> Forum > ๑۩۞۩๑ Açık Öğretim & İlitam Dunyasi ๑۩۞۩๑ > Sakarya İlitam > Ders Soruları > 4. Sınıf Sınav Soruları > Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları
Sayfa: 1 2 3 [4] 5 6 7   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları  (Okunma Sayısı 28294 defa)
30 Kasım 2010, 21:07:12
sahemdag
2
*
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 17


« Yanıtla #15 : 30 Kasım 2010, 21:07:12 »



Süleyman Çelebi’nin Hz. Peygamber'in diğer peygamberlerden üstün olduğunu isbat etmek amacıyla yazdığı ve Mevlid diye meşhur olan eserinin asıl ismi aşağıdakilerden hangisidir?



  Hadikatü’s-süeda 
  Ahmediyye 
  Vesîletü'n-Necât  22222cevap
  Mevlidü'n-Nebî 
  Terceme-i Siyer-i Nebî 


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları
« Posted on: 01 Mayıs 2024, 11:56:43 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları rüya tabiri,Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları mekke canlı, Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları kabe canlı yayın, Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları Üç boyutlu kuran oku Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları kuran ı kerim, Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları peygamber kıssaları,Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları ilitam ders soruları, Türk İslam Edebiyatı Sınav Sorularıönlisans arapça,
Logged
02 Aralık 2010, 10:54:26
Salihalp

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 1.265


« Yanıtla #16 : 02 Aralık 2010, 10:54:26 »

Allah razı olsun paylaşım yapanlardan..

*Aşık edebiyatının en uzun nazım şeklidir. Dörtlü bendler hâlinde ve genellikle Hece ölçüsünün 8’li ve 11'li kalıplarıyla söylenir. Konularını savaş, yangın, deprem, salgın hastalık gibi felâketlerden, eşkiyâ maceralarından, toplumun sakat, alay etmeye ve iğnelemeye müsait yönlerinden alırlar. Bunlardan başka öğüt (atasözü), bekçi, yaş, hayvan ve daha başka konularda da söylenir.
Yukarıda tarif edilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?destan

*Süs, zînet, cevher, bezek, güzel sıfatlar, güzel yüz, güzellikler manzumesi" anlamlarına gelmektedir. Istılah anlamı ise: "Hz. Peygamber'in güzel vasıflarını, fizikî ve ruhî portresini konu alan ve anlatan manzum ve mensur eser" demektir.
Yukarıda tarif edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?hilyeler

*XIV. yüzyıl Anadolu'sunun önde gelen mutasavvıf şairlerindendir. Hayatı hakkında çok fazla bilgi bulunmamaktadır. XIII. yüzyılın sonu ile XIV. yüzyılın ilk yarısında yaşamıştır. XIII. yüzyıl sonlarına doğru Sultan Veled'in isteği üzerine Kırşehir'de kurduğu tekkede Mevlevi tarîkatini tanıtıp yaymaya başlamıştır. Felek-nâme ve Aruz Risalesini Farsça; Kerâmât-ı Ahi Evrân, Kudûrî Tercümesi, Mantıku't-tayr ve Şiirlerini Türkçe yazmıştır.
Yukarıda anlatılan XIV. Yüzyıl şair ve mutasavvıfı aşağıdakilerden hangisidir?bu sorununda tüm cevapları doğru idi!malesef!

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
02 Aralık 2010, 21:01:25
@LEYLİ@

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 23


« Yanıtla #17 : 02 Aralık 2010, 21:01:25 »

1)Ahmed Yesevî'nin ilk halîfesi ve Arslan Baba'nın oğludur. Ondan sonra yerine, oğlu Abdülmelik Ata, ondan sonra da, meşhur Zengî Ata'nın babası olan Tâc Hoca geçmiştir. Rivayetlere göre bir ara Türkistan (Yesi)'a gelerek Hoca Ahmed Yesevî 'nin türbesini ziyaret edip onunla ma'nen mülakat etmiştir. Manevi işaretle Hümâyûn Pâdişâh’ın Hindistan'a yürüyerek orayı feth etmesini temin etmiştir.
Yukarıda bahsedilen aşağıdaki ilk Türk sufilerinden hangisidir?


