> Forum > ๑۩۞۩๑ Açık Öğretim & İlitam Dunyasi ๑۩۞۩๑ > Sakarya İlitam > Ders Soruları > 4. Sınıf Sınav Soruları > Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları
Sayfa: 1 [2] 3 4 5 ... 7   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları  (Okunma Sayısı 28223 defa)
27 Kasım 2010, 07:26:40
cananay

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 30


« Yanıtla #5 : 27 Kasım 2010, 07:26:40 »



2 ) İslâm Öncesi Türk Edebiyatı'nda, ölen kimselerin arkasından söylenen şiirlere denir. Sevilen, sayılan, özellikle gösterdiği kahramanlıklarla tanınmış kimselerin ölümü üzerine, ozanlar tarafından, Yuğ adı verilen cenaze törenlerinde okunur; ölen kişinin yiğitliği, iyiliği, cömertliliği, faziletleri dile getirilirdi. Bazılarında canlı tabî'at tasvirleri de görülür.

Yukarıda yapılan tarif aşağıdakilerden hangi edebiyat türünü anlatmaktadır?

 




  Koşuk 
  Sav 
  Destan 
  Sagu  c
  Kam 
3 ) Bugünkü bilgilerimize göre, yazılı edebiyatı bulunan ilk Türk Devleti Köktürklerdir ve Köktürk Devleti'nin tarihî ve edebî varlığını belgeleyen Orhun Yazıt­ları (Orhon Kitabeleri, Orhon Âbideleri), VIII. yüzyılın ilk yarısında Köktürklerin devlet kurduğu Orta-Asya'nın doğusunda dikilmişlerdir. Orhun Yazıt­ları ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?




  Orhon Kitabeleri mensurdur. 
  Nazma ait ritmik unsurlar (alliteras-yonlu (aynı sesleri taşıyan) kelimeler, baş ve son kâfiyeler), bazı araştırmacıları, bu kitabeleri oluşturan metinlerin manzum olabileceği görüşüne itmiştir. 
  Orhon Âbideleri yüksek bir dil, tarih ve edebiyat değeri taşımaz. c
  Orhon Âbideleri adının verilmesi, aynı adı taşıyan Moğolistan'daki ırmağın eski yatağına yakın olan yere dikilmiş olmalarındandır. 
  Orhun Yazıtları Mîlâdî VIII. yüzyılda Kül Tigin, Bilge Kağan ve Tonyukuk adına dikilmiştir. 
4 ) Kitap-Müellif eşleştirmesinde aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?




  Dîvânü Lügati't-Türk-Kaşkarlı Mahmud 
  Kutadgu Bilig-Yusuf Hashacib 
  Dîvân-ı Hikmet- Hoca Ahmet Yesevi 
  Atebetü'l-Hakâyık-Edîb Ahmed Yüknekî 
  Kutadgu Bilig- Kaşkarlı Mahmud  c

5 ) Türk Dili ve Edebiyatı'nı metinle takibedebildiğimiz çağ olan Eski Türkçe'den itibaren, daha belirgin ölçülerle bir ayırım yapmak ve devirleri belli tarihlerle değil ama, yüzyıllarla sınırlandırmak mümkündür. Aşağıdakilerden hangisi bu devrelerden biri değildir?




  Çağdaş (Modern) Türkçe Çağı 
  Orta Türkçe Çağı 
  Yeni Türkçe Çağı 
  İslam Öncesi Türkçe Çağı  c
  Eski Türkçe Çağı 
1 ) 1278 yılında yayınladığı meşhur emirle resmî dilin Türkçe olduğunu ilân eden Türk beyi aşağıdakilerden hangisidir?




  Osman Bey 
  Karamanoğlu Mehmed Bey  c
  Selçuk Bey 
  Alaaddin Keykubat 
  Germiyanoğlu Mehmed Bey 
4 ) Aşağıdakilerden hangisi ilk Türk sufilerinden biri değildir?




  Ahmed Yesevî 
  Anber Ata  c
  Arslan Baba 
  Süleyman Hakîm Ata 
  Çoban Ata 
5 ) Horasan'dan Anadolu'ya gelmiş bir aileye mensuptur. Türk Tasavvuf Edebiyatı’nın mesnevî alanında Anadolu'da ilk büyük eser veren tanınmış kişilerden biridir. Babası da, dedesi de mutasavvıf olan ve o alanda da eğitim gören şairin Amasya'ya geldiği, oradan da Kırşehir’e gelip yerleştiği rivayetleri de vardır. Kaynaklarda verilen bilgiler arasında, Osman ve Orhan Gâzî döneminde yaşadığı ve Hacı Bektâş-ı Velî ile çağdaş olduğu söylenen şairin Arapça, Farsça ve İslâmî bilgileri bildiği, tasavvuf kültürünü aldığı, sûfiyâne şiirler yazdığı, siyâsete bile girdiği verilen bilgiler arasındadır.

Yukarıda anlatılan XIV. Yüzyıl şair ve mutasavvıfı aşağıdakilerden hangisidir?

 




  Hacı Bektaş Veli 
  Âşık Paşa  c
  Ahmed Gülşehri 
  Yunus Emre 
  Mevlana 


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları
« Posted on: 18 Nisan 2024, 07:14:01 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları rüya tabiri,Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları mekke canlı, Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları kabe canlı yayın, Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları Üç boyutlu kuran oku Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları kuran ı kerim, Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları peygamber kıssaları,Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları ilitam ders soruları, Türk İslam Edebiyatı Sınav Sorularıönlisans arapça,
Logged
27 Kasım 2010, 21:29:19
yüsra72

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 81


« Yanıtla #6 : 27 Kasım 2010, 21:29:19 »

1 Hz. Peygamberin, peygamberlikten önceki ibâdet şeklidir. Birincisine; "Ailesine dönmeden aldığı azıkla yetinip birkaç gece ibâdet etmek", İkincisine; "Hz. İbrahim'in dinine uymak, ona göre ibâdet etmek" demektir. Hz. Peygamberin Hirâ mağarasına çekilip ibâdet etmesi, tefekküre dalması, ALLAH ile başbaşa kalması, O'nunla mahrem olması, anlamına gelen kelimelerin, tasavvufî literatürde karşılığı halvet denilmektedir.
Yukarıda ifade edilen kavramlar aşağıdakilerden hangileridir?
 
Tahannüs ve Halvet
 
Tahallüf ve Halvet
 
Tahannüs ve İnziva
 
Tehannüs ve Tehannüf***
 
İnziva ve Tahannüf
2 Türkler için Horasan sûfîlik akımının başlıca merkezlerinden biriydi. Bu yüzden Mâverâünnehir İslâm'ı kabul ettikten sonra, bu akımınİslâm'ın önceki takibettiği yollardan Türkistan'a gireceği son derece tabîî idi ve öyle de oldu. Hemedân, Nişâpûr, Merv nasıl III. yüzyılda sûfîlerle doldu ise, IV. yüzyılda Buhârâ ve Fergana'da da şeyhlerin sayıları arttı. Fergana Türkleri, kendi şeyhlerine ismi veriyorlardı.
Aşağıdakilerden hangisi bu dönem Fergana Türklerinin şeyhlerine verdiği isimdir?

 
Kam
 
Bâb***
 
Postnişin
 
Şeyh
 
Ozan
3 Mensur eserlerde yazım âdet ve geleneği aşağıdaki sıralamaların hangisinde doğru verilmiştir?
 
Besmele, hamdele, sálvele
 
Besmele, hamdele, sálvele
 
Besmele, Tevhîd-münâcât, sebeb-i te'lîf-i kitâb
 
Besmele, Tevhîd-münâcât, Na't, sebeb-i te'lîf-i kitâb
 
Besmele, hamdele, sálvele, amma ba'dü****
4 Orta Asya Türkleri ve Tasavvuf ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
 
Tasavvuf, İslâm'ın girdiği yollardan Türkler arasına girerek Horasan ve Mâverâünnehre kadar ulaşmıştır.
 
Özellikle Fergana, Buhârâ, Taşkent, Kaşgâr, Semerkand gibi kültür merkezlerinde yetişen bu dervişler, halka tasavvufu ve tasavvufî hayatı öğretmişlerdir.
 
Türklerin, İslâm'ı kabul etmeden önce Şamanist olmaları nedeniyle, Sufileri bir çeşit din adamı olarak kabul ettikleri şaman ve baskıların yerine kabul etmişlerdir.
 
Tasavvufla birlikte Türkler arasında Arslan Baba, Korkud Ata, Çoban Ata gibi, halk arasında büyük saygı gören ve isimleri kutsallaştırılmış dervişler yetişmiştir.
 
İslâm'ın, Türkistan'ın içlerine kadar yayılmasında tasavvufî duyuş, inanış ve düşünüşün payı oldukça büyüktür.



