Konu Başlığı: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: Zehibe üzerinde 04 Nisan 2011, 13:39:09 İslam Hukuku II Sınav Soruları 1 ) Lukata ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Lukata onu bulan kişinin elinde kayıtsız şartsız emanet hükmündedir. Lukata onu bulan kişinin mülkiyetine geçer. Lukatayı elinde bulunduran kişi, bu malı hakimin izni olmaksızın kullanması durumunda malın kullanım bedelini tazmin etmekle yükümlüdür. Lukata bulan kişi bu malı temellük kasdıyla eline geçirmesi durumunda gâsıb hükmündedir. Lukatayı elinde bulunduran kişi o malın menfaatine malik olur. 2 ) Aşağıdakilerden hangisi "Şahısvarlığı Haklarını" tanımlar? Şahıs varlığı hakları bir şahsın, şahsî hak niteliğindeki tüm haklarını ifade eder. Şahısvarlığı hakların bir şahsın sahip olduğu tüm haklara ve yükümlülüklere verilen addır. Şahısvarlığı hakları bir şahsın manevî değere sahip, para ile ölçülemeyen haklarıdır. Şahısvarlığı hakları malvarlığı haklarının bir türüdür. Şahısvarlığı hakları bir şahsın para ile ölçülebilen ve başka şahıslara devredilebilen haklarıdır. 3 ) Aşağıdaki "hak" tanımlarından hangisinde hakkın, hakkın süjesi olan şahıs ile hakkın objesi olan fayda arasında hukuk düzeni tarafından korunan bir bağ olduğu vurgulanmaktadır. Hak Şâri'in kişiler için tanıdığı faydadır. Hak Şâriin benimsemesiyle sabit olan ve Şâriin himaye ettiği şeydir. Hak Şeriatın fert için tanıdığı malî faydadır Hak Şeri’atta insan veya ALLAH için üçüncü şahıs üzerinde sabit olan şeydir. Hak Şeriatın belirli bir yararı gerçekleştirmek üzere başkasından bir îfânın gerekmesi veya bir şey üzerinde bir yetki şeklinde benimsediği bir aidiyettir. 4 ) Semen ve kıymet kavramlarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Semen bir malın kıymetinden daha az olabilir ancak daha fazla olamaz. Semen bir malın taraflar arasında anlaşılan bedelidir, kıymet ise bir malın piyasa değeridir. Kıymet kıyemî malların, semen ise mislî malların bedeline verilen addır. Semen ve kıymet aynı anlamda kullanılan iki kavramdır. Semen ve kıymet kavramları ancak kıyemî mallarla ilgili olarak sözkonusu olur. 5 ) Mubah malların ele geçirilerek mülkiyet altına alınması hangi kavramla ifade edilir. Mukâyaza İbâhâ İhrâz Hakku’t-temellük Hakku’t-taleb 6) Cümledeki boşluğu aşağıdaki seçeneklerden uygun olanıyla doldurunuz. Kişinin zimmetine taalluk eden mâlî yükümlülüklere ........... adı verilir. tazmîn mükellefiyet aynî hak mazmûn deyn 7) Mal-Menfaat ayrımında malın hangi niteliği göz önünde bulundurulur? Malın fiziki varlığı. Malın menkûl veya gayr-ı menkûl olması. Maldan faydalanılmasının mubah olması. Malın mütekavvim olması. Malın artmaya elverişli olması. 8 ) Malın"Tüketilen Mal (İstihlâk Edilen Mal)-Kullanılan Mal" ayrımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Tüketilen malların kullanımları onların maddî varlığının ortadan kalkması sonucunu doğurur. Tüketilen mallar kıyemî mallardır. Tüketilen malların iâre olarak verilmeleri mümkündür. Tüketilen malların ivazlı mübadelesinde fâiz yasağı hiçbir surette sözkonusu olmaz Tüketilen mallar mislî mallardır. 9 ) Aşağıdakilerden hangisi “mislî mal-kıyemî mal” ayrımının sonuçlarından biridir? Mislî mallar misilleri ile tazmin edilirler. Kıyemî mallar mislî mallar ile mübâdele edilemez. Mislî ve Kıyemî mallar râyiç bedelleri üzerinden tazmin edilirler. Faiz yasağı ancak kıyemî mallarda sözkonusu olur. Mislî mallar ister misilleri ister kıymetleri ile tazmin edilebilirler. 10 ) Aşağıdakilerden hangisi “Kul Hakkının” baskın olduğu “Müşterek Hakların” örneklerindendir? Zimmet borçları Zina iftirası (kazif) cezası Kısas hakkı Hırsızlık cezası Alacak hakları 11 ) Hanefî Mezhebine göre belirli bir menkûl mallın vakfı aşağıdaki durumlardan hangisinde geçerli olur? Menkûl malın ortak mülkiyete konu bir mal olması Menkûl malın gayr-ı mümeyyiz bir kişi tarafından vakfedilmiş olması. Menkûl malın vakfı konusunda yerleşik bir örfün buluyor olması. Menkûl malın vâkıf tarafından ölümüne bağlı bir şekilde vakfetmesi. Menkûl malın bi-gayrıhî mazmûn bir mal olması. 12 ) Bir akarın (arsa) satılması durumunda, o akarı kiralayarak üzerine bir ev yapan kişi ile o araziye bitişik komşu akar sahibi arasında şufa hakkı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Bina sahibi ve komşu akar sahibi aynı statüde şufa hakkına sahiptirler. Yalnızca bina sahibinin şufa hakkı vardır. Yalnızca komşu akar sahibinin şufa hakkı vardır. Komşu akar sahibinin şufa hakkı bina sahibinin şufa hakkından önce gelir. Bina sahibi komşu akar sahibine göre öncelikli olarak şufa hakkına sahiptir. 13 ) Bir malın şufa hakkına dayanarak mülkiyetine sahip olma durumuyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Şufa hakkı satılan malın râyiç bedeli ile alıcıya maliyet bedelinden hangisi yüksek ise onu ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi satılan malın yalnızca râyiç bedelini ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi bedel konusunda alıcı ile yeni bir anlaşma yapmak zorundadır. Şufa hakkı sahibi satıcı ile üzerinde anlaşacağı bedeli ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi satılan mal için alıcının ödemiş olduğu maliyet bedelini ödemekle yükümlüdür. 14 ) Aşağıdaki cümlede boşluğa hangi ifade getirilmelidir? “ …. zimmete sahip olma niteliğini ifade eden bir kavramdır." Vücûb ehliyeti El-hukûku’l-mücerrede Hakku’l-teallî Eda ehliyeti Deyn 15 ) Cümledeki boşluğu aşağdaki seçeneklerden uygun olanı ile doldurunuz. Gerçek anlamda vakıf olmayıp, devlet arazisi veya gelirlerinin belirli bir cihete tahsis edilmesi şeklinde kurulan vakıflara ........... vakıf adı verilir. irsâdî zürrî mevkûf muhayyer ehlî Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: cananay üzerinde 08 Nisan 2011, 19:24:35 İslam Hukuku II Quiz 1 SınavıSınav 1 ) Lukata ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Lukata onu bulan kişinin elinde kayıtsız şartsız emanet hükmündedir. Lukata onu bulan kişinin mülkiyetine geçer. Lukatayı elinde bulunduran kişi, bu malı hakimin izni olmaksızın kullanması durumunda malın kullanım bedelini tazmin etmekle yükümlüdür. Lukata bulan kişi bu malı temellük kasdıyla eline geçirmesi durumunda gâsıb hükmündedir. Lukatayı elinde bulunduran kişi o malın menfaatine malik olur. 2 ) Aşağıdakilerden hangisi "Şahısvarlığı Haklarını" tanımlar? Şahıs varlığı hakları bir şahsın, şahsî hak niteliğindeki tüm haklarını ifade eder. Şahısvarlığı hakların bir şahsın sahip olduğu tüm haklara ve yükümlülüklere verilen addır. Şahısvarlığı hakları bir şahsın manevî değere sahip, para ile ölçülemeyen haklarıdır. Şahısvarlığı hakları malvarlığı haklarının bir türüdür. Şahısvarlığı hakları bir şahsın para ile ölçülebilen ve başka şahıslara devredilebilen haklarıdır. 3 ) Aşağıdaki "hak" tanımlarından hangisinde hakkın, hakkın süjesi olan şahıs ile hakkın objesi olan fayda arasında hukuk düzeni tarafından korunan bir bağ olduğu vurgulanmaktadır. Hak Şâri'in kişiler için tanıdığı faydadır. Hak Şâriin benimsemesiyle sabit olan ve Şâriin himaye ettiği şeydir. Hak Şeriatın fert için tanıdığı malî faydadır Hak Şeri’atta insan veya Allah için üçüncü şahıs üzerinde sabit olan şeydir. Hak Şeriatın belirli bir yararı gerçekleştirmek üzere başkasından bir îfânın gerekmesi veya bir şey üzerinde bir yetki şeklinde benimsediği bir aidiyettir. 4 ) Semen ve kıymet kavramlarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Semen bir malın kıymetinden daha az olabilir ancak daha fazla olamaz. Semen bir malın taraflar arasında anlaşılan bedelidir, kıymet ise bir malın piyasa değeridir. Kıymet kıyemî malların, semen ise mislî malların bedeline verilen addır. Semen ve kıymet aynı anlamda kullanılan iki kavramdır. Semen ve kıymet kavramları ancak kıyemî mallarla ilgili olarak sözkonusu olur. 5 ) Mubah malların ele geçirilerek mülkiyet altına alınması hangi kavramla ifade edilir. Mukâyaza İbâhâ İhrâz Hakku’t-temellük Hakku’t-taleb 3/5 Cevap Listesi 1 2 3 4 5 İslam Hukuku II Quiz 2 1 ) Cümledeki boşluğu aşağıdaki seçeneklerden uygun olanıyla doldurunuz. Kişinin zimmetine taalluk eden mâlî yükümlülüklere ........... adı verilir. tazmîn mükellefiyet aynî hak mazmûn deyn 2 ) Mal-Menfaat ayrımında malın hangi niteliği göz önünde bulundurulur? Malın fiziki varlığı. Malın menkûl veya gayr-ı menkûl olması. Maldan faydalanılmasının mubah olması. Malın mütekavvim olması. Malın artmaya elverişli olması. 3 ) Malın"Tüketilen Mal (İstihlâk Edilen Mal)-Kullanılan Mal" ayrımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Tüketilen malların kullanımları onların maddî varlığının ortadan kalkması sonucunu doğurur. Tüketilen mallar kıyemî mallardır. Tüketilen malların iâre olarak verilmeleri mümkündür. Tüketilen malların ivazlı mübadelesinde fâiz yasağı hiçbir surette sözkonusu olmaz Tüketilen mallar mislî mallardır. 4 ) Aşağıdakilerden hangisi “mislî mal-kıyemî mal” ayrımının sonuçlarından biridir? Mislî mallar misilleri ile tazmin edilirler. Kıyemî mallar mislî mallar ile mübâdele edilemez. Mislî ve Kıyemî mallar râyiç bedelleri üzerinden tazmin edilirler. Faiz yasağı ancak kıyemî mallarda sözkonusu olur. Mislî mallar ister misilleri ister kıymetleri ile tazmin edilebilirler. 5 ) Aşağıdakilerden hangisi “Kul Hakkının” baskın olduğu “Müşterek Hakların” örneklerindendir? Zimmet borçları Zina iftirası (kazif) cezası Kısas hakkı Hırsızlık cezası Alacak hakları İslam Hukuku II Vize 1 ) Hanefî Mezhebine göre belirli bir menkûl mallın vakfı aşağıdaki durumlardan hangisinde geçerli olur? Menkûl malın ortak mülkiyete konu bir mal olması Menkûl malın gayr-ı mümeyyiz bir kişi tarafından vakfedilmiş olması. Menkûl malın vakfı konusunda yerleşik bir örfün buluyor olması. Menkûl malın vâkıf tarafından ölümüne bağlı bir şekilde vakfetmesi. Menkûl malın bi-gayrıhî mazmûn bir mal olması. 2 ) Bir akarın (arsa) satılması durumunda, o akarı kiralayarak üzerine bir ev yapan kişi ile o araziye bitişik komşu akar sahibi arasında şufa hakkı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Bina sahibi ve komşu akar sahibi aynı statüde şufa hakkına sahiptirler. Yalnızca bina sahibinin şufa hakkı vardır. Yalnızca komşu akar sahibinin şufa hakkı vardır. Komşu akar sahibinin şufa hakkı bina sahibinin şufa hakkından önce gelir. Bina sahibi komşu akar sahibine göre öncelikli olarak şufa hakkına sahiptir. 3 ) Bir malın şufa hakkına dayanarak mülkiyetine sahip olma durumuyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Şufa hakkı satılan malın râyiç bedeli ile alıcıya maliyet bedelinden hangisi yüksek ise onu ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi satılan malın yalnızca râyiç bedelini ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi bedel konusunda alıcı ile yeni bir anlaşma yapmak zorundadır. Şufa hakkı sahibi satıcı ile üzerinde anlaşacağı bedeli ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi satılan mal için alıcının ödemiş olduğu maliyet bedelini ödemekle yükümlüdür. 4 ) Aşağıdaki cümlede boşluğa hangi ifade getirilmelidir? “ …. zimmete sahip olma niteliğini ifade eden bir kavramdır." Vücûb ehliyeti El-hukûku’l-mücerrede Hakku’l-teallî Eda ehliyeti Deyn 5 ) Cümledeki boşluğu aşağdaki seçeneklerden uygun olanı ile doldurunuz. Gerçek anlamda vakıf olmayıp, devlet arazisi veya gelirlerinin belirli bir cihete tahsis edilmesi şeklinde kurulan vakıflara ........... vakıf adı verilir. irsâdî zürrî mevkûf muhayyer ehlî Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: dedecim üzerinde 08 Nisan 2011, 21:16:19 cevaplarınıda yazalım lütfen
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: yüsra72 üzerinde 09 Nisan 2011, 21:54:40 CEVAPLAR
1 ) Lukata ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Lukata onu bulan kişinin elinde kayıtsız şartsız emanet hükmündedir. Lukata onu bulan kişinin mülkiyetine geçer. Lukatayı elinde bulunduran kişi, bu malı hakimin izni olmaksızın kullanması durumunda malın kullanım bedelini tazmin etmekle yükümlüdür. Lukata bulan kişi bu malı temellük kasdıyla eline geçirmesi durumunda gâsıb hükmündedir.*** Lukatayı elinde bulunduran kişi o malın menfaatine malik olur. 2 ) Aşağıdakilerden hangisi "Şahısvarlığı Haklarını" tanımlar? Şahıs varlığı hakları bir şahsın, şahsî hak niteliğindeki tüm haklarını ifade eder. Şahısvarlığı hakların bir şahsın sahip olduğu tüm haklara ve yükümlülüklere verilen addır. Şahısvarlığı hakları bir şahsın manevî değere sahip, para ile ölçülemeyen haklarıdır. *** Şahısvarlığı hakları malvarlığı haklarının bir türüdür. Şahısvarlığı hakları bir şahsın para ile ölçülebilen ve başka şahıslara devredilebilen haklarıdır. 3 ) Aşağıdaki "hak" tanımlarından hangisinde hakkın, hakkın süjesi olan şahıs ile hakkın objesi olan fayda arasında hukuk düzeni tarafından korunan bir bağ olduğu vurgulanmaktadır. Hak Şâri'in kişiler için tanıdığı faydadır. Hak Şâriin benimsemesiyle sabit olan ve Şâriin himaye ettiği şeydir. Hak Şeriatın fert için tanıdığı malî faydadır Hak Şeri’atta insan veya ALLAH için üçüncü şahıs üzerinde sabit olan şeydir. Hak Şeriatın belirli bir yararı gerçekleştirmek üzere başkasından bir îfânın gerekmesi veya bir şey üzerinde bir yetki şeklinde benimsediği bir aidiyettir****. 4 ) Semen ve kıymet kavramlarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Semen bir malın kıymetinden daha az olabilir ancak daha fazla olamaz. Semen bir malın taraflar arasında anlaşılan bedelidir, kıymet ise bir malın piyasa değeridir. **** Kıymet kıyemî malların, semen ise mislî malların bedeline verilen addır. Semen ve kıymet aynı anlamda kullanılan iki kavramdır. Semen ve kıymet kavramları ancak kıyemî mallarla ilgili olarak sözkonusu olur. 5 ) Mubah malların ele geçirilerek mülkiyet altına alınması hangi kavramla ifade edilir. Mukâyaza İbâhâ İhrâz**** Hakku’t-temellük Hakku’t-taleb 6) Cümledeki boşluğu aşağıdaki seçeneklerden uygun olanıyla doldurunuz. Kişinin zimmetine taalluk eden mâlî yükümlülüklere ........... adı verilir. tazmîn mükellefiyet aynî hak mazmûn deyn **** 7) Mal-Menfaat ayrımında malın hangi niteliği göz önünde bulundurulur? Malın fiziki varlığı. ****??? Malın menkûl veya gayr-ı menkûl olması. Maldan faydalanılmasının mubah olması. Malın mütekavvim olması. Malın artmaya elverişli olması. 8 ) Malın"Tüketilen Mal (İstihlâk Edilen Mal)-Kullanılan Mal" ayrımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Tüketilen malların kullanımları onların maddî varlığının ortadan kalkması sonucunu doğurur.**** Tüketilen mallar kıyemî mallardır. Tüketilen malların iâre olarak verilmeleri mümkündür. Tüketilen malların ivazlı mübadelesinde fâiz yasağı hiçbir surette sözkonusu olmaz Tüketilen mallar mislî mallardır. 9 ) Aşağıdakilerden hangisi “mislî mal-kıyemî mal” ayrımının sonuçlarından biridir? Mislî mallar misilleri ile tazmin edilirler. *** Kıyemî mallar mislî mallar ile mübâdele edilemez. Mislî ve Kıyemî mallar râyiç bedelleri üzerinden tazmin edilirler. Faiz yasağı ancak kıyemî mallarda sözkonusu olur. Mislî mallar ister misilleri ister kıymetleri ile tazmin edilebilirler. 10 ) Aşağıdakilerden hangisi “Kul Hakkının” baskın olduğu “Müşterek Hakların” örneklerindendir? Zimmet borçları Zina iftirası (kazif) cezası Kısas hakkı *** Hırsızlık cezası Alacak hakları 11 ) Hanefî Mezhebine göre belirli bir menkûl mallın vakfı aşağıdaki durumlardan hangisinde geçerli olur? Menkûl malın ortak mülkiyete konu bir mal olması Menkûl malın gayr-ı mümeyyiz bir kişi tarafından vakfedilmiş olması. Menkûl malın vakfı konusunda yerleşik bir örfün buluyor olması.***** Menkûl malın vâkıf tarafından ölümüne bağlı bir şekilde vakfetmesi. Menkûl malın bi-gayrıhî mazmûn bir mal olması. **12 ) Bir akarın (arsa) satılması durumunda, o akarı kiralayarak üzerine bir ev yapan kişi ile o araziye bitişik komşu akar sahibi arasında şufa hakkı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Bina sahibi ve komşu akar sahibi aynı statüde şufa hakkına sahiptirler. Yalnızca bina sahibinin şufa hakkı vardır. Yalnızca komşu akar sahibinin şufa hakkı vardır.***? Komşu akar sahibinin şufa hakkı bina sahibinin şufa hakkından önce gelir. Bina sahibi komşu akar sahibine göre öncelikli olarak şufa hakkına sahiptir. ***13 ) Bir malın şufa hakkına dayanarak mülkiyetine sahip olma durumuyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Şufa hakkı satılan malın râyiç bedeli ile alıcıya maliyet bedelinden hangisi yüksek ise onu ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi satılan malın yalnızca râyiç bedelini ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi bedel konusunda alıcı ile yeni bir anlaşma yapmak zorundadır. Şufa hakkı sahibi satıcı ile üzerinde anlaşacağı bedeli ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi satılan mal için alıcının ödemiş olduğu maliyet bedelini ödemekle yükümlüdür. ****? 14 ) Aşağıdaki cümlede boşluğa hangi ifade getirilmelidir? “ …. zimmete sahip olma niteliğini ifade eden bir kavramdır." Vücûb ehliyeti ***** El-hukûku’l-mücerrede Hakku’l-teallî Eda ehliyeti Deyn 15 ) Cümledeki boşluğu aşağdaki seçeneklerden uygun olanı ile doldurunuz. Gerçek anlamda vakıf olmayıp, devlet arazisi veya gelirlerinin belirli bir cihete tahsis edilmesi şeklinde kurulan vakıflara ........... vakıf adı verilir. irsâdî **** zürrî mevkûf muhayyer ehlî Arkadaşlar emin olmadıklarıma soru işaretini koydum. tam olarak emin olmadığım için kimseyi yanıltmak istemem. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: dedecim üzerinde 10 Nisan 2011, 22:50:13 teşekkürler devamınıda lütfen ekleyelim hepberaber arkadaşlar birlikten kuvvet doğar rabbim yar ve yardımcımız olsun inş saygılarımla
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: ömerseve üzerinde 12 Nisan 2011, 00:59:50 1 ) Semen ve kıymet kavramlarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Semen ve kıymet kavramları ancak kıyemî mallarla ilgili olarak sözkonusu olur. Semen bir malın taraflar arasında anlaşılan bedelidir, kıymet ise bir malın piyasa değeridir. Kıymet kıyemî malların, semen ise mislî malların bedeline verilen addır. Semen ve kıymet aynı anlamda kullanılan iki kavramdır. Semen bir malın kıymetinden daha az olabilir ancak daha fazla olamaz. 2 ) Lukata ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Lukata onu bulan kişinin mülkiyetine geçer. Lukatayı elinde bulunduran kişi o malın menfaatine malik olur. Lukata onu bulan kişinin elinde kayıtsız şartsız emanet hükmündedir. Lukatayı elinde bulunduran kişi, bu malı hakimin izni olmaksızın kullanması durumunda malın kullanım bedelini tazmin etmekle yükümlüdür. Lukata bulan kişi bu malı temellük kasdıyla eline geçirmesi durumunda gâsıb hükmündedir. 3 ) Aşağıdakilerden hangisi menfaatin bedel karşılığı temliki olan icârenin bağlayıcı (lâzım), menfaatin bedelsiz temliki olan iârenin ise bağlayıcı olmayan (gayr-ı lâzım) bir akit olmasının hukuki sonuçlarındandır? Bir malı iâre olarak alan kişi bunu bir başkasına icâre olarak veremez. Bir malı icâre ile alan kişi bu malı bir başkasına iâre olarak veremez. İâre alan kişi iâre aldığı malı bedelsiz olarak bir başkasına kullanmak üzere veremez. İâre alan kişi iâre aldığı malı bedel karşılığında bir başkasına kullanmak üzere verebilir. İâre alan kişi iâre aldığı malı bedel karşılığında ancak kısa bir süre için bir başkasına kullanmak üzere verebilir. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: ömerseve üzerinde 12 Nisan 2011, 01:12:42 1 ) Rehinle ilgili olarak “Hapis Hakkı” hangi anlama gelir? Mürtehinin râhinin vermeyi vaat ettiği rehni mahkeme yoluyla elde etme hakkı. Mürtehinin alacağının tamamını tahsil edene dek rehni elinde tutma hakkı. Râhinin borcunu ödememesi durumunda mürtehinin mahkemeye müracaat ederek râhinin borcunu ödeyinceye kadar hapiste tutulmasını talep hakkı. Râhinin, rehnedilen malı mürtehine teslim etmeden önce elinde tutma hakkı. Râhinin rehni teslim etmeden önce rehinden cayma yetkisi. 2 ) Bir malın şufa hakkına dayanarak mülkiyetine sahip olma durumuyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Şufa hakkı sahibi satılan malın yalnızca râyiç bedelini ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi satılan mal için alıcının ödemiş olduğu maliyet bedelini ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi satıcı ile üzerinde anlaşacağı bedeli ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi bedel konusunda alıcı ile yeni bir anlaşma yapmak zorundadır. Şufa hakkı satılan malın râyiç bedeli ile alıcıya maliyet bedelinden hangisi yüksek ise onu ödemekle yükümlüdür. 3 ) Bir Eşya Hukuku kavramı olan “nisbî hak” ifadesinde nisbîlikten kastedilen anlamı aşağıdaki ifadelerden hangisi açıklar? I. Nisbî hak, hakkın bakış açısına göre değişen bir kavram olduğunu ifade eder. II. Nisbî hak bir hakkın herkese değil, belirli bir kişiye karşı ileri sürülebilir bir hak olduğunu ifade eder. III. Nisbî haklar bir eşya ile ilgili hakladır. IV. Nisbî haklar aynî hakların bir bölümünü oluşturur. V. Nisbî haklar mülkiyet hakkının kavramıyla aynı anlamda kullanılır. Nisbî haklar mülkiyet hakkının kavramıyla aynı anlamda kullanılır. Nisbî haklar aynî hakların bir bölümünü oluşturur. Nisbî hak, hakkın bakış açısına göre değişen bir kavram olduğunu ifade eder. Nisbî haklar bir eşya ile ilgili hakladır. Nisbî hak bir hakkın herkese değil, belirli bir kişiye karşı ileri sürülebilir bir hak olduğunu ifade eder. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: ömerseve üzerinde 12 Nisan 2011, 01:16:00 arkadaşlar bu son bana çıkan soruyu aynen kopyaladım Ama soruyu anlamadım bilen varsa açıklasın
böyle soru mu olur Allah aşkına Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: ahmet26 üzerinde 12 Nisan 2011, 08:58:24 FARKLI SORULARI PAYLAŞALIM ARKADAŞLAR
Rehinle teminat altına alınan hakkın(merhun bih) mazmun bi gayrihi olmaması şartını aşağıdaki ifadelerden hangisi açıklar? A merhun bihin ancak haksız bir fiil sonucu tazmin yükümlülüğü doğuran bir hak olması B merhun bihin başka bir şey ile doğrudan teminat altına alınmamış olması C merhun bihin gayri lazım bir akdin konusu olması D merhun bihin tazmin yükümlülüğü doğuran bir hak olmaması E merhun bihin tazmin yükümlülüğü doğurmayan bir hak olması Aşağıdakilerden hangileri “sınırlı ayni haklar” kavramında “sınırlı” kelimesiyle ifade edilmek temel anlamdır? A bir malın sınırlarının belirli olması B bir mal üzerindeki yetkilerin nisbi olması C bir malın üzerindeki yetkilerin kamu menfaati sebebiyle sınırlandırılmış olması D bir mal üzerindeki yetkilerin sınırlı olması E bir mal üzerindeki mutlak yetkinin akit ile sınırlandırılmış olması Aşağıdaki ifadelerden hangisi zimmet kavramıyla ilgili olarak söylenebilir? A kişi ancak mal varlığı kadar zimmet borcuna sahip olabilir B zimmet fukahanın ittifakıyla kişinin ölümyle sona erer C ehli zimmetin zimmet akdinden yararlanabilmeleri için vücup ehliyetine sahip olmaları gerekir D hanefi mezhebine göre zimmet kişinin vefatıyla sona ermez, ciddi derecede zedelenir E zimmetin kişinin doğumuyla başladığı konusunda fukaha arasında ihtilaf söz konusu değildir. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: ahmett üzerinde 12 Nisan 2011, 11:22:33 Allah hepimizin yardımcısı olsun.........
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: marziye üzerinde 12 Nisan 2011, 11:50:43 )
Cümledeki boşluğu aşağıdaki uygun kelimelerden biriyle doldurunuz. “ …...... Mezhebine göre kiralanmış bir malın menfaati vakfedilebilir” Maturîdî ****Mâlikî Hanbelî Hanefî Şâfiî Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: marziye üzerinde 12 Nisan 2011, 12:38:28 3 )
Aşağıdakilerden hangisi menfaatin bedel karşılığı temliki olan icârenin bağlayıcı (lâzım), menfaatin bedelsiz temliki olan iârenin ise bağlayıcı olmayan (gayr-ı lâzım) bir akit olmasının hukuki sonuçlarındandır? Bir malı icâre ile alan kişi bu malı bir başkasına iâre olarak veremez. ****Bir malı iâre olarak alan kişi bunu bir başkasına icâre olarak veremez. İâre alan kişi iâre aldığı malı bedelsiz olarak bir başkasına kullanmak üzere veremez. İâre alan kişi iâre aldığı malı bedel karşılığında bir başkasına kullanmak üzere verebilir. İâre alan kişi iâre aldığı malı bedel karşılığında ancak kısa bir süre için bir başkasına kullanmak üzere verebilir. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: marziye üzerinde 12 Nisan 2011, 12:44:37 5 )
Aşağıdakilerin hangisi Hanefî Mezhebine göre menfaatlerin mütekavvim mal olarak değerlendirilmemesinin sonuçlarındandır? Manfaatler satım akdine konu olamazlar. Menfaatler ancak menfaatlerle mübâdele edilebilir. Menfaatler ancak misilleriyle tazmin olunur. Menfaatlerin haksız kullanımı tazmin yükümlülüğü ortaya çıkarmaz.?????? Menfaatlerin tazmini kıymetleri üzerinden yapılır. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: marziye üzerinde 12 Nisan 2011, 13:15:03 )
“İslam Hukuku” kavramıyla ilgili olarak hakkında aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur. I. İslam Hukuku kavramı klasik dönemde sınırları belirlenmiş ve köklü bir şekilde kurallar üzerine oturtulmuş bir kavramdır. II. İslam Hukuku kavramı fıkhın tüm konularını içine alacak bir çerçeveye sahiptir. III. İslam Hukuku kavramı klasik dönem Fıkıh kavramını tam olarak karşılar. IV. İslam Hukuku kavramı modern dönemde oluşturulmuş bir kavramdır. V. İslam Hukuku kavramı fıkhın kapsamı içinde yeralan ibâdet konularını büyük oranda içine almaz. IV ve V ????I ve IV I ve II I II ve V 1 ) Bir akarın (arsa) satılması durumunda, o akarı kiralayarak üzerine bir ev yapan kişi ile o araziye bitişik komşu akar sahibi arasında şufa hakkı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Yalnızca bina sahibinin şufa hakkı vardır. Yalnızca komşu akar sahibinin şufa hakkı vardır. Bina sahibi komşu akar sahibine göre öncelikli olarak şufa hakkına sahiptir. Komşu akar sahibinin şufa hakkı bina sahibinin şufa hakkından önce gelir. Bina sahibi ve komşu akar sahibi aynı statüde şufa hakkına sahiptirler. 2 ) Rehinle teminat altına alınan hakkın (merhûn bih) mazmûn bi-gayrihî olmaması şartını aşağıdaki ifadelerden hangisi açıklar? Merhûn bihin gayr-ı lâzım bir akdin konusu olması. Merhûn bihin bir başka şey ile doğrundan teminat altına alınmamış olması. Merhûn bihin ancak haksız bir fiil sonucu tazmin yükümlülüğü doğuran bir hak olması. Merhûn bihin tazmin yükümlülüğü doğurmayan bir hak olması. Merhûn bih’in tazmin yükümlülüğü doğuran bir hak olmaması. 3 ) Hanefî Mezhebine göre kural olarak menkûl malların vakfedilmesi câiz değildir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Bina araziden bağımsız olarak vakfedilebilir ancak ağaçlar araziden bağımsız olarak vakfedilemez. Bina ve ağaçlar vakfedildiğinde bunlara bağlı bulunan arazi doğrudan vakfedilmiş olur. Bina ve ağaçlar hiçbir şekilde vakfedilemezler. Bina ve ağaçlar ancak üzerindeki arazi ile birlikte vakfedilebilirler. Bina ve ağaçlar üzerinde bulundukları araziden bağımsız olarak vakfedilebilirler. 4 ) Aşağıdakilerden hangisi irtifak haklarından değildir? Hakku isâleti’s-selc Hakku’ş-şirb Rehin Hakku’l-mesîl Hakku’t-teallî 5 ) Aynî hak kavramı hakkında aşağıdakilerden hangileri yanlıştır? I. Aynî hak bir mal üzerindeki yetkiyi ifade eder. II. Aynî haklar ancak belirli bir çevreye karşı ileri sürülebilir. III. Mülkiyet hakkı bir aynî haktır. IV. İrtifak hakları aynî hak çeşitlerindendir. V. Aynî haklar sınırlı ve sınırsız aynî haklar şeklinde ikiye ayrılır. ???I, III, IV ve V II III ve V I I ve III Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: marziye üzerinde 12 Nisan 2011, 13:26:54 4 )
Aşağıdakilerden hangisi bir "Sınırlı Aynî Hak" çeşididir? ???Âriye Geçiş Hakkı Önalım hakkı Vedîa Şufa 2 ) Şahsî hak kavramıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangileri söylenebilir? I. Şahsî hak kavramı bir şahsın kanun tarafından korunan menfaatlerinin tümünü ifade eder. II. Şahsî hak kavramı bir hakkın belirli bir şahıstan talep edilebileceğini ifade eder. III. Şahsî hak bir mal üzerindeki zilyedlik ilişkisini ifade eder. IV. Şahsî hak ve nisbî hak aynı anlamda kullanılır. V. Şahsî hak nisbî hak kavramından daha geniş bir yetkiyi ifade eder. II IV III ve V ???II ve IV I ve V Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: davut26 üzerinde 12 Nisan 2011, 17:33:20 boşluk doldurma sorusu çıktı.
Özel Hukuk kuralları ...................kavramları sayesinde kişilerin birbirleriyle olan hukuki lişkilerini düzenler. Cvp: nisbi hak ve borç (2.hfta sayfa 6) Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: davut26 üzerinde 12 Nisan 2011, 17:40:42 arkadaşlar "milk-ibaha-hukuk" la ilgili bi soru vardı ibahayı soruyordu. soruyu tam hatırlamıyorum ama cevabını biliyorum.
cevap:İbaha kişiye milk veya hak nitelikli bireysel yetki vermeyen, salt izin ve ruhsatları ifade eden bir kavramdır. 3.hf syf.7 Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: yakup66 üzerinde 12 Nisan 2011, 18:34:57 Aşağıdakilerden hangisi menfaatin bedel karşılığı temliki olan icârenin bağlayıcı (lâzım), menfaatin bedelsiz temliki olan iârenin ise bağlayıcı olmayan (gayr-ı lâzım) bir akit olmasının hukuki sonuçlarındandır?
İâre alan kişi iâre aldığı malı bedel karşılığında ancak kısa bir süre için bir başkasına kullanmak üzere verebilir. İâre alan kişi iâre aldığı malı bedelsiz olarak bir başkasına kullanmak üzere veremez. İâre alan kişi iâre aldığı malı bedel karşılığında bir başkasına kullanmak üzere verebilir. Bir malı iâre olarak alan kişi bunu bir başkasına icâre olarak veremez. Bir malı icâre ile alan kişi bu malı bir başkasına iâre olarak veremez. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: emine42 üzerinde 12 Nisan 2011, 21:16:04 Allah hepinizden razı olsun. Emeklerinize sağlık.
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: dedecim üzerinde 12 Nisan 2011, 21:44:11 değerli arkadaşlar hepsinin cevaplarını bir arda toplayıp sunabilirseniz müteşekkir oluruz saygılarımla
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: yakup66 üzerinde 12 Nisan 2011, 22:25:26 2 )
Cümledeki boşluğu aşağıdaki uygun kelimelerden biriyle doldurunuz. Ebû Hanîfye göre vakıf …......... bir tasarruftur. mevkûf lâzım gayr-ı lâzım gayr-ı sahîh bağlayıcı Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: omerkorkmaz üzerinde 13 Nisan 2011, 15:40:49 2 ) Cümledeki boşluğu aşağıdaki uygun kelimelerden biriyle doldurunuz. Ebû Hanîfye göre vakıf …......... bir tasarruftur. mevkûf lâzım gayr-ı lâzım**** gayr-ı sahîh bağlayıcı Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: sevket üzerinde 13 Nisan 2011, 20:43:43 Ayn mülkiyeti ile aynı anlama gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Mücerred Mülkiyet Şuyû Halinde Mülkiyet Deyn mülkiyeti Menfaat Mülkiyeti Rakabe mülkiyeti **** arkadaşlar bu soru çıktı banada farklı olarak. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: Mehmed üzerinde 14 Nisan 2011, 00:22:32 İSLAM HUKUKU II
1 ) Lukata ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Lukata onu bulan kişinin elinde kayıtsız şartsız emanet hükmündedir. Lukata onu bulan kişinin mülkiyetine geçer. Lukatayı elinde bulunduran kişi, bu malı hakimin izni olmaksızın kullanması durumunda malın kullanım bedelini tazmin etmekle yükümlüdür. Lukata bulan kişi bu malı temellük kasdıyla eline geçirmesi durumunda gâsıb hükmündedir.xxx Lukatayı elinde bulunduran kişi o malın menfaatine malik olur. 2 ) Aşağıdakilerden hangisi "Şahısvarlığı Haklarını" tanımlar? Şahıs varlığı hakları bir şahsın, şahsî hak niteliğindeki tüm haklarını ifade eder. Şahısvarlığı hakların bir şahsın sahip olduğu tüm haklara ve yükümlülüklere verilen addır. Şahısvarlığı hakları bir şahsın manevî değere sahip, para ile ölçülemeyen haklarıdır. xxxx Şahısvarlığı hakları malvarlığı haklarının bir türüdür. Şahısvarlığı hakları bir şahsın para ile ölçülebilen ve başka şahıslara devredilebilen haklarıdır. 3 ) Aşağıdaki "hak" tanımlarından hangisinde hakkın, hakkın süjesi olan şahıs ile hakkın objesi olan fayda arasında hukuk düzeni tarafından korunan bir bağ olduğu vurgulanmaktadır. Hak Şâri'in kişiler için tanıdığı faydadır. Hak Şâriin benimsemesiyle sabit olan ve Şâriin himaye ettiği şeydir. Hak Şeriatın fert için tanıdığı malî faydadır Hak Şeri’atta insan veya ALLAH için üçüncü şahıs üzerinde sabit olan şeydir. Hak Şeriatın belirli bir yararı gerçekleştirmek üzere başkasından bir îfânın gerekmesi veya bir şey üzerinde bir yetki şeklinde benimsediği bir aidiyettir. xxxxx 4 ) Semen ve kıymet kavramlarıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Semen bir malın kıymetinden daha az olabilir ancak daha fazla olamaz. Semen bir malın taraflar arasında anlaşılan bedelidir, kıymet ise bir malın piyasa değeridir.xxx Kıymet kıyemî malların, semen ise mislî malların bedeline verilen addır. Semen ve kıymet aynı anlamda kullanılan iki kavramdır. Semen ve kıymet kavramları ancak kıyemî mallarla ilgili olarak sözkonusu olur. 5 ) Mubah malların ele geçirilerek mülkiyet altına alınması hangi kavramla ifade edilir. Mukâyaza İbâhâ İhrâz xxxx Hakku’t-temellük Hakku’t-taleb 6) Cümledeki boşluğu aşağıdaki seçeneklerden uygun olanıyla doldurunuz. Kişinin zimmetine taalluk eden mâlî yükümlülüklere ........... adı verilir. tazmîn mükellefiyet aynî hak mazmûn deyn xxxx 7) Mal-Menfaat ayrımında malın hangi niteliği göz önünde bulundurulur? Malın fiziki varlığı.xxxxx Malın menkûl veya gayr-ı menkûl olması. Maldan faydalanılmasının mubah olması. Malın mütekavvim olması. Malın artmaya elverişli olması. 8 ) Malın"Tüketilen Mal (İstihlâk Edilen Mal)-Kullanılan Mal" ayrımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Tüketilen malların kullanımları onların maddî varlığının ortadan kalkması sonucunu doğurur.xxxx Tüketilen mallar kıyemî mallardır. Tüketilen malların iâre olarak verilmeleri mümkündür. Tüketilen malların ivazlı mübadelesinde fâiz yasağı hiçbir surette sözkonusu olmaz Tüketilen mallar mislî mallardır. 9 ) Aşağıdakilerden hangisi “mislî mal-kıyemî mal” ayrımının sonuçlarından biridir? Mislî mallar misilleri ile tazmin edilirler.xxxxxx Kıyemî mallar mislî mallar ile mübâdele edilemez. Mislî ve Kıyemî mallar râyiç bedelleri üzerinden tazmin edilirler. Faiz yasağı ancak kıyemî mallarda sözkonusu olur. Mislî mallar ister misilleri ister kıymetleri ile tazmin edilebilirler. 10 ) Aşağıdakilerden hangisi “Kul Hakkının” baskın olduğu “Müşterek Hakların” örneklerindendir? Zimmet borçları Zina iftirası (kazif) cezası Kısas hakkı xxxxxxxxx Hırsızlık cezası Alacak hakları 11 ) Hanefî Mezhebine göre belirli bir menkûl mallın vakfı aşağıdaki durumlardan hangisinde geçerli olur? Menkûl malın ortak mülkiyete konu bir mal olması Menkûl malın gayr-ı mümeyyiz bir kişi tarafından vakfedilmiş olması. Menkûl malın vakfı konusunda yerleşik bir örfün buluyor olması.xxxxxxxxxx Menkûl malın vâkıf tarafından ölümüne bağlı bir şekilde vakfetmesi. Menkûl malın bi-gayrıhî mazmûn bir mal olması. 12 ) Bir akarın (arsa) satılması durumunda, o akarı kiralayarak üzerine bir ev yapan kişi ile o araziye bitişik komşu akar sahibi arasında şufa hakkı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Bina sahibi ve komşu akar sahibi aynı statüde şufa hakkına sahiptirler. Yalnızca bina sahibinin şufa hakkı vardır. Yalnızca komşu akar sahibinin şufa hakkı vardır. xxxxxxxxxxxx Komşu akar sahibinin şufa hakkı bina sahibinin şufa hakkından önce gelir. Bina sahibi komşu akar sahibine göre öncelikli olarak şufa hakkına sahiptir. 13 ) Bir malın şufa hakkına dayanarak mülkiyetine sahip olma durumuyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Şufa hakkı satılan malın râyiç bedeli ile alıcıya maliyet bedelinden hangisi yüksek ise onu ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi satılan malın yalnızca râyiç bedelini ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi bedel konusunda alıcı ile yeni bir anlaşma yapmak zorundadır. Şufa hakkı sahibi satıcı ile üzerinde anlaşacağı bedeli ödemekle yükümlüdür. Şufa hakkı sahibi satılan mal için alıcının ödemiş olduğu maliyet bedelini ödemekle yükümlüdür. xxxxx 14 ) Aşağıdaki cümlede boşluğa hangi ifade getirilmelidir? “ …. zimmete sahip olma niteliğini ifade eden bir kavramdır." Vücûb ehliyeti xxxxxxxxxxxxxx El-hukûku’l-mücerrede Hakku’l-teallî Eda ehliyeti Deyn 15 ) Cümledeki boşluğu aşağdaki seçeneklerden uygun olanı ile doldurunuz. Gerçek anlamda vakıf olmayıp, devlet arazisi veya gelirlerinin belirli bir cihete tahsis edilmesi şeklinde kurulan vakıflara ........... vakıf adı verilir. irsâdî xxxxxxxxxxxxxxxxxx zürrî mevkûf muhayyer ehlî 16 ) Aşağıdakilerden hangisi menfaatin bedel karşılığı temliki olan icârenin bağlayıcı (lâzım), menfaatin bedelsiz temliki olan iârenin ise bağlayıcı olmayan (gayr-ı lâzım) bir akit olmasının hukuki sonuçlarındandır? Bir malı iâre olarak alan kişi bunu bir başkasına icâre olarak veremez. Bir malı icâre ile alan kişi bu malı bir başkasına iâre olarak veremez. xxxxxxxxxxxxx İâre alan kişi iâre aldığı malı bedelsiz olarak bir başkasına kullanmak üzere veremez. İâre alan kişi iâre aldığı malı bedel karşılığında bir başkasına kullanmak üzere verebilir. İâre alan kişi iâre aldığı malı bedel karşılığında ancak kısa bir süre için bir başkasına kullanmak üzere verebilir. 17 ) Rehinle ilgili olarak “Hapis Hakkı” hangi anlama gelir? Mürtehinin râhinin vermeyi vaat ettiği rehni mahkeme yoluyla elde etme hakkı. Mürtehinin alacağının tamamını tahsil edene dek rehni elinde tutma hakkı. xxxxxxxxx Râhinin borcunu ödememesi durumunda mürtehinin mahkemeye müracaat ederek râhinin borcunu ödeyinceye kadar hapiste tutulmasını talep hakkı. Râhinin, rehnedilen malı mürtehine teslim etmeden önce elinde tutma hakkı. Râhinin rehni teslim etmeden önce rehinden cayma yetkisi. 18 ) Bir Eşya Hukuku kavramı olan “nisbî hak” ifadesinde nisbîlikten kastedilen anlamı aşağıdaki ifadelerden hangisi açıklar? I. Nisbî hak, hakkın bakış açısına göre değişen bir kavram olduğunu ifade eder. II. Nisbî hak bir hakkın herkese değil, belirli bir kişiye karşı ileri sürülebilir bir hak olduğunu ifade eder.xxxxxx III. Nisbî haklar bir eşya ile ilgili hakladır. IV. Nisbî haklar aynî hakların bir bölümünü oluşturur. V. Nisbî haklar mülkiyet hakkının kavramıyla aynı anlamda kullanılır. 19)Rehinle teminat altına alınan hakkın(merhun bih) mazmun bi gayrihi olmaması şartını aşağıdaki ifadelerden hangisi açıklar? A merhun bihin ancak haksız bir fiil sonucu tazmin yükümlülüğü doğuran bir hak olması B merhun bihin başka bir şey ile doğrudan teminat altına alınmamış olmasıxxxxxxxxxx C merhun bihin gayri lazım bir akdin konusu olması D merhun bihin tazmin yükümlülüğü doğuran bir hak olmaması E merhun bihin tazmin yükümlülüğü doğurmayan bir hak olması 20)Aşağıdakilerden hangileri “sınırlı ayni haklar” kavramında “sınırlı” kelimesiyle ifade edilmek temel anlamdır? A bir malın sınırlarının belirli olması B bir mal üzerindeki yetkilerin nisbi olması C bir malın üzerindeki yetkilerin kamu menfaati sebebiyle sınırlandırılmış olması D bir mal üzerindeki yetkilerin sınırlı olmasıxxxxxxxxxxxxx E bir mal üzerindeki mutlak yetkinin akit ile sınırlandırılmış olması 21)Aşağıdaki ifadelerden hangisi zimmet kavramıyla ilgili olarak söylenebilir? A kişi ancak mal varlığı kadar zimmet borcuna sahip olabilir B zimmet fukahanın ittifakıyla kişinin ölümyle sona erer C ehli zimmetin zimmet akdinden yararlanabilmeleri için vücup ehliyetine sahip olmaları gerekir D hanefi mezhebine göre zimmet kişinin vefatıyla sona ermez, ciddi derecede zedelenirxxxxxxxxx E zimmetin kişinin doğumuyla başladığı konusunda fukaha arasında ihtilaf söz konusu değildir. 22)Cümledeki boşluğu aşağıdaki uygun kelimelerden biriyle doldurunuz. “ …...... Mezhebine göre kiralanmış bir malın menfaati vakfedilebilir” Maturîdî ****Mâlikî xxxxxxxxxxxxxx Hanbelî Hanefî Şâfiî 23) Aşağıdakilerin hangisi Hanefî Mezhebine göre menfaatlerin mütekavvim mal olarak değerlendirilmemesinin sonuçlarındandır? Manfaatler satım akdine konu olamazlar. Menfaatler ancak menfaatlerle mübâdele edilebilir. Menfaatler ancak misilleriyle tazmin olunur. Menfaatlerin haksız kullanımı tazmin yükümlülüğü ortaya çıkarmaz. xxxxxxxxxxxx Menfaatlerin tazmini kıymetleri üzerinden yapılır. 24)“İslam Hukuku” kavramıyla ilgili olarak hakkında aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur. I. İslam Hukuku kavramı klasik dönemde sınırları belirlenmiş ve köklü bir şekilde kurallar üzerine oturtulmuş bir kavramdır. II. İslam Hukuku kavramı fıkhın tüm konularını içine alacak bir çerçeveye sahiptir. III. İslam Hukuku kavramı klasik dönem Fıkıh kavramını tam olarak karşılar. IV. İslam Hukuku kavramı modern dönemde oluşturulmuş bir kavramdır. V. İslam Hukuku kavramı fıkhın kapsamı içinde yeralan ibâdet konularını büyük oranda içine almaz. IV ve V xxxxxxxxxxxxxxxxx I ve IV I ve II I II ve V 25 )Rehinle teminat altına alınan hakkın (merhûn bih) mazmûn bi-gayrihî olmaması şartını aşağıdaki ifadelerden hangisi açıklar? Merhûn bihin gayr-ı lâzım bir akdin konusu olması. Merhûn bihin bir başka şey ile doğrundan teminat altına alınmamış olması. xxxxxxxxxxxxx Merhûn bihin ancak haksız bir fiil sonucu tazmin yükümlülüğü doğuran bir hak olması. Merhûn bihin tazmin yükümlülüğü doğurmayan bir hak olması. Merhûn bih’in tazmin yükümlülüğü doğuran bir hak olmaması. 26 )Hanefî Mezhebine göre kural olarak menkûl malların vakfedilmesi câiz değildir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Bina araziden bağımsız olarak vakfedilebilir ancak ağaçlar araziden bağımsız olarak vakfedilemez. Bina ve ağaçlar vakfedildiğinde bunlara bağlı bulunan arazi doğrudan vakfedilmiş olur. Bina ve ağaçlar hiçbir şekilde vakfedilemezler. Bina ve ağaçlar ancak üzerindeki arazi ile birlikte vakfedilebilirler. xxxxxxxxxxx Bina ve ağaçlar üzerinde bulundukları araziden bağımsız olarak vakfedilebilirler. 27 )Aşağıdakilerden hangisi irtifak haklarından değildir? Hakku isâleti’s-selc Hakku’ş-şirb Rehin xxxxxxxxxxxxxxx Hakku’l-mesîl Hakku’t-teallî 28 )Aynî hak kavramı hakkında aşağıdakilerden hangileri yanlıştır? I. Aynî hak bir mal üzerindeki yetkiyi ifade eder. II. Aynî haklar ancak belirli bir çevreye karşı ileri sürülebilir.xxxxxxxxxxxx III. Mülkiyet hakkı bir aynî haktır. IV. İrtifak hakları aynî hak çeşitlerindendir. V. Aynî haklar sınırlı ve sınırsız aynî haklar şeklinde ikiye ayrılır. I, III, IV ve V II III ve V I I ve III 29)Aşağıdakilerden hangisi bir "Sınırlı Aynî Hak" çeşididir? Âriye Geçiş Hakkı xxxxxxxxxxxxxxx Önalım hakkı Vedîa Şufa 30)Şahsî hak kavramıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangileri söylenebilir? I. Şahsî hak kavramı bir şahsın kanun tarafından korunan menfaatlerinin tümünü ifade eder. II. Şahsî hak kavramı bir hakkın belirli bir şahıstan talep edilebileceğini ifade eder. III. Şahsî hak bir mal üzerindeki zilyedlik ilişkisini ifade eder. IV. Şahsî hak ve nisbî hak aynı anlamda kullanılır. V. Şahsî hak nisbî hak kavramından daha geniş bir yetkiyi ifade eder. II IV III ve V II ve IV xxxxxxxxxxx I ve V 31)Özel Hukuk kuralları ...................kavramları sayesinde kişilerin birbirleriyle olan hukuki lişkilerini düzenler. Cvp: nisbi hak ve borç 32)"milk-ibaha-hukuk" la ilgili bi soru cevap:İbaha kişiye milk veya hak nitelikli bireysel yetki vermeyen, salt izin ve ruhsatları ifade eden bir kavramdır. 33)Cümledeki boşluğu aşağıdaki uygun kelimelerden biriyle doldurunuz. Ebû Hanîfye göre vakıf …......... bir tasarruftur. mevkûf lâzım gayr-ı lâzım xxxxxxxxxxxxxx gayr-ı sahîh bağlayıcı 34) mülkiyeti ile aynı anlama gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir? Mücerred Mülkiyet Şuyû Halinde Mülkiyet Deyn mülkiyeti Menfaat Mülkiyeti Rakabe mülkiyeti ****xxxxxxxxxxx Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: Salihalp üzerinde 14 Nisan 2011, 00:41:30 banada şu farklı sorular çıktı;
**Gasb hükümleriyle ilgili olarak Hanefî Mezhebine göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur? **Aynî hak-şahsî hak” kavramları hakkında aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur? Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: burakeff üzerinde 14 Nisan 2011, 03:03:30 Gasb hükümleriyle ilgili olarak Hanefî Mezhebine göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Gâsıb gasbettiği malın yalnızca aynını tazmin etmekle yükümlüdür. Gâsıb gasbettiği malı tazminle yükümlü değildir. Gâsıb gasbettiği malın hem aynını hem de menfaatini tazminle yükümlüdür. Gâsıb gasbettiği malı, yalnızca bu mal hala elinde ise geri vermekle yükümlüdür. Gâsıb gasbettiği malın yalnızca menfaatini tazminle yükümlüdür. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: emine42 üzerinde 14 Nisan 2011, 07:44:47 Allah razı olsun. Rabbim yar ve yardımcınız olsun.
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: eyyup üzerinde 14 Nisan 2011, 15:31:26 4 )
Hanefî Mezhebine göre kural olarak menkûl malların vakfedilmesi câiz değildir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Bina ve ağaçlar hiçbir şekilde vakfedilemezler. Bina ve ağaçlar vakfedildiğinde bunlara bağlı bulunan arazi doğrudan vakfedilmiş olur. Bina araziden bağımsız olarak vakfedilebilir ancak ağaçlar araziden bağımsız olarak vakfedilemez. Bina ve ağaçlar ancak üzerindeki arazi ile birlikte vakfedilebilirler. Bina ve ağaçlar üzerinde bulundukları araziden bağımsız olarak vakfedilebilirler. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: zeyneppp üzerinde 15 Nisan 2011, 01:44:30 37-Aynî hak-şahsî hak” kavramları hakkında aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
I. Aynî hak-şahsî hak kavramları Roma Hukuk sisteminin temel bir kavram ikilisidir. II. Aynî hak-şahsî hak kavramları Roma Hukuk sisteminde olduğu gibi klasik İslam Fıkhı eserlerinde de geniş bir kullanıma sahiptir. III. Aynî hak-şahsî hak ayrımının klasik İslam Fıkhı eserlerinde de görülmesi Roma Hukukunun İslam fıkhına tesir ettiğini gösterir. IV. Aynî hak-şahsî hak ayrımı klasik İslam Fıkhı eserlerinde görülmez. V. Aynî hak-şahsî hak ayrımının klasik İslam Fıkhı eserlerinde bulunmaması önemli bir eksikliktir. I ve IV III I ve V I III ve IV arkadaşlar bu sorunun cevabını bi türlü bulamadık..bilen varmı acaba yazarsa sevinirim Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: kralabdulcabbar üzerinde 15 Nisan 2011, 01:50:05 37-Aynî hak-şahsî hak” kavramları hakkında aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur? Bu soruda hata var ya da cevap şıklarında.. itiraz edelim!!I. Aynî hak-şahsî hak kavramları Roma Hukuk sisteminin temel bir kavram ikilisidir. II. Aynî hak-şahsî hak kavramları Roma Hukuk sisteminde olduğu gibi klasik İslam Fıkhı eserlerinde de geniş bir kullanıma sahiptir. III. Aynî hak-şahsî hak ayrımının klasik İslam Fıkhı eserlerinde de görülmesi Roma Hukukunun İslam fıkhına tesir ettiğini gösterir. IV. Aynî hak-şahsî hak ayrımı klasik İslam Fıkhı eserlerinde görülmez. V. Aynî hak-şahsî hak ayrımının klasik İslam Fıkhı eserlerinde bulunmaması önemli bir eksikliktir. I ve IV III I ve V I III ve IV arkadaşlar bu sorunun cevabını bi türlü bulamadık..bilen varmı acaba yazarsa sevinirim Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: yüsra72 üzerinde 15 Nisan 2011, 08:52:09 37-Aynî hak-şahsî hak� kavramları hakkında aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur? Bu soruda hata var ya da cevap şıklarında.. itiraz edelim!!I. Aynî hak-şahsî hak kavramları Roma Hukuk sisteminin temel bir kavram ikilisidir. II. Aynî hak-şahsî hak kavramları Roma Hukuk sisteminde olduğu gibi klasik İslam Fıkhı eserlerinde de geniş bir kullanıma sahiptir. III. Aynî hak-şahsî hak ayrımının klasik İslam Fıkhı eserlerinde de görülmesi Roma Hukukunun İslam fıkhına tesir ettiğini gösterir. IV. Aynî hak-şahsî hak ayrımı klasik İslam Fıkhı eserlerinde görülmez. V. Aynî hak-şahsî hak ayrımının klasik İslam Fıkhı eserlerinde bulunmaması önemli bir eksikliktir. I ve IV III I ve V I III ve IV arkadaşlar bu sorunun cevabını bi türlü bulamadık..bilen varmı acaba yazarsa sevinirim buna b şıkkı dedim ama doğru olduğuna emin değilim Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: kralabdulcabbar üzerinde 16 Nisan 2011, 03:45:12 37-Aynî hak-şahsî hak� kavramları hakkında aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur? Bu soruda hata var ya da cevap şıklarında.. itiraz edelim!!I. Aynî hak-şahsî hak kavramları Roma Hukuk sisteminin temel bir kavram ikilisidir. II. Aynî hak-şahsî hak kavramları Roma Hukuk sisteminde olduğu gibi klasik İslam Fıkhı eserlerinde de geniş bir kullanıma sahiptir. III. Aynî hak-şahsî hak ayrımının klasik İslam Fıkhı eserlerinde de görülmesi Roma Hukukunun İslam fıkhına tesir ettiğini gösterir. IV. Aynî hak-şahsî hak ayrımı klasik İslam Fıkhı eserlerinde görülmez. V. Aynî hak-şahsî hak ayrımının klasik İslam Fıkhı eserlerinde bulunmaması önemli bir eksikliktir. I ve IV III I ve V I III ve IV arkadaşlar bu sorunun cevabını bi türlü bulamadık..bilen varmı acaba yazarsa sevinirim buna b şıkkı dedim ama doğru olduğuna emin değilim Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: akbar üzerinde 16 Nisan 2011, 23:06:21 1)
Ayn mülkiyeti ile aynı anlama gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir? Şuyû Halinde Mülkiyet Mücerred Mülkiyet Rakabe mülkiyeti * Deyn mülkiyeti Menfaat Mülkiyeti Bir mal üzerindeki yetkilerin sınırlı olması. Bir mal üzerindeki mutlak yetkinin akit ile sınırlandırılmış olması. Bir mal üzerindeki yetkilerin nisbî olması. Bir malın üzerindeki yetkilerin kamu menfaati sebebiyle sınırlandırılmış olması. Bir malın sınırlarının belirli olması. Komşu akar sahibinin şufa hakkı bina sahibinin şufa hakkından önce gelir. Yalnızca bina sahibinin şufa hakkı vardır. Bina sahibi komşu akar sahibine göre öncelikli olarak şufa hakkına sahiptir. Bina sahibi ve komşu akar sahibi aynı statüde şufa hakkına sahiptirler. Yalnızca komşu akar sahibinin şufa hakkı vardır. Kişi ancak mal varlığı kadar zimmet borcuna sahip olabilir. Ehl-i zimmetin zimmet akdinden yararlanabilmeleri için vücûb ehliyetine sahip olmaları gerekir. Zimmet fukahânın ittifakıyla kişinin vefatıyla sona erer. Hanefî Mezhebine göre zimmet kişinin vefatıyla sona ermez, ciddi derecede zedelenir. Zimmetin kişinin doğumuyla başladığı konusunda fukahâ arasında ihtilaf sözkonusu değildir. 5 ) Cümledeki boşluğu aşağıdaki uygun kelimelerden biriyle doldurunuz. Ebû Hanîfye göre vakıf …......... bir tasarruftur. gayr-ı lâzım lâzım mevkûf bağlayıcı gayr-ı sahîh Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: zeynep 24 üzerinde 17 Nisan 2011, 11:49:33 hukuk sınavına giren arkadaşlar,hala cesaret edip sınava giremedim ben.sorular aynı mı :-\ :-\ :-\
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: f.i.k.r.e.t üzerinde 17 Nisan 2011, 19:05:21 değişik bi soru çıkmadığı için yazmıyorum zeynep arkadaşım rahatlıkla girebilirsin
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: yüsra72 üzerinde 17 Nisan 2011, 20:37:17 37-Aynî hak-şahsî hak� kavramları hakkında aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur? Bu soruda hata var ya da cevap şıklarında.. itiraz edelim!!I. Aynî hak-şahsî hak kavramları Roma Hukuk sisteminin temel bir kavram ikilisidir. II. Aynî hak-şahsî hak kavramları Roma Hukuk sisteminde olduğu gibi klasik İslam Fıkhı eserlerinde de geniş bir kullanıma sahiptir. III. Aynî hak-şahsî hak ayrımının klasik İslam Fıkhı eserlerinde de görülmesi Roma Hukukunun İslam fıkhına tesir ettiğini gösterir. IV. Aynî hak-şahsî hak ayrımı klasik İslam Fıkhı eserlerinde görülmez. V. Aynî hak-şahsî hak ayrımının klasik İslam Fıkhı eserlerinde bulunmaması önemli bir eksikliktir. I ve IV III I ve V I III ve IV arkadaşlar bu sorunun cevabını bi türlü bulamadık..bilen varmı acaba yazarsa sevinirim buna b şıkkı dedim ama doğru olduğuna emin değilim evet gerçekten bu soruda yanlışlık var.ne yapsan olmuyor görülmüyor dersek ıv-v doğru olması lazım.yok görülüyorsa ı ve ııı doğru olması gerekirdi.zaten cevabımdan emin değilim olmayınca ııı.dedim belki roma hukukunda temel haklardan değildir diye :D Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: HAC*HÜM üzerinde 18 Temmuz 2011, 14:47:12 Mal-Menfaat ayrımında malın hangi niteliği göz önünde bulundurulur?
************* Malın fiziki varlığı. Malın menkûl veya gayr-ı menkûl olması. Maldan faydalanılmasının mubah olması. Malın mütekavvim olması. Malın artmaya elverişli olması. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: muaviye üzerinde 18 Temmuz 2011, 15:23:42 KURANI KERİM TERCÜME TEKNİKLERİ VE İSLAM HUKUKU 2 SINAVINA GİREN ARKADAŞLAR HATIRLADIKLARI SORULARI PAYLAŞABİLİRLER Mİ. :) ;)
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: Mehmed üzerinde 18 Temmuz 2011, 16:12:04 Mal-Menfaat ayrımında malın hangi niteliği göz önünde bulundurulur?
************* Malın fiziki varlığı. Malın menkûl veya gayr-ı menkûl olması. Maldan faydalanılmasının mubah olması. Malın mütekavvim olması. Malın artmaya elverişli olması. bu soru geçen ki sınavlarda da çıkmıştı. diğer sorular da aynı olur mu acaba. Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: Mehmed üzerinde 20 Temmuz 2011, 21:26:06 islam hukuku2 soruları da aynı çıkıyor arkadaşlar.
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: t.şahin üzerinde 10 Aralık 2011, 17:42:21 Sorular için teşekkürler...
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: serkant56 üzerinde 20 Aralık 2012, 01:20:52 arkadaşlar islam felsefesi tarihi soruları var mı yardımcı olursanız sevinirim
Konu Başlığı: Ynt: İslam Hukuku II Sınav Soruları Gönderen: Zehibe üzerinde 20 Aralık 2012, 12:44:07 http://www.ilimdunyasi.com/ders-sorulari/yaz-okulu-islam-felsefesi-tarihi-quiz-1/
http://www.ilimdunyasi.com/ders-sorulari/yaz-okulu-islam-felsefesi-tarihi-vize-sorulari/ Sorulara bu linklerden ulaşabilirsiniz |