 
Zengi Ata
 
Arslan Baba
 
Çoban Ata
 
Süleyman Hakîm Ata
 
Mansur Ata@@@

2)Manzum eserlerde yazım âdet ve geleneği aşağıdaki sıralamaların hangisinde doğru verilmiştir?


 
Besmele, hamdele, sálvele
 
Besmele, hamdele, sálvele, amma ba'dü
 
Besmele, Tevhîd-münâcât, Na't, sebeb-i te'lîf-i kitâb @@@
 
Besmele, hamdele, sálvele
 
Besmele, Tevhîd-münâcât, sebeb-i te'lîf-i kitâb
iki farklı soru daha..
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı
05 Aralık 2010, 00:30:56
uzatelin

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 16


« Yanıtla #18 : 05 Aralık 2010, 00:30:56 »

                  Türk İslam Edebiyatı Sınav Soruları


1-Aşağıdakilerden hangisi İslâm kültürü etkisinde gelişen Türk Edebiyatının gösterdiği özellikler açısından ortaya çıkan kollarından biridir?
  
  Osmanlı Dönemi
  İslâm Sonrası İslâm Kültürü Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı Dönemi
  Türk Edebiyatı Dönemi
  Selçuklu Dönemi
  **Dîvân Edebiyatı***


2-Aşağıdakilerden hangisi Horasan bölgesinde yetişen sûfîlerden biri değildir?
 
 Ahmed b. Hudravayh el-Belhî Ebû Hâmid
  Ebû Yezîd Tayfur b. îsâ b. Surûşân el-Bestâmî
  **Üveys el-Karanî***
  Sehl b. Abdullah et-Tüsterî
  Ebû Hafs el-Haddâd


3-Dînî-Tasavvufî ağırlıklı olup gösterdiği özellikler itibariyle, daha çok halk edebiyatı - hece vezni, dörtlük, bazen de aruz  etkisinde kalmış olan, aynı zamanda Dîvân Edebiyatı kültürünü de yansıtan edebiyattır. Bu tarif aşağıdaki edebiyat çeşitlerinden hangisine aittir?
  
  Dîvân Edebiyatı
  Modern Edebiyat
  Halk Edebiyatı
  Tanzimat Edebiyatı
  **Tekke Edebiyatı (Tasavvuf Edebiyatı***


4-Tasavvufla ilgili aşağıda söylenenlerin hangisi yanlıştır?
  
  Tasavvuf zahidler ve abidler yoludur.
 **Tasavvuf kelimesi Hz. Peygamber döneminde kullanılıyordu***
  Tasavvuf kalplerini gafil olmaktan koruyan, dünyadan yüz çevirip zahirî âleme ruhî kabiliyetlerini geliştirmeye çalışan zâhid ve âbidler topluluğunun tuttukları yoldur.
  Tasavvuf Hz. Peygamberin manevi hayatıdır.
  Tasavvuf Zühd ve takvada Sahabe, Tâbi'în ve Tebe'-i tâbi'îni takib edenlerin yoludur


5-Atasözü anlamındadır. Söz, haber, mektup, risale, darb-ı mesel, kıssa, hikâye, târihî şeyler gibi anlamlar da verilmiştir. "İlk şiir örnekleri olan dinî şiirlerle birlikte manzum olarak söylenen atasözleri" diye de tarif edilmiştir.

Yukarıda bahsedilen edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?

