Sınav Şartlarını Kabul Ediyorum
1 ) Felsefî ve dinî mistikler ayırımı göz önünde tutulduğunda aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Bir'e ve bütüne ulaşma Plotinus (205-270) ve İskenderiye Okulu’nun temsil ettiği felsefî mistisizm’dir.
Dini mistiklere göre vecdin hedefi doğrudan doğruya Tanrı'ya varmak, O’nun kendisiyle birleşmek, visâl halinde olmak ve O’nda kaybolmaktır.
Felsefi ve dini ayrımı yapılmakla birlikte, felsefî mistisizm ile dini mistisizm arasında yakın bir ilişkinin ve akrabalığın varlığından söz edilir. Hind mistisizminin Plotinus’un yakın akrabası olması gibi.
Felsefi mistikler vecd’in amacını Bir’e ve bütüne varmakta bulmakla beraber, Tanrı'yı bu bir ve bütünde mündemiç görmezler.
Felsefî mistiklere göre vecd’in gayesi, zihin yolu ile varılması mümkün olmayan Bir’e, bütüne ulaşmaktır.
2 ) “Dualar, tevhidler, naatler, münâcât, ilâhî, vird, zikir ve medhiyeler… İbn Arabî, İmam Gazzâlî, İbn Fârıd, Yâfiî, Nablûsî, Atâullah İskenderânî ve Ebû Hayyân gibi şahıslar nesir ve nazımda şaheserlerini meydana getirmişlerdir.”
Yukarıdaki ifadeler Tasavvufun hangi alanla ilgisine işarettir?
Tasavvuf-Eğitim
Tasavvuf-Edebiyat
Tasavvuf-Ahlak
Tasavvuf-Felsefe
Tasavvuf-Terbiye
3 ) Aşağıdakilerden hangisi kalbin özellikleriyle ilgili değildir?
Kasvetli kalp günah lekeleriyle kirlenmiş, kararıp katılaşmış kalptir.
Övülen kalp, safvet özelliğine sahip, içinde Allah sevgisinden başka bir şeyin yer almadığı “selim kalp”tir.
“Sonra kalpleriniz katılaştı da katılıkta taş gibi oldu. Hattâ daha da ileri. Taşlardan öyleleri vardır ki, içinden ırmaklar fışkırır.” âyeti kasvetli kalbi anlatır.
Kur’an’da kalbin safvet ve kasvet şeklinde birbirine zıd iki vasfından söz edilir. Bunlardan biri övülürken, diğeri yerilmektedir.
“Zalimler topluluğuyla oturma!” (el-En'âm, 6/68) âyeti kalbi kasvetli olanlarla oturmamayı teşvik eder.
4 ) Ebû Dâvûd’un kaydettiğine göre Hz. Peygamber (a.s.) …………… (r.a.)’e şöyle buyurmuştur: “Ya …………… infak et! İnfak etmekle Arş’ın sahibinin senin malını azaltacağından korkma!” hadisindeki boşluklara aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Hz. Âişe, Aişe
Hz. Osman, Osman
Ebû Hureyre, Ebâ Hureyre
Hz. Ebû Bekir, Ebâ Bekir
Bilal-i Habeşî, Bilal
5 ) İlk Tasavvvuf Klasik eseri sayılan ve Kuşeyrî ve Gazzâlî gibi mutasavvıflara kaynaklık eden eser aşağıdakilerden hangisidir?
Hatmü’I-velâye
Keşfü’l-mahcûb
Kûtü’l-kulûb
el-Luma’
Riâye li-hukûkıllah
[
Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın