Konu Başlığı: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: Zehibe üzerinde 04 Nisan 2011, 13:38:03 Sınav sorularını bu konu altından paylaşabilirsiniz...Başarılar...
Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: ernst üzerinde 05 Nisan 2011, 18:13:44 arkadaşlara kolaylıklar diler,çıkan soruların bu sitede paylaşılmasını istirham ederim!..
Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: dedecim üzerinde 10 Nisan 2011, 22:52:35 hadi arkadaşlar birlikten güç doğar inşaallah bu sınava giren varsa lütfen soruları eklesin saygılarımla
Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: nasbil üzerinde 11 Nisan 2011, 13:46:17 SINAVA GİREN YOK MU ARKADAŞLAR. NEREDE BU ÇALIŞKAN KARDEŞLERİMİZ... SELAM VE DUA İLE...
Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: İlitamli üzerinde 11 Nisan 2011, 14:48:54 Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlak felsefesi bağlamında doğrudur?
I. dinler sabit bir ahlak anlayışı sunarlar II. ahlak anlayışı siyasal yapı ve değişikliklerden etkilenir III. üretim biçimlerimiz ahlak alanında etkide bulunur II, III Yalnız II I, II Yalnız I I, II, III Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: fatih42 üzerinde 12 Nisan 2011, 11:37:34 2 )
Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır? Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye Allah’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak 3 ) Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur? I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir. II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi Allah’ın adaletinin bir tezahürüdür. III). Mutezile’ye göre Yüce Allah iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir. II, III Yalnız III Yalnız I I, II, III I, II 4 ) Kelami ahlak aşağıdakilerden konulardan hangisi ile birincil derecede ilgilenmez? Erdemlerin tasnifi İyilik ve kötülük Allah’ın iradesi Kader İnsanın iradesi 5 ) “Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir? Eşari Cebriyye Mutezile Maturidi Cehmiyye 1 ) Aşağıdaki ifadelerden hangileri İslam ahlak felsefesi bağlamında doğrudur? I). Dinler sabit bir ahlak anlayışı sunarlar. II). Ahlak anlayışı siyasal yapı ve değişikliklerden etkilenir. III). Üretim biçimlerimiz ahlak alanında etkide bulunur. Yalnız I II, III Yalnız III I, II I, II, III 1 ) “Allah yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir? Maturidi Hanefi Cebriler Eşari Mutezile 2 ) Aşağıdaki şıklardan hangisi Kelami ahlakın özelliklerinden birisi değildir? Cedeli yöntemi kullanmaları Ahlaki önermelerin mantıki konumlarını araştırmayı öncelemeleri Dini metinlerdeki ahlaki ifadelerin nasıl anlaşılması gerektiğini önemsemeleri Bireyin toplum içindeki rollerini tespit Diğer kelami okulların eleştirisine önem verme 3 ) Soru 2: Aşağıdaki şıklardan hangi şık dini ahlakın özelliklerini yansıtmaktadır? I). Kur’an ve sünneteki ahlaki ve dini öğretilerin aktarımı II). Hz. Peygamber ile sahabelerin hayatlarının ve örnek davranışlarının öğretilmesi III). Allah’ın iradesi ve kulun seçimi arasında denge kurma I, II, III II, III I, II Yalnız III Yalnız I 4 ) Eşarilere göre İstitâat nedir? Allah'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır. Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır. Allah'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin Allah’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır. Allah'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır. Allah'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir 5 ) Cebrîler insan için doğru ve yanlışın kaynağı olarak neyi görür? Bilim Akıl Toplumun uzlaşımı Allah’ın iradesi Örf ve adet 1 ) “Allah yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir? Maturidi Hanefi Cebriler Eşari Mutezile 2 ) Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır? Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak Allah’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye 3 ) Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur? I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir. II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi Allah’ın adaletinin bir tezahürüdür. III). Mutezile’ye göre Yüce Allah iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir. Yalnız III I, II I, II, III Yalnız I II, III 4 ) Mutezile’nin Yüce Allah hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir. Allah’ın iradesinin mutlaklığını Allah’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu Allah’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu Allah’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu Allah’ın bilgisinin müteal oluşunu 5 ) “Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir? Maturidi Cebriyye Cehmiyye Eşari Mutezile 1 ) Aşağıdakilerden hangisi sufi ahlakının ayır edici bir özelliği olarak görülebilir? Müslüman bireyin dünya ile ilişkisini düzenlemek öncelikli sorunu olmuştur. Tanrı iradesi kavramı üzerine odaklaşır. Kader konusu öncelikli sorunudur. Kuran ve sünnetteki ahlaka dair ifadelerin anlaşılması öncelikli sorunudur. Müslüman bireyin aile içindeki rollerini tespit eder Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: birızbın üzerinde 12 Nisan 2011, 11:40:34 Sevgili arkadaşlar! Bu sorunun(İSLAM AHLAK FELSEFESİ BAĞLAMIDA DOĞRUDUR?) cevabı [E'dir]1.2.3. bilgilerinize arz ederim...
Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: dedecim üzerinde 12 Nisan 2011, 16:49:11 lütfen bu soruların cevaplarınıda yazalım saygılarımla
Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: omerkorkmaz üzerinde 13 Nisan 2011, 12:27:59 Kelami ahlak aşağıdakilerden konulardan hangisi ile birincil derecede ilgilenmez?
Erdemlerin tasnifi Allah’ın iradesi İnsanın iradesi Kader İyilik ve kötülük Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur? I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir. II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi Allah’ın adaletinin bir tezahürüdür. III). Mutezile’ye göre Yüce Allah iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir. I, II I, II, III Yalnız I II, III Yalnız III Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır? Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak Allah’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye Aşağıdaki ifadelerden hangileri İslam ahlak felsefesi bağlamında doğrudur? I). Dinler sabit bir ahlak anlayışı sunarlar. II). Ahlak anlayışı siyasal yapı ve değişikliklerden etkilenir. III). Üretim biçimlerimiz ahlak alanında etkide bulunur. I, II II, III Yalnız I I, II, III Yalnız III Hayvanlarla mukayeseli düşünüldüğünde insanda ahlak alanı nasıl ortaya çıkmaktadır? İnsanın davranışları iç güdüyle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. İnsan tüm fiillerini düşünme sonucu gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. İnsan davranışlarının ortaya çıkmasında akıl, dürtü, arzu ve istekler hep beraber etkili olduğu için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. İnsanın davranışları hayal gücüyle gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. İnsanın davranışları sadece dini değerlerle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: omerkorkmaz üzerinde 13 Nisan 2011, 13:27:21 Eş’arîler doğru ve yanlışın mükellefe yüklediği sorumluluk bakımından fiilleri hangi kritere göre tasnif ederler?
Örf Tanrı iradesi Akıl Zevk Fayda “Allah yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir? Maturidi Cebriler Hanefi Eşari Mutezile Soru 2: Aşağıdaki şıklardan hangi şık dini ahlakın özelliklerini yansıtmaktadır? I). Kur’an ve sünneteki ahlaki ve dini öğretilerin aktarımı II). Hz. Peygamber ile sahabelerin hayatlarının ve örnek davranışlarının öğretilmesi III). Allah’ın iradesi ve kulun seçimi arasında denge kurma II, III I, II, III Yalnız I I, II Yalnız III Cebrîler insan için doğru ve yanlışın kaynağı olarak neyi görür? Toplumun uzlaşımı Örf ve adet Bilim Allah’ın iradesi Akıl Eşarilere göre İstitâat nedir? Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır. Allah'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir Allah'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır. Allah'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır. Allah'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin Allah’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır. Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: omerkorkmaz üzerinde 13 Nisan 2011, 15:16:46 Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır?
Allah’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek*** Mutezile’nin Yüce Allah hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir. Allah’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu Allah’ın iradesinin mutlaklığını Allah’ın bilgisinin müteal oluşunu Allah’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu*** Allah’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu “Gerçek hürriyet tam kulluktadır” sözüyle Sufi Kuşeyri neyi kast etmektedir? Hürriyetin değil kulluğun hayatın anlamı bakımından önemli oluşu Kulun üzerinde Allah'tan başka hiçbir şeyin etkili olmaması*** Sufilerin hürriyet sorununu hiç önemsemediklerini Kulun yetilerini yetkince kullanmasını Hürriyetin kullukla başlayan bir hedef olduğunu İslam Dinin Arap toplumunun ahlak yapısı üzerindeki etkilerini aşağıdaki şıklardan hangisi ifade etmektedir ? Bireyselleşmeyi vurgulamıştır Tasarruf kavramını merkeze getirmiştir. Arap ahlakını bedevi kabile ölçeğinden evrensel boyuta çıkarmıştır.*** Arap ahlakının ekonomik boyutunda keskin düzenlemeler getirmiştir Aile ahlakını tamamen dönüştürmüştür “Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir? Maturidi Cebriyye Eşari Cehmiyye Mutezile*** Cevaplarda yanlışlık olabilir arkadaşlar. Kontrol edin lütfen... Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: f.i.k.r.e.t üzerinde 13 Nisan 2011, 20:40:10 eşariler kulun fiili ile allahın iradesi arasındaki ilişkiyi çözümlemek için hangi kavramı istihdam etmişler
kesb tevlid cüz-i irade adalet fiili yaratma tasavvufta seyru suluk neye işaret eder sufilerin fena kavramı ne ifade der Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: dedecim üzerinde 13 Nisan 2011, 22:48:08 haydi dostlar az kaldı soru ve cevapları eklemeye devam edelim hep birlikte gayret saygılarımla
Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: cananay üzerinde 14 Nisan 2011, 19:50:44 4 )
“Güçlü bir devlet yapısının bulunmadığı bir toplumdaki ahlak anlayışıyla güçlü bir devletin olduğu toplumdaki ahlak anlayışlarının farklı olması bunun en güzel örneğidir. Veya tarım toplumundaki ahlak alanının değer ve buna uygun davranış kalıplarıyla sanayi toplumundaki değer ve buna uygun davranış kalıplarının farklı olması kaçınılmazdır. Yine sosyal yapıdaki değişikliğe örnek olarak, çekirdek aile anlayışının yaygın olduğu bir toplum, geleneksel geniş ailenin yaygın olduğu toplumlar arasında ahlak anlayışlarının değişiklik göstermesi kaçınılmazdır. Yine buna şehir ve kırsal alandaki yaşam biçimlerinin ahlak alanına farklı şekillerde etkide bulunduğunu da ekleyebiliriz. Yine tarihte köle ve cariyeliğin meşru kabul edildiği toplumlardaki aile ahlakının ve rollerin dağıtımının çok farklı olduğunu öngörebiliriz”. Yukarıdaki metnin ana vurgu ve amacı nedir? Şehir hayatındaki ahlak anlayışının köye ve kasabada olan ahlak anlayışından farklılığını göstermek Köle ve cariyelerin hiçbir ahlaka tabi olmadığını göstermek Devletin ahlak alanını etkilediğini ve bu bağlamda ahlaki değerlerin nasıl değiştiğini göstermek Ahlak alanın sosyal, siyasal ve ekonomik yapılardaki değişimlerle etkileşim halinde olduğunu göstermek ccc Sosyal yapıdaki değişikliklerin aile anlayışını değiştirdiğini ve bununda geleneksel ahlakı değiştirdiğini göstermek Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: dedecim üzerinde 14 Nisan 2011, 22:14:36 değerli dostlar az kaldı lütfen soruların cevaplarını ekleyelim inş saygılarımla
Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: sivas üzerinde 15 Nisan 2011, 06:15:38 arkadaşlar,cevaplarıda verirseniz çok makbule geçer
Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: bosna üzerinde 15 Nisan 2011, 11:41:22 4 ) Kelami ahlak aşağıdakilerden konulardan hangisi ile birincil derecede ilgilenmez?
Erdemlerin tasnifi ******** İyilik ve kötülük ALLAH’ın iradesi Kader İnsanın iradesi 5) “Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir? Eşari Cebriyye Mutezile ************ Maturidi Cehmiyye 4 ) Eşarilere göre İstitâat nedir? a)ALLAH'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır. b-Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır. c-ALLAH'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin ALLAH’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır. d-ALLAH'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır. e-ALLAH'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir******** 5 ) Cebrîler insan için doğru ve yanlışın kaynağı olarak neyi görür? Bilim Akıl Toplumun uzlaşımı ALLAH’ın iradesi****** Örf ve adet 1 ) “ALLAH yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir? Maturidi Hanefi Cebriler******** Eşari Mutezile 2 ) Aşağıdaki şıklardan hangisi Kelami ahlakın özelliklerinden birisi değildir? Cedeli yöntemi kullanmaları Ahlaki önermelerin mantıki konumlarını araştırmayı öncelemeleri Dini metinlerdeki ahlaki ifadelerin nasıl anlaşılması gerektiğini önemsemeleri Bireyin toplum içindeki rollerini tespit******** Diğer kelami okulların eleştirisine önem verme* Soru 2: Aşağıdaki şıklardan hangi şık dini ahlakın özelliklerini yansıtmaktadır? I). Kur’an ve sünneteki ahlaki ve dini öğretilerin aktarımı * II). Hz. Peygamber ile sahabelerin hayatlarının ve örnek davranışlarının öğretilmesi* III). ALLAH’ın iradesi ve kulun seçimi arasında denge kurma I, II, III II, III I, II ****** Yalnız III Yalnız I 4 ) Mutezile’nin Yüce ALLAH hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir. ALLAH’ın iradesinin mutlaklığını ALLAH’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu ALLAH’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu ALLAH’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu********* ALLAH’ın bilgisinin müteal oluşunu Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: ahmett üzerinde 15 Nisan 2011, 18:13:08 allaha yar ve yardımcımız olsun amin..
Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: yüsra72 üzerinde 15 Nisan 2011, 18:22:05 Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur?
I). Mutezile�nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir. II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi ALLAH�ın adaletinin bir tezahürüdür. III). Mutezile�ye göre Yüce ALLAH iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir. I, II I, II, III Yalnız I II, III Yalnız III arkadaşlar bu sorunun cevabı hangisi.bilen varmı? I VE II doğru.III yanlış gibi.ama emin değilim.biri aydınlatsın:) Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: marziye üzerinde 15 Nisan 2011, 20:52:40 Fahreddin Razi’ye göre insanın arzu ve isteklerinin konusu nedir?
Mutlak bir özgürlüğe kavuşmak Müstagni olmak Kaygıyı gidermek ****Sınırsız bilgi ve güç elde etmek Allah aşkına ulaşmak Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: nisan.24 üzerinde 16 Nisan 2011, 05:45:20 sufiler tasavvufun gayesi hakkında aşağıdakilerden hangisini söylememişlerdir.
adil olmak **** marifetullah allah sevgisi güzel ahlak allah korkusunun kalbe yerleşmesi ben adil olmka dedim ama siz yinede bi inceleyin. Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: Mehmet34 üzerinde 16 Nisan 2011, 16:29:53 YUKARIDA OLMAYAN SORULAR
_______________________ 1 ) Eş’arîler doğru ve yanlışın mükellefe yüklediği sorumluluk bakımından fiilleri hangi kritere göre tasnif ederler? Fayda ***** Örf Zevk Tanrı iradesi Akıl 2 ) Soru 2: Aşağıdaki şıklardan hangi şık dini ahlakın özelliklerini yansıtmaktadır? I). Kur’an ve sünneteki ahlaki ve dini öğretilerin aktarımı II). Hz. Peygamber ile sahabelerin hayatlarının ve örnek davranışlarının öğretilmesi III). Allah’ın iradesi ve kulun seçimi arasında denge kurma II, III Yalnız III Yalnız I I, II ***** I, II, III 3 ) Eşariler kulun fiiliyle Allah’ın iradesi arasındaki ilişkiyi çözümlemek için hangi kavramı istihdam ederler? Fiili yaratma Tevlid Kesb ***** Cüzi irade Adalet 4 ) Eşarilere göre İstitâat nedir? Allah'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir ***** Allah'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır. Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır. Allah'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin Allah’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır. Allah'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır. 5 ) “Allah yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir? Maturidi Hanefi Cebriler ***** Mutezile Eşari 6 ) Fahreddin Razi’ye göre insanın arzu ve isteklerinin konusu nedir? Müstagni olmak Kaygıyı gidermek Mutlak bir özgürlüğe kavuşmak Sınırsız bilgi ve güç elde etmek ***** Allah aşkına ulaşmak 7) “Gerçek hürriyet tam kulluktadır” sözüyle Sufi Kuşeyri neyi kast etmektedir? Hürriyetin kullukla başlayan bir hedef olduğunu Hürriyetin değil kulluğun hayatın anlamı bakımından önemli oluşu Kulun üzerinde Allah'tan başka hiçbir şeyin etkili olmaması ***** Sufilerin hürriyet sorununu hiç önemsemediklerini Kulun yetilerini yetkince kullanmasını 8 ) Sufiler fena kavramından neyi kast ederler? Tanrı ve kulun iradesi ilişkisi bağlamında Allah iradesinin mutlaklığını kavrayış Tam bir Allah korkusunun kalpte yerleşmesi Tüm dünya mallarından vaz geçme ve yokluk hali Kalbinde dünya sevgisine yer vermeme Allah aşkı peşinde koşan sufinin kendi benliğini yok etmesi ***** 9) Tasavvufta seyru süluk kavramı aşağıdakilerden hangisine işaret eder? İnsanın mertebelerinin Kuran ve Sünnetten çıktığına İslam ahlakının en yüksek model oluşuna İnsanın manevi oluşumun bir süreç olduğuna ***** İnsanın ahlakının değişmez oluşuna İnsanlarla melekler arasındaki yapı farklılığına 10 ) Kelami ahlak aşağıdakilerden konulardan hangisi ile birincil derecede ilgilenmez? İnsanın iradesi Erdemlerin tasnifi ***** Allah’ın iradesi İyilik ve kötülük Kader 11 ) Hayvanlarla mukayeseli düşünüldüğünde insanda ahlak alanı nasıl ortaya çıkmaktadır? İnsanın davranışları hayal gücüyle gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. İnsan davranışlarının ortaya çıkmasında akıl, dürtü, arzu ve istekler hep beraber etkili olduğu için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. ***** İnsan tüm fiillerini düşünme sonucu gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. İnsanın davranışları sadece dini değerlerle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. İnsanın davranışları iç güdüyle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. 12) “Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir? Mutezile ***** Eşari Cehmiyye Maturidi Cebriyye Yalnız I Yalnız III I, II, III II, III ***** I, II 14) Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır? İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak Allah’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek ***** Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye 15) Cebrîler insan için doğru ve yanlışın kaynağı olarak neyi görür? Örf ve adet Bilim Toplumun uzlaşımı Akıl Allah’ın iradesi ***** 15 ) Aşağıdaki ifadelerden hangileri İslam ahlak felsefesi bağlamında doğrudur? I). Dinler sabit bir ahlak anlayışı sunarlar. II). Ahlak anlayışı siyasal yapı ve değişikliklerden etkilenir. III). Üretim biçimlerimiz ahlak alanında etkide bulunur. I, II I, II, III II, III ***** Yalnız I Yalnız III 16 ) Fahreddin Razi’ye göre insanın arzu ve isteklerinin konusu nedir? Kaygıyı gidermek Müstagni olmak Mutlak bir özgürlüğe kavuşmak Allah aşkına ulaşmak Sınırsız bilgi ve güç elde etmek ***** 17 ) Tasavvufta seyru süluk kavramı aşağıdakilerden hangisine işaret eder? İnsanın ahlakının değişmez oluşuna İnsanın mertebelerinin Kuran ve Sünnetten çıktığına İnsanın manevi oluşumun bir süreç olduğuna ***** İnsanlarla melekler arasındaki yapı farklılığına İslam ahlakının en yüksek model oluşuna Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: Mehmed üzerinde 17 Nisan 2011, 00:21:45 İSLAM AHLAK FELSEFESİ
1) Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlak felsefesi bağlamında doğrudur? I. Dinler sabit bir ahlak anlayışı sunarlar II. Ahlak anlayışı siyasal yapı ve değişikliklerden etkilenir III. Üretim biçimlerimiz ahlak alanında etkide bulunur II, IIIcccccc Yalnız II I, II Yalnız I I, II, III 2)Mutezile tevellüd teorisiyle hangi soruna çözüm getirmeye çalışmaktadır? Emr bil Maruf nehyi anil münker ilkesini temellendirmeye ALLAH’ın irade ve adaletinin mutlaklığını temellendirmek İnsanın belirlenmişlik ve özgürlük arasındaki ikilemini çözmeye İnsanın fiillerinin ortaya çıkışı ve sorumluluğunu temellendirmek cccccccccc İnsan fiillerinin zaman içerisinde oluşumunu açıklamak 3 ) Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur? I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir. II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi ALLAH’ın adaletinin bir tezahürüdür. III). Mutezile’ye göre Yüce ALLAH iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir. II, III Yalnız III Yalnız I I, II, III I, II 4 ) Kelami ahlak aşağıdakilerden konulardan hangisi ile birincil derecede ilgilenmez? Erdemlerin tasnifi ccccccccccc İyilik ve kötülük ALLAH’ın iradesi Kader İnsanın iradesi 5 )“Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir? Eşari Cebriyye Mutezile ccccccc Maturidi Cehmiyye 6 )“ALLAH yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir? Maturidi Hanefi Cebriler ccccccc Eşari Mutezile 7 ) Aşağıdaki şıklardan hangisi Kelami ahlakın özelliklerinden birisi değildir? Cedeli yöntemi kullanmaları Ahlaki önermelerin mantıki konumlarını araştırmayı öncelemeleri Dini metinlerdeki ahlaki ifadelerin nasıl anlaşılması gerektiğini önemsemeleri Bireyin toplum içindeki rollerini tespit ccccccccccc Diğer kelami okulların eleştirisine önem verme 8 ) Aşağıdaki şıklardan hangi şık dini ahlakın özelliklerini yansıtmaktadır? I). Kur’an ve sünneteki ahlaki ve dini öğretilerin aktarımı II). Hz. Peygamber ile sahabelerin hayatlarının ve örnek davranışlarının öğretilmesi III). ALLAH’ın iradesi ve kulun seçimi arasında denge kurma I, II, III II, III I, II ccccccccc Yalnız III Yalnız I 9 ) Eşarilere göre İstitâat nedir? ALLAH'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır. Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır. ALLAH'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin ALLAH’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır. ALLAH'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır. ALLAH'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir cccccccc 10 ) Cebrîler insan için doğru ve yanlışın kaynağı olarak neyi görür? Bilim Akıl Toplumun uzlaşımı ALLAH’ın iradesi cccccccc Örf ve adet 11 ) “ALLAH yeryüzündeki her fiil veya oluşun fâilidir. İradî fiiller insana sadece mecazî olarak atfedilir” görüşü aşağıdaki fırkalardan hangisine aittir? Maturidi Hanefi Cebriler cccccccc Eşari Mutezile 12 )Mutezile’nin Yüce ALLAH hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir. ALLAH’ın iradesinin mutlaklığını ALLAH’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu ALLAH’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu ALLAH’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu ccccccc ALLAH’ın bilgisinin müteal oluşunu 13 )Aşağıdakilerden hangisi sufi ahlakının ayır edici bir özelliği olarak görülebilir? Müslüman bireyin dünya ile ilişkisini düzenlemek öncelikli sorunu olmuştur. Tanrı iradesi kavramı üzerine odaklaşır. Kader konusu öncelikli sorunudur. Kuran ve sünnetteki ahlaka dair ifadelerin anlaşılması öncelikli sorunudur. cccccccc Müslüman bireyin aile içindeki rollerini tespit eder 14) Hayvanlarla mukayeseli düşünüldüğünde insanda ahlak alanı nasıl ortaya çıkmaktadır? İnsanın davranışları iç güdüyle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. İnsan tüm fiillerini düşünme sonucu gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. İnsan davranışlarının ortaya çıkmasında akıl, dürtü, arzu ve istekler hep beraber etkili olduğu için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. cccccccc İnsanın davranışları hayal gücüyle gerçekleştirdiği için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. İnsanın davranışları sadece dini değerlerle ortaya çıktığı için ahlak alanı ortaya çıkmaktadır. 15) Eş’arîler doğru ve yanlışın mükellefe yüklediği sorumluluk bakımından fiilleri hangi kritere göre tasnif ederler? Örf Tanrı iradesi Akıl Zevk Faydaccccccc 16) Eşarilere göre İstitâat nedir? Kulun fiilinin mutlak hakimi olması ve tercihlerinde hür olmasıdır. ALLAH'ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir cccc ALLAH'ın insanda fiili işleme gücünü bil kuvve olarak vermesi ve kulun fiili tercihiyle yapmasıdır. ALLAH'ın insanda fiili işlemek kudretini yaratması ve kulun bu gücü dilediği anda kullanması ve bundan dolayı fiilinden sorumlu olmasıdır. ALLAH'ın insanda fiili işleme kudret ve hürriyetini vermemesi, kulun fiilinin ALLAH’ın mutlak kudretine uygun olarak fiilini ortaya koymasıdır. 17) Mutezile’nin Yüce ALLAH hakkında kullandıkları hikmet terimiyle neyi kast etmektedir. ALLAH’ın fiillerinin sorgulanamaz oluşunu ALLAH’ın iradesinin mutlaklığını ALLAH’ın bilgisinin müteal oluşunu ALLAH’ın tüm fiillerinin bir gaye üzerine oluşunu*** cccccccc ALLAH’ın felsefe ve hikmetin kaynağı oluşunu 18)“Gerçek hürriyet tam kulluktadır” sözüyle Sufi Kuşeyri neyi kast etmektedir? Hürriyetin değil kulluğun hayatın anlamı bakımından önemli oluşu Kulun üzerinde ALLAH'tan başka hiçbir şeyin etkili olmaması*** cccccccc Sufilerin hürriyet sorununu hiç önemsemediklerini Kulun yetilerini yetkince kullanmasını Hürriyetin kullukla başlayan bir hedef olduğunu 19)İslam Dinin Arap toplumunun ahlak yapısı üzerindeki etkilerini aşağıdaki şıklardan hangisi ifade etmektedir ? Bireyselleşmeyi vurgulamıştır Tasarruf kavramını merkeze getirmiştir. Arap ahlakını bedevi kabile ölçeğinden evrensel boyuta çıkarmıştır.*** cccccccc Arap ahlakının ekonomik boyutunda keskin düzenlemeler getirmiştir Aile ahlakını tamamen dönüştürmüştür 20)“Kul iyi veya kötü fiillerinin yaratıcısıdır ve yaptıklarından dolayı gelecek hayatta mükafat ve ceza hak edecektir.” Bu görüş hangi okula aittir? Maturidi Cebriyye Eşari Cehmiyye Mutezile***cccccccc 21) Eşariler kulun fiili ile ALLAHın iradesi arasındaki ilişkiyi çözümlemek için hangi kavramı istihdam etmişler kesbcccccccc tevlid cüz-i irade adalet fiili yaratma 22) Tasavvufta seyru süluk kavramı aşağıdakilerden hangisine işaret eder? İnsanın mertebelerinin Kuran ve Sünnetten çıktığına İslam ahlakının en yüksek model oluşuna İnsanın manevi oluşumun bir süreç olduğuna ***** cccccccccc İnsanın ahlakının değişmez oluşuna İnsanlarla melekler arasındaki yapı farklılığına 23) Sufiler fena kavramından neyi kast ederler? Tanrı ve kulun iradesi ilişkisi bağlamında ALLAH iradesinin mutlaklığını kavrayış Tam bir ALLAH korkusunun kalpte yerleşmesi Tüm dünya mallarından vaz geçme ve yokluk hali Kalbinde dünya sevgisine yer vermeme ALLAH aşkı peşinde koşan sufinin kendi benliğini yok etmesi *****cccccccccc 4) Güçlü bir devlet yapısının bulunmadığı bir toplumdaki ahlak anlayışıyla güçlü bir devletin olduğu toplumdaki ahlak anlayışlarının farklı olması bunun en güzel örneğidir. Veya tarım toplumundaki ahlak alanının değer ve buna uygun davranış kalıplarıyla sanayi toplumundaki değer ve buna uygun davranış kalıplarının farklı olması kaçınılmazdır. Yine sosyal yapıdaki değişikliğe örnek olarak, çekirdek aile anlayışının yaygın olduğu bir toplum, geleneksel geniş ailenin yaygın olduğu toplumlar arasında ahlak anlayışlarının değişiklik göstermesi kaçınılmazdır. Yine buna şehir ve kırsal alandaki yaşam biçimlerinin ahlak alanına farklı şekillerde etkide bulunduğunu da ekleyebiliriz. Yine tarihte köle ve cariyeliğin meşru kabul edildiği toplumlardaki aile ahlakının ve rollerin dağıtımının çok farklı olduğunu öngörebiliriz”. Yukarıdaki metnin ana vurgu ve amacı nedir? Şehir hayatındaki ahlak anlayışının köye ve kasabada olan ahlak anlayışından farklılığını göstermek Köle ve cariyelerin hiçbir ahlaka tabi olmadığını göstermek Devletin ahlak alanını etkilediğini ve bu bağlamda ahlaki değerlerin nasıl değiştiğini göstermek Ahlak alanın sosyal, siyasal ve ekonomik yapılardaki değişimlerle etkileşim halinde olduğunu göstermek ccccccc Sosyal yapıdaki değişikliklerin aile anlayışını değiştirdiğini ve bununda geleneksel ahlakı değiştirdiğini göstermek 25) Fahreddin Razi’ye göre insanın arzu ve isteklerinin konusu nedir? Mutlak bir özgürlüğe kavuşmak Müstagni olmak Kaygıyı gidermek ****Sınırsız bilgi ve güç elde etmek cccccccc ALLAH aşkına ulaşmak 26) sufiler tasavvufun gayesi hakkında aşağıdakilerden hangisini söylememişlerdir. adil olmak ****cccccccccc marifetullah ALLAH sevgisi güzel ahlak ALLAH korkusunun kalbe yerleşmesi Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: ismail üzerinde 17 Nisan 2011, 01:02:19 Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur? I). Mutezile�nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir. II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi ALLAH�ın adaletinin bir tezahürüdür. III). Mutezile�ye göre Yüce ALLAH iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir. I, II I, II, III Yalnız I II, III Yalnız III arkadaşlar bu sorunun cevabı hangisi.bilen varmı? I VE II doğru.III yanlış gibi.ama emin değilim.biri aydınlatsın:) bence I ve II doğru III yalnış 2.Haftada geçen konu şu şekilde "Mu‘tezile, ALLAH’ın kötülüğü irade edebileceği iddiasının aklen iğrenç olması bir yana, ALLAH’a sefeh ve abes atfetmesi nedeniyle de reddeder. Buna ilaveten, insanı kötülüğü arzu etmeye sevkedip iyiliği iğrendirmek, arzunun gerçek tabiatı olan iyiliği irade etmeyi teşvik etmek ve iğrenmenin gerçek tabiatı olan kötülükten kaçınmayı teşvik etmek ile çelişir. Bu durum aynı zamanda ALLAH’ın doğru seçim yapanlara ihsan ettiği mükafatı kazanma fırsatını da insanın elinden alır.36 Bunlara ilave olarak, kötülüğü irade etmek de kötülüktür. Buna göre, ALLAH ne başkalarının yaptığı kötülüğü irade edebilir, ne de onu kendisi başlatabilir." Haşa (: Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: Mehmed üzerinde 17 Nisan 2011, 01:40:15 Aşağıdakilerden hangisi Mutezile için doğrudur?
I). Mutezile’nin adalet prensibi insan hürriyeti ilkesini gerektirir. II). Mutezileye göre insanın iyiyi ve kötüyü aklen bilebilmesi ALLAH’ın adaletinin bir tezahürüdür. III). Mutezile’ye göre Yüce ALLAH iradesinde hiçbir şeyle sınırlı değildir. II, III Yalnız III Yalnız I I, II, III I, II ccccccccccccccccccc CEVAP I,II OLACAK Konu Başlığı: Ynt: İslam Ahlak Felsefesi Sınav Soruları Gönderen: imran üzerinde 17 Nisan 2011, 09:01:15 şu dakka itibariyle girdim farklı soru çıkmadı.hatta kendi sınavlarım içinde aynı sorularla karşılaştım sürekli..
|