  **Sav***
  Destan
  Sagu
  Koşuk
  Kam


6-Arapça kökenli olup kelime anlamı, vasıf, medh ü sena ile birlikte tanımlama ve nitelemek, demektir. Istılah anlamı ise: "Hz. Peygamber'i medh edip öven, vasıflarını sayan manzumeler" demektir.
Yukarıda tarif edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
  
  Hilyeler
  Tevhidler
  Mevlidler
  **Na’tler***
  Münacatlar


7-Aşağıdakilerden hangisi XIII. Ve XIV. Yüzyıl Türk İslam edebiyatı temsilcilerinden biri değildir?
  
  Sultan Veled
  **Ahmed Yesevi***
  Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî
  Ahmed-i Gülşehrî
  Âşık Paşa


8-Mevlânâ’nın büyük oğludur. Mîlâdî 25 Nisan 1226'da Karaman (Lârende)'da doğmuştur. Annesi Gevher Hâtûn'dur. İlk eğitim ve öğretimini babası Mevlânâ'dan öğrenmiş, babasının yakın dostlarından da faydalanmıştır. Konya'da Akıncılar Medresesi'ne devam etmiş, daha sonra bilgisini artırmak maksadıyla Şam'a gönderilmiştir. Mevlevîliği bir tarikat hâlinde kurup teşkilâtlandırmış Mevlevi Âyîni'ni ve Mevlev

  **Sultan Veled***
  Şems-i Tebrizi
  Selahaddin Zerkubi
  Bahauddin Veled
  Çelebi Hüsameddin

9-Türk Edebiyatı'nda siyer konusunda ilk eser veren şâir aşağıdakilerden hangisidir?
  
  Lâmi'î Çelebi
  Nâbî
  Fuzûlî
  **Erzurumlu Mustafa Darîr***
  Süleyman Çelebi

10-XI. yüzyılın sonlarında Batı Türkistan'ın Sayram (îsfîcâb) kasabasında doğmuştur (477/1083). Babası Şeyh İbrahim, annesi Mûsâ Şeyh'in kızı Ayşe Hâtun'dur. İlköğrenimini Yesi'de yaptıktan sonra, dönemin İslâm merkezlerinden olan Buhârâ'ya gider. Orada meşhur âlim ve sûfî Şeyh Yûsuf el-Hemedânî (ö.535/1140)'ye intisab etmiş ve onun etkisi altında kalarak birlikte birçok yer gezmiştir. Şeyhi Yûsuf el

  Korkut Ata
  Zengi Ata
  Mansur Ata
  **Ahmed Yesevi***
  Çoban Ata

11-Arslan Baba ile birlikte Türkistan'dan İslâm Dîni'nin esaslarını öğrenmek maksadıyla Arabistan'a giden ve Hz. Ebu Bekir ile görüşüp İslâm'ı kabul etmiş olanlardan biridir. Ozanlar Pîri diyede meşhur olmuştur.
Yukarıda bahsedilen sufi aşağıdakilerden hangisidir?
  
  Zengi Ata
  Süleyman Hakîm Ata
  **Korkut Ata***
  Mansur Ata
  Çoban Ata


12-Aşağıdakilerden hangisi Mevlana’nın eserlerinden biri değildir
  
  Fîhi Mâ-Fîh
  Mesnevî
  **Divan-ı Hikmet***
  Mecâlis-i Seb'a
  Dîvân-ı Kebîr

13-Aşağıdakilerden hangisi İslâm öncesi dönemde daha çok Sözlü Edebiyat ürünlerinden biri değildir?
  
  **Baskılar***
  Sagular
  Koşuklar
  Destanlar
  Savlar

14-Aşağıdakilerden hangisi Eski Türk Edebiyatı'nın kaynaklarındaki unsurlardan biri değildir?
  
  **Türk Adet Örf ve Gelenekleri (Giyim kuşam, yeme içme, vs.)***
  Türk tarihi ve Millî kültür unsurları (Gelenek ve görenekler)
  İran Mitolojisi (Mitolojik olay ve özellikle kişiler)
  Dil malzemesi (Deyimler, Atasözleri, Halk söyleyişleri ve edebî dili oluşturan bütün öğeler).
  İslâm Tarihi (Tarih

15-Sakın terk-i edebden kûy-ı mahbûb-ı Huda'dır bu
Nazargâh-ı İlâhî'dir makâm-ı Mustafâdır bu
Felekde mâh-ı nev Bâbü's-Selâm'ın sîne-çâkidir
Bunun kandîli Cevza matla-ı nûr u ziyadır bu

Yukarıda bir kısmı aktarılan Nâbî (1642-1712)�nin bu şiiri hangi edebi türe örnektir?
 
  Tevhidler
  Mevlidler
  Münacatlar
  **Na’tler***
  Hilyeler
16 ) İslâm Öncesi Türk Edebiyatı'nda, ölen kimselerin arkasından söylenen şiirlere denir. Sevilen, sayılan, özellikle gösterdiği kahramanlıklarla tanınmış kimselerin ölümü üzerine, ozanlar tarafından, Yuğ adı verilen cenaze törenlerinde okunur; ölen kişinin yiğitliği, iyiliği, cömertliliği, faziletleri dile getirilirdi. Bazılarında canlı tabî'at tasvirleri de görülür.

Yukarıda yapılan tarif aşağıdakilerden hangi edebiyat türünü anlatmaktadır?

 
  Koşuk  
  Sav  
  Destan  
  **Sagu***  
  Kam  

17 ) Bugünkü bilgilerimize göre, yazılı edebiyatı bulunan ilk Türk Devleti Köktürklerdir ve Köktürk Devleti'nin tarihî ve edebî varlığını belgeleyen Orhun Yazıt¬ları (Orhon Kitabeleri, Orhon Âbideleri), VIII. yüzyılın ilk yarısında Köktürklerin devlet kurduğu Orta-Asya'nın doğusunda dikilmişlerdir.
Orhun Yazıt¬ları ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?




  -Orhon Kitabeleri mensurdur.  
  -Nazma ait ritmik unsurlar (alliteras-yonlu (aynı sesleri taşıyan) kelimeler, baş ve son kâfiyeler), bazı araştırmacıları, bu kitabeleri oluşturan metinlerin manzum olabileceği görüşüne itmiştir.  
  -**Orhon Âbideleri yüksek bir dil, tarih ve edebiyat değeri taşımaz***.  
  -Orhon Âbideleri adının verilmesi, aynı adı taşıyan Moğolistan'daki ırmağın eski yatağına yakın olan yere dikilmiş olmalarındandır.  
  -Orhun Yazıtları Mîlâdî VIII. yüzyılda Kül Tigin, Bilge Kağan ve Tonyukuk adına dikilmiştir.  

 18 )Kitap-Müellif eşleştirmesinde aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


  Dîvânü Lügati't-Türk-Kaşkarlı Mahmud  
  Kutadgu Bilig-Yusuf Hashacib  
  Dîvân-ı Hikmet- Hoca Ahmet Yesevi  
  Atebetü'l-Hakâyık-Edîb Ahmed Yüknekî  
  **Kutadgu Bilig- Kaşkarlı Mahmud***  

19 ) Türk Dili ve Edebiyatı'nı metinle takibedebildiğimiz çağ olan Eski Türkçe'den itibaren, daha belirgin ölçülerle bir ayırım yapmak ve devirleri belli tarihlerle değil ama, yüzyıllarla sınırlandırmak mümkündür. Aşağıdakilerden hangisi bu devrelerden biri değildir?




  Çağdaş (Modern) Türkçe Çağı  
  Orta Türkçe Çağı  
  Yeni Türkçe Çağı  
  **İslam Öncesi Türkçe Çağı***  
  Eski Türkçe Çağı  

20 ) 1278 yılında yayınladığı meşhur emirle resmî dilin Türkçe olduğunu ilân eden Türk beyi aşağıdakilerden hangisidir?




  Osman Bey  
  **Karamanoğlu Mehmed Bey***  
  Selçuk Bey  
  Alaaddin Keykubat  
  Germiyanoğlu Mehmed Bey  

21 ) Aşağıdakilerden hangisi ilk Türk sufilerinden biri değildir?


  Ahmed Yesevî  
  **Anber Ata***  
  Arslan Baba  
  Süleyman Hakîm Ata  
  Çoban Ata  

22 ) Horasan'dan Anadolu'ya gelmiş bir aileye mensuptur. Türk Tasavvuf Edebiyatı’nın mesnevî alanında Anadolu'da ilk büyük eser veren tanınmış kişilerden biridir. Babası da, dedesi de mutasavvıf olan ve o alanda da eğitim gören şairin Amasya'ya geldiği, oradan da Kırşehir’e gelip yerleştiği rivayetleri de vardır. Kaynaklarda verilen bilgiler arasında, Osman ve Orhan Gâzî döneminde yaşadığı ve Hacı Bektâş-ı Velî ile çağdaş olduğu söylenen şairin Arapça, Farsça ve İslâmî bilgileri bildiği, tasavvuf kültürünü aldığı, sûfiyâne şiirler yazdığı, siyâsete bile girdiği verilen bilgiler arasındadır.

Yukarıda anlatılan XIV. Yüzyıl şair ve mutasavvıfı aşağıdakilerden hangisidir?

 
  Hacı Bektaş Veli  
  **Âşık Paşa***  
  Ahmed Gülşehri  
  Yunus Emre  
  Mevlana
23) Hz. Peygamberin, peygamberlikten önceki ibâdet şeklidir. Birincisine; "Ailesine dönmeden aldığı azıkla yetinip birkaç gece ibâdet etmek", İkincisine; "Hz. İbrahim'in dinine uymak, ona göre ibâdet etmek" demektir. Hz. Peygamberin Hirâ mağarasına çekilip ibâdet etmesi, tefekküre dalması, ALLAH ile başbaşa kalması, O'nunla mahrem olması, anlamına gelen kelimelerin, tasavvufî literatürde karşılığı halvet denilmektedir.
Yukarıda ifade edilen kavramlar aşağıdakilerden hangileridir?
 
Tahannüs ve Halvet
 
Tahallüf ve Halvet
 
Tahannüs ve İnziva
 
**Tehannüs ve Tehannüf***
 
İnziva ve Tahannüf

24) Türkler için Horasan sûfîlik akımının başlıca merkezlerinden biriydi. Bu yüzden ...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 05 Aralık 2010, 13:45:24 Gönderen: uzatelin »
Kayıtlı
08 Aralık 2010, 13:55:02
burakefe67

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 5


« Yanıtla #19 : 08 Aralık 2010, 13:55:02 »

Divan-ı Hikmet’le ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?


 
İslâm Dini'nin esasları, şer’î hükümler, tasavvuf âdabı gibi konular şiirlerin ana konularını oluşturur.
 
Divân-ı Hikmet'te yer alan hikmetlerin çoğu dörtlükler hâlinde ve koşma tarzında kâfiyelenmiş, millî ölçümüz olan hece vezniyle yazılmıştır.
 
Divan-ı Hikmet’teki şiirler tamamen Ahmed Yesevi’nin talebelerine aittir. ************
 
Kıyamet ahvâli, cennet ve cehennem tasvirleri, dünya ahvâlinden şikâyet, peygamber sevgisi, dervişlerle ilgili menkıbeler, Ahmed Yesevî’nin kendi hayatına dâir parçalar, sâde bir dille anlatılır.
 
Dîvân-ı Hikmet'te işlenen konular tamamiyle dînî ve tasavvufî konulardır.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
« Son Düzenleme: 08 Aralık 2010, 13:55:44 Gönderen: burakefe67 »
Kayıtlı
Sayfa: 1 2 3 [4] 5 6 7   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes