcıdır}, rahimdir {yani, böylelerine karşı merhametlidir}. (Mâide/3) Bunun bir benzeri de En'âm (145. âyet) ile Nahl (115. âyet) sûrelerinde bulunmaktadır. [268] [268] Mukatil B. Süleyman, Ahkam Ayetleri Tefsiri, İşaret yayınları: 279-281. |