BU SON SORUDA YANLIŞLIK VAR ARKADAŞLAR HOCAYA BİLDİRDİM.ÇÜNKÜ TÜM ŞIKLAR DOĞRUDUR.
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 29 Kasım 2010, 23:31:52 Gönderen: yüsra72 »
Kayıtlı
28 Kasım 2010, 18:14:30
dedecim

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 41


« Yanıtla #7 : 28 Kasım 2010, 18:14:30 »



Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları


1-Aşağıdakilerden hangisi İslâm kültürü etkisinde gelişen Türk Edebiyatının gösterdiği özellikler açısından ortaya çıkan kollarından biridir?
  Osmanlı Dönemi
  İslâm Sonrası İslâm Kültürü Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı Dönemi  cccc
  Türk Edebiyatı Dönemi
  Selçuklu Dönemi
  Dîvân Edebiyatı


2-Aşağıdakilerden hangisi Horasan bölgesinde yetişen sûfîlerden biri değildir?
  Ahmed b. Hudravayh el-Belhî Ebû Hâmid
  Ebû Yezîd Tayfur b. îsâ b. Surûşân el-Bestâmî
  Üveys el-Karanî cccccc
  Sehl b. Abdullah et-Tüsterî
  Ebû Hafs el-Haddâd


3-Dînî-Tasavvufî ağırlıklı olup gösterdiği özellikler itibariyle, daha çok halk edebiyatı - hece vezni, dörtlük, bazen de aruz  etkisinde kalmış olan, aynı zamanda Dîvân Edebiyatı kültürünü de yansıtan edebiyattır. Bu tarif aşağıdaki edebiyat çeşitlerinden hangisine aittir?
  Dîvân Edebiyatı
  Modern Edebiyat
  Halk Edebiyatı
  Tanzimat Edebiyatı
  Tekke Edebiyatı (Tasavvuf Edebiyatıccc


4-Tasavvufla ilgili aşağıda söylenenlerin hangisi yanlıştır?
  Tasavvuf zahidler ve abidler yoludur.
  Tasavvuf kelimesi Hz. Peygamber döneminde kullanılıyordu. ccccc
  TTasavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî kabiliyetlerini geliştirmeye çalışan zâhid ve âbidler topluluğunun tuttukları yoldur.asavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip)
dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî
  Tasavvuf Hz. Peygamberin manevi hayatıdır.
  Tasavvuf Zühd ve takvada Sahabe, Tâbi'în ve Tebe'-i tâbi'îni takib edenlerin yoludur


5-Atasözü anlamındadır. Söz, haber, mektup, risale, darb-ı mesel, kıssa, hikâye, târihî şeyler gibi anlamlar da verilmiştir. "İlk şiir örnekleri olan dinî şiirlerle birlikte manzum olarak söylenen atasözleri" diye de tarif edilmiştir.

Yukarıda bahsedilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?

  Sav ccc
  Destan
  Sagu
  Koşuk
  Kam


6-Arapça kökenli olup kelime anlamı, vasıf, medh ü sena ile birlikte tanımlama ve nitelemek, demektir. Istılah anlamı ise: "Hz. Peygamber'i medh edip öven, vasıflarını sayan manzumeler" demektir.
Yukarıda tarif edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
  Hilyeler
  Tevhidler
  Mevlidler
  Na�tler ccc
  Münacatlar


7-Aşağıdakilerden hangisi XIII. Ve XIV. Yüzyıl Türk İslam edebiyatı temsilcilerinden biri değildir?
  Sultan Veled
  Ahmed Yesevi ccc
  Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî
  Ahmed-i Gülşehrî
  Âşık Paşa


8-Mevlânâ�nın büyük oğludur. Mîlâdî 25 Nisan 1226'da Karaman (Lârende)'da doğmuştur. Annesi Gevher Hâtûn'dur. İlk eğitim ve öğretimini babası Mevlânâ'dan öğrenmiş, babasının yakın dostlarından da faydalanmıştır. Konya'da Akıncılar Medresesi'ne devam etmiş, daha sonra bilgisini artırmak maksadıyla Şam'a gönderilmiştir. Mevlevîliği bir tarikat hâlinde kurup teşkilâtlandırmış Mevlevi Âyîni'ni ve Mevlev
Sultan Veled cccc
  Şems-i Tebrizi
  Selahaddin Zerkubi
  Bahauddin Veled
  Çelebi Hüsameddin

9-Türk Edebiyatı'nda siyer konusunda ilk eser veren şâir aşağıdakilerden hangisidir?
  Lâmi'î Çelebi
  Nâbî
  Fuzûlî
  Erzurumlu Mustafa Darîr ccc
  Süleyman Çelebi

10-XI. yüzyılın sonlarında Batı Türkistan'ın Sayram (îsfîcâb) kasabasında doğmuştur (477/1083). Babası Şeyh İbrahim, annesi Mûsâ Şeyh'in kızı Ayşe Hâtun'dur. İlköğrenimini Yesi'de yaptıktan sonra, dönemin İslâm merkezlerinden olan Buhârâ'ya gider. Orada meşhur âlim ve sûfî Şeyh Yûsuf el-Hemedânî (ö.535/1140)'ye intisab etmiş ve onun etkisi altında kalarak birlikte birçok yer gezmiştir. Şeyhi Yûsuf el
Korkut Ata
  Zengi Ata
  Mansur Ata
  Ahmed Yesevi ccc
  Çoban Ata

11-Arslan Baba ile birlikte Türkistan'dan İslâm Dîni'nin esaslarını öğrenmek maksadıyla Arabistan'a giden ve Hz. Ebu Bekir ile görüşüp İslâm'ı kabul etmiş olanlardan biridir. Ozanlar Pîri diyede meşhur olmuştur.
Yukarıda bahsedilen sufi aşağıdakilerden hangisidir?
  Zengi Ata
  Süleyman Hakîm Ata
  Korkut Ata ccc
  Mansur Ata
  Çoban Ata


12-Aşağıdakilerden hangisi Mevlana�nın eserlerinden biri değildir
  Fîhi Mâ-Fîh
  Mesnevî
  Divan-ı Hikmet ccc
  Mecâlis-i Seb'a
  Dîvân-ı Kebîr

13-Aşağıdakilerden hangisi İslâm öncesi dönemde daha çok Sözlü Edebiyat ürünlerinden biri değildir?
  Baksılar ccc
  Sagular
  Koşuklar
  Destanlar
  Savlar

14-Aşağıdakilerden hangisi Eski Türk Edebiyatı'nın kaynaklarındaki unsurlardan biri değildir?
  Türk Adet Örf ve Gelenekleri (Giyim kuşam, yeme içme, vs.) ccc
  Türk tarihi ve Millî kültür unsurları (Gelenek ve görenekler)
  İran Mitolojisi (Mitolojik olay ve özellikle kişiler)
  Dil malzemesi (Deyimler, Atasözleri, Halk söyleyişleri ve edebî dili oluşturan bütün öğeler).
  İslâm Tarihi (Tarih

15-Sakın terk-i edebden kûy-ı mahbûb-ı Huda'dır bu
Nazargâh-ı İlâhî'dir makâm-ı Mustafâdır bu
Felekde mâh-ı nev Bâbü's-Selâm'ın sîne-çâkidir
Bunun kandîli Cevza matla-ı nûr u ziyadır bu
Yukarıda bir kısmı aktarılan Nâbî (1642-1712)�nin bu şiiri hangi edebi türe örnektir?
 Tevhidler
  Mevlidler
  Münacatlar
  Na�tler cccc
  Hilyeler 
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
29 Kasım 2010, 15:23:38
sahemdag
2
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 17


« Yanıtla #8 : 29 Kasım 2010, 15:23:38 »

hocam allah razı olsun sizden
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
29 Kasım 2010, 21:59:05
ans

Çevrimdışı Çevrimdışı

Cinsiyet: Bayan
Mesaj Sayısı: 14


« Yanıtla #9 : 29 Kasım 2010, 21:59:05 »

Menkıbeye göre, Sahâbenin ileri gelenlerindendi. Yaygın bir rivayete göre 400 sene, bir başka rivayete göre ise 700 sene yaşamıştı. Onun Türkistan'a gelerek Hoca Ahmed'i irşâdla görevli olması, manevî bir işarete dayanıyordu.
Yukarıda hakında bilgi verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
 


 
Arslan Baba **
 
Ahmed Yesevî
 
Mansûr Ata
 
Çoban Ata
 
Korkut Ata

Aşağıdakilerden hangisi İslâm öncesi Türk şiirinde "Nazım, Manzume, Şiir" anlamına gelmektedir?


 
Destan
 
Kam
 
Koşuk **
 
Sagu
 
Sav

 
Sagu
 
Sav
 
Kam
 
Destan
 
Koşuk

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Sayfa: 1 [2] 3 4 5 ... 7